Plat dak werkplaats

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Sinds mei zijn mijn vriendin en ik gestart met de verbouwingen aan onze garage.
Momenteel zijn we op het punt gekomen dat de dakwerken kunnen starten J

Eerst wordt het plat dak van de werkplaatst uitgevoerd, daarna volgt het hellend dak van de garage.
Op die manier hebben we terug een groot stuk ‘droog’ gedeelte.

Structuur van het plat dak werd bepaald door stabiliteitsir. en ziet er als volgt uit:
- Oppervlakte 5m x 5,5 m werd in 3 verdeeld door 2 poutrellen IPE 180.
- Roostering draagt van buitenmuur naar poutrel, overspanning +/-1,85m.
- Aan de buitenmuur werd een ringbalk gestort met draadeinden om daar een balk tegen te bevestigen.
- Verbinding van roostering aan houten balk gebeurd door middel van balkdragers.

grondplan structuur.jpg doorsnede structuur2.jpgdoorsnede structuur.jpg

Opbouw plat dak
- roostering
- OSB
- hellingslatten
- OSB
- dampscherm
- isolatie 10cm
- EPDM

We hebben gekozen voor dubbel OSB omdat er onder de balken geen afwerking komt.
En ik zie liever een propere onderkant ipv hellingslatten en daarop OSB…

IMG_4706[1].jpg
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Was het niet makkelijker om je isolatie op afschot te kopen?

Hoe werkt dat eigenlijk precies? Ik weet dat de platen meestal 120x60cm zijn en aflopen van bijv 6 naar 4cm.
Maar hoe doe je dat dan met een dak van bijvoorbeeld 4m? extra Platen eronder leggen? Werken met verschillende diktes afschotplaten? Dan zit je uiteindelijk toch met de hogere zijde van je dak die veel dikker geïsoleerd is als de laagste zijde?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
We hebben gekozen voor dubbel OSB omdat er onder de balken geen afwerking komt.
En ik zie liever een propere onderkant ipv hellingslatten en daarop OSB…
dan zou ik die dwars balkjes tussen de balklaag ook maar vergeten, is nergens voor nodig.
 
P

Pel

Guest
Ik zou underlayment platen gebruiken omdat die watervast verlijmd zijn, de dwars balkjes die je tussen de balklaag wilt doen zijn m.i. overbodig. Ze hebben geen functie de balklaag is maar een overspanning van 185 cm van IPE balk naar muur, en je gebruikt balken van 7 x 18 cm zwaar genoeg.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Spanhouten hebben wel degelijk een doel in een (dak)constructie, ze verhinderen het zijdelings uitknikken van de dunne draagbalken (35mm)
Verder vind ik OSB platen een stuk beter van kwaliteit dan underlayment platen, deze laatste bevatten soms meer gaten dan hout:p
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Spanhouten hebben wel degelijk een doel in een (dak)constructie, ze verhinderen het zijdelings uitknikken van de dunne draagbalken (35mm)
in 43 jaar er nog nooit tussen gezet, tijdens het door schroeven zorgen dat de balken recht zijn, gaan ze geen kant meer op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Isolatie op afschot wordt vooral gebruikt bij kleinere daken, waar aan de binnenzijde het beschot en de balklaag in het zicht zit. Als er een plafond onder komt sla je gewoon latten op de dakbalken, dit is goedkoper. De afschotplaten zijn 1,2m. Het afschot over deze 1,2m is meestal 10 of 20mm. De dikte van je isolatie is dus niet overal hetzelfde. Maar als je bv een garagedak van 3 bij 12meter moet doen, leg je het afschot in de breedte en niet in de lengte. Dus dan valt het hoogte verschil wel mee.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dank voor de input.
Isolatie kan ik helaas niet meer wijzigen omdat ik deze mee heb laten leveren met de spouwmuurisolatie.
Underlayment had ik nooit over nagedacht, mss eens prijsverschil bekijken. Voordeel aan OSB vind ik wel dat ze gemakkelijker alleen te plaatsen zijn.
Heeft het nu nut om dwarshouten te plaatsen? Ik kan me vinden in reactie van tuoh ivm uitknikken.

De volledige constuctie wordt gevezen, ik zou onderstaande secties van vijzen gebruiken.
- 6 x 80 verbinding roostering dwarshouten (35x180)
- 5 x 50 verbinding balkdragers aan balken
- 4 x 30 verbinding balken aan balkdragers
- 4 x 50 verbinding OSB op roostering

 

tuoh

Oud hout
In elke (dak)constructie opgebouwd met dunne spanten moeten spanhouten of sint-andrieskruisen opgenomen worden om het vervormen van de spanten of balken tegen te gaan. Die smalle maar hoge sectie's gaan onder belasting willen uitknikken. Nog een ander probleem word ook opgelost door de spanhouten, het natte en smalle timmerhout heeft bij droging te neiging om te gaan vervormen, met die dingen tussen de liggers kan het hout echter geen kant uit. Soms worden in plaats van spanhouten wel eens geperforeerd stalen banden gebruikt, deze worden dan over en onder de blaken gevlochten en per balk met een spijker vastgezet, per rij worden dan telkens twee stalen linten gebruikt zodat deze elkaar kruisen tussen de balken, je krijgt dan een "stalen" sint-andrieskruis te zien. Werkt even goed als de houten varianten.
De spanhouten gaan aan de constructie ook meer stevigheid geven, alle onderdelen worden op deze manier gekoppeld, je krijgt dan automatisch één stijf geheel. Het is wat meer werk maar de constructie vaart er wel bij.

Zorg er ook voor dat de opstaande rand aan de lichtkoepel hoger komt te zitten dan het laagste punt van de afgewerkte muurtjes, zo krijg je bij een verstopping van de tapgaten (bladeren) geen water binnen via de koepel:p

Met de voorgestelde afmetingen van de schroeven gaat het zeker lukken, alhoewel alles spijkeren ook voldoende sterkte gaat geven. Voor timmerwerk opteer ik altijd eerder voor spijkers dan voor schroeven omdat een spijker zachter is van materiaal en eerder plooit dan breekt. De geharde schroeven van tegenwoordig breken eerder dan te buigen, dat is niet altijd een voordeel.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Tuoh,
Dank u voor de uitgebreide uitleg.
Ik herinner me zo mijn cursus constructieleer ☺️
Opstand koepel is op dergelijke manier opgevat.

Als alles genageld wordt, voorzie ik dan dezelfde secties?
 

tuoh

Oud hout
Bij het gebruik van spijkers moeten de lengtes ervan wat langer genomen worden.

Voor de OSB platen minimaal een platte kop (PK) van 65mm
voor de raveeling PK 100mm
voor de spanhouten PK 85mm of 100mm

Voor de balkdragers zijn er speciale korte dikke en geringde spijkers in de handel, ondermeer van het merk BAT. Je kan hier ook wel korte "tirfons" voor gebruiken, zijn korte houtdraadbouten met een vierkante of zeskantige kop en voorzien van een grove schroefdraad. Deze "bouten" zijn gemaakt van relatief zacht staal en buigen dus wel maar breken niet. de Maat 7x40 of 8x40 is perfect, hier gebruik je best ook een carrosserie rondsel bij. (zijn rondsels met een grote buitendiameter van 30 à 35mm)
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Update:

Plat dak is volledig uitgevoerd: roostering + 1e laag OSB + hellingslatten + 2e laag OSB.
Samen met mijn vriendin, zus en schoonbroer hebben we dit gefixt in 2 (lange) dagen.

Momenteel is de OSB afgedekt met een PE-folie als voorlopige dichting en is het nu wachten op de aannemer die dampscherm - isolatie - epdm komt uitvoeren.
Hopelijk wordt het binnenkort iets warmer en blijft het droog zodat dit asap uitgevoerd kan worden.

De volledige constructie van het plat dak werd wel gevezen omdat de bestelling reeds onderweg was... :rolleyes:


De volgende fase in onze verbouwing was de roostering - verdiepingsvloer van het gedeelte onder hellend dak.

Opbouw van de constructie is gelijkaardig aan deze van de roostering plat dak.
- balken 180/70 bevestigd tegen ringbalk dmv ingestorte tiges? Op deze balken zijn de balkschoenen bevestigd.
- balken 180/70 over volledige lengte h.o.h. 40 cm - overspanningslengte +-5,50m
- tussenhouten 180/35 - 5 rijen

Secties heb ik verkregen van de stabiliteitsingenieur.

De roostering van de garage (tussenvloer) werd dan weer wel genageld met Bat-nagels bij de balkschoenen.
De spanhouten zijn wel gevezen ipv genageld. (vijzen waren reeds meebesteld).

Hierbij enkele foto's, die zeggen soms meer dan tekst...
Spijtig genoeg zijn ze er veel in het donker getrokken, geen daglicht te verliezen hé :cool:

IMG_4924[1].jpg

IMG_4934[2].jpg

IMG_4947[2].jpg

IMG_4954[1].jpg

IMG_4986[1].jpg

Roostering : tussenverdieping garage

IMG_5117[2].jpg

De volgende fase is het daktimmerwerk van het hellend dak.

De muurplaten zijn ook al gemaakt en op hoogte gelegd.

Het volgende werk zal zijn om 4 koppels te plaatsen, 1 aan elke topgevel en 2 ertussenin.
Op die manier kan ik alles controleren en de nokbalk reeds plaatsen.

De bedoeling is om de volledige dakconstructie te prefabriceren en daarna te plaatsen in 1 dag incl. OSB op roostering en onderdak.
Ik reken hierbij wel op +/-10 man om die klus te klaren.

Gisteren heb ik mijn dewalt afkortzaag verkocht omdat ik een nieuwe zal kopen met een groter bereik en een die niet meer kan flippen.

Momenteel zijn de eerste koppels klaar voor productie maar eerst nog de vloer gaan afwerken bij de schoonzus...
En het is ook wachten op de nieuwe afkortzaag!

tot de volgende...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die overspanning van 5,5m met een balkje van 185mm hoog gaat flink veren. Had er in het midden geen stalen balk gemoeten? Normaal gebruik je voor een overspanning van 4.5m al balken van 100 x 200 of 75x 220
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag Chevy66,

De structuur van het dak/tussenverdiep is zo berekend dat de dakspanten en de liggers van de tussenvloer samenwerken.
De verticale staanders van de spanten staan niet op de tussenvloer maar dienen gebout te worden aan de balken van de roostering.
Zie doorsnede :
Doorsnede.jpg

De verdieping zal nu de eerst komende jaren dienst doen als slaapkamer en bureau.
Daarna wordt dit een zolder enkel om winterspullen op op te bergen.

We zullen zien wat het geeft, als ik er nu sta op te springen veert deze inderdaad een paar mm.
Ben benieuwd wat dit zal doen nadat het dak volledig is getimmerd en er een OSB op ligt.

Greetz.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Die overspanning van 5,5m met een balkje van 185mm hoog gaat flink veren. Had er in het midden geen stalen balk gemoeten? Normaal gebruik je voor een overspanning van 4.5m al balken van 100 x 200 of 75x 220

Ik gebruik altijd dit document als leidraad om balken te dimensioneren:
http://www.confederatiebouw.be/port...mensionering van houtconstructies. Deel 2.pdf

en daar staat dan dit (aangezien er een hellend dak boven komt veronderstel ik toch dat het geen onbegaanbaar dak wordt):
hoh 40cm - 63*175mm - 2.9m overspanning voor 1/500 doorbuiging (3.7m als je enkel naar trilllingswaarden kijkt)
(ik wou een screenshot copy pasten, maar dan kom ik boven de 10000 tekens=> je zal in de PDF zelf moeten zoeken naar de tabel 17)
zodat ik inderdaad denk dat jouw balken inderdaad tekort zullen schieten.
Komt dit ook van je stabiliteitsinginieur?

Voor een onbegaanbaar plat dak zou je wel de juiste balken hebben.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dag Kristiaan,

Dank voor uw document maar bovenstaande opmerking van Chevy66 gaat over de tussenvloer onder het hellend dak.
Plat dak is anders uitgevoerd (zie begin van deze post).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Op deze manier wordt de vrije overspanning teruggebracht naar 4m en de balken liggen op 0,4m hoh. Ik schat zo in dat de buiging dan vergelijkbaar zal zijn met 75x220 op 0,6m hoh.
 

jannekemaan

Nieuw lid
9 okt 2023
1
0
woodworking456
Knap werk! Als ik het goed zie liggen je balken gewoon op de onderste "flens" van de staal en zijn er houten balken tussen gestoken om het geheel stijf te maken.

Lijkt een goede oplossing maar is er geen bijkomstige "vastzetting" van deze balken gebeurd? Een vijs langs de bovenkant of dergelijke? Natuurlijk komen ze ook nog vast met de OSB maar ik vraag me af of dit standaard is nog niet echt gezien.

Hoe kan het dat de bovenkant van de 70x180 balken aan de bovenkant gelijk ligt met de IPE80? Terwijl deze op de flens liggen?
Interne ruimte tussen de flenzen van een IPE180 is 164mm de flens is 8 mm dik.

Als dit 70x180 houten balken zijn dan zouden deze dus 8mm hoger dan de staal moeten liggen maat dat lijkt niet zo in de foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.