Eiken pot met deksel

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Iepen pot met deksel

Werkstuk nr8
Iepenhouten pot met deksel. Afgewerkt in 400grit met Danish oil finish
expirimenteren met techniek en vormen.
Wederom excuus voor het scheve beeld

feedback is welkom
 

Bijlagen

  • IMG_8039.jpg
    IMG_8039.jpg
    66 KB · Weergaven: 241
  • IMG_8038.jpg
    IMG_8038.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 237
Laatst bewerkt:

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Het is toch echt lokaal gekapt Zeeuws eiken met een stuk spint er nog in. Dit liep in een V naar binnen en heb ik laten zitten.
Bij de Schotsman aan Kamperland is dit hout gerooid. Een nat gebied langs het Veersemeer dus wellicht daardoor de verwarring.
IMG_8041.jpg
IMG_8042.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eiken heeft duidelijke stralen, die hier nergens te zien zijn. De kleine kringellijntjes tussen de jaarringen echter, die je hier duidelijk ziet en kenmerkend zijn voor iepen, heb je bij eiken niet.

Oppervlakkig lijkt de schors van iep en eik wel wat op elkaar, en de omgezaagde boom is allebei een geval van geel/wit spinthout en een donkerder kern, dus ik denk dat de zagers zich vergist hebben.

Dit is absoluut geen eiken, en absoluut wel iepen.
 

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Eiken heeft duidelijke stralen, die hier nergens te zien zijn. De kleine kringellijntjes tussen de jaarringen echter, die je hier duidelijk ziet en kenmerkend zijn voor iepen, heb je bij eiken niet.

Oppervlakkig lijkt de schors van iep en eik wel wat op elkaar, en de omgezaagde boom is allebei een geval van geel/wit spinthout en een donkerder kern, dus ik denk dat de zagers zich vergist hebben.

Dit is absoluut geen eiken, en absoluut wel iepen.

dan moest ik maar eens een babbeltje gaan maken met de handelaar. Ik had toch echt eiken besteld
Het iepen wat er "ook" bijzat had een chocoladebruine kern dus vandaar mijn vergissing.
Ff topic titel aanpassen :rolleyes:
 

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Bedankt voor de tips en tops altijd goed om te leren
Mooie pot. Ik ben het met Nico eens over de verhouding.
De verhouding is voor een normale pot inderdaad niet heel erg mooi maar hier heb ik er bewust voor gekozen.
Zie waar hij nu voor in gebruik is en mijn kinderen zijn er blij mee :)
IMG_8046.jpg
 

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Dank je. Momenteel ff crisis. T deksel is enorm aan het scheuren. Blijkbaar was het hout toch nog iets te nat.
De boel gevuld met CA lijm en nu afwachten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.