hbm 600

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
IMG_20161203_085941.jpg

dit is een ontwerp van hoe we de tafel willen maken
de stofzuiger kan in de kast komen te staan met uiteraard ruimte eromheen voor de koeling van de stofzuiger

totaal net zo breed als onze werkbank 120cm en willen we breder dmv uitschuiven van de tafel dan kunnen we de machine wegrollen naar links zodat we naar maximaal 150cm toe kunnen gaan
dit ivm een trap naar de zolder die in de weg staat

gr ruud
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is een grote misvatting dat een stofafzuiging niet werkt als er zaagsel achterblijft. Stofzuigen doe je om het schadelijke fijne stof af te zuigen, niet al het zaagsel. Als er grover zaagsel achterblijft, is dit geen probleem voor de gezondheid.

Als je 100% schoon wil werken, moet je geen stof maken:confused:

De compacte zaagtafels zijn allemaal ontworpen voor mobiel gebruik, en dus ook voor mobiele afzuiging. Ik heb nog nooit een grote afzuiger uit een bestelbus zien komen in ieder geval.

De aansluitdiameter is ook meestal 58mm, die aansluiting hebben de meeste bouwzuigers ook. Dit werkt wel het beste met een slang met een binnendiameter van 50mm, die je als maximale diameter op een bouwzuiger aan kunt sluiten.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hoogte van de zaagtafel en/of werkblad is geheel naar eigen gevoel. Ik heb hem relatief hoog staan, maar ik zit ook rond de 1,93mtr.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik was net aan het kijken wat een slang met een binnen diameter van 50mm kost

maar deze vind ik nog best aan de prijs

is het ook mogelijk om de aanzuigslang van pvc te maken
de stofzuiger staat over het algemeen altijd in de kast op 1 plek
en alleen met het schoonmaken van de zak moet deze eruit
ik zou bv een 60mm pvc buis een beetje kunnen verwarmen en dan past deze van eigens in de 58mm aansluiting
en als ik er een 3/3 koppeling tussen zet is het losmaken en evt schoonmaken ook erg makkelijk

ik ben namelijk niet zo'n fan van slangen als een vaste aansluiting ook mogelijk is
en mijn vader is loodgieter geweest dus met pvc is hij erg handig

maar zuigt de stofzuiger beter af als de binnen diameter bv 50mm is ipv standaart 27mm

bedankt alvast

gr ruud
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je kan niet zomaar een 50mm slang aan een stofzuiger maken.
dan kan hij niet genoeg onderdruk opbouwen.
dan zuigt ie niet meer.
50mm kan wel maar niet langer dan 2 meter gaan.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Bij mijn starmix heb ik een 50mm slang van 5 meter en die zuigt je toupet zo van je hoofd of als je even niet oplet. Ik merk geen verschil tegenover mijn 36mm slang van 5 meter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
sorry ik was even in de war.
50 mm kan prima.
ik heb die 50 mm slang een keer getest op een festool midi welke via de dunne groene slang verbonden was aan een cycloon.
de 50 mm slang deed toen helemaal niks doordat de dunne groene slang te veel weerstand had.
50mm slang rechtstreeks op de stofzuiger kan prima.
maar beter is om het flex gedeelte zo kort mogelijk te houden.
probeer zo ver mogelijk met hard pvc te komen.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

inmiddels hebben mijn vader en ik meerdere zaagmachines gezien

waaronder 2x een dewald machine ( welk model ben ik kwijt
en het grootste model van Makita

met 1 van de dewald machines heb ik een dag mogen werken op een klus en ik vond dit eigenlijk helemaal niks
het was een kantel zaag en dus afkorten en zaagtafel in een

maar deze zaag maakte heel veel lawaai ( kan ook aan het zaagblad liggen )
maar bovenal vond ik de constructie vrij onhandig

als je wilde kantelen moest je een beugeltje loshalen maar dit ging bij het terug zetten gewoon niet lekker er terug in
iig mijn gevoel bij dewald is niet super

de andere dewald machine die ik gezien heb kon niet kantelen maar zag er hetzelfde uit
de dewald machines zijn zeker goede machines maar niet waar wij deze voor gaan gebruiken
mijn vader en ik zijn erg presies en ons belangrijkste punt is dat de geleider exact klopt en voor mijn vader dat de zaag en acceptabel geluid maakt

verder heb ik de Makita zaagtafel gezien en hierbij vond ik de geleider als deze ontgrendeld werd veelste veel loskomen
deze ging zelfs knikken maar als je hem vast zette dan stond deze wel recht
maargoed je hebt er een goed gevoel bij of niet

we hebben geprobeert om de bosch gts 10 xc machine te bezichtigen maar geen bedrijf heeft deze machine staan en bosch zelf zegt dat ik bij de gamma moet zijn ( pruts winkel in mijn ogen )
maar deze hebben deze machine niet eens in de standaard assortiment en kunnen hem alleen ms bestellen
op mijn vraag waar er ergens een andere winkel is die hem mogelijk heeft of een richting waar ik kan zoeken moet ik nog steeds antwoord krijgen
deze mail had ik 2 weken geleden naar bosch gestuurt als retour vraag

zodoende zijn we verder gaan zoeken en gezien bosch ws in dezelfde klasse als Makita en dewald valt is ook deze voor ons afgevallen

op mijn werk hebben we een Festool cs 70 zaagtafel en we hadden een cs 50 zaagtafel maar deze staat nu ergens in een werkplaats in polen ws ( iemand vond hem jammer genoeg te mooi om te laten staan )

ik heb hier vaak mee gewerkt en dit is kwa presies zijn exact wat we zoeken en tevens is deze met van allerlei opties uit te breiden naar een zaagstation met een schuifslede en verbreding etc
we gaan dus voor een Festool cs 70 kijken gezien ik een cs 50 net wat te licht kwa vermogen vind

kwa budget is dit wel een flinke klasse hoger maar mijn vader en ik hebben hier een veel beter gevoel bij

nu zit er op een cs 70 een 3 splinter bescherming
maar wat is dit eigenlijk
want je hebt een uitvoering zonder en met deze bescherming

en hier zit 200 euro prijs verschil in
en er zit bij de duurdere uitvoering verder alleen een stofafzuiging set bij zonder stofzuiger twv 74 euro

dus is de overige 126 euro deze bescherming waard

ik hoop dat ik niet met mijn mening sommige mensen geraakt heb
want geloof me het zijn echt wel goede zaagmachines maar ieder maakt een keuze

heel erg bedankt iig

gr ruud
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zo snel raak je mensen nou ook weer niet hoor.

Waar jullie duidelijk naar op zoek zijn is de stabiliteit en nauwkeurigheid van een stationaire machine, om vervolgens te gaan kijken naar machines die bij uitstek geschikt zijn om op locatie te gebruiken. Ook het bijpassende budget is die van een kleine mobiele zaag.

Persoonlijk maak je het jezelf wel erg lastig als je de beste kandidaten in deze prijsklasse al laat afvallen omdat ze niet aan de eisen voldoen. Ook de Festool is bij uitstek ontworpen voor mobiel gebruik en mist aan stabiliteit gewoon ten opzichte van de stationaire zaag.

Ik zou de aanschaf van een tweedehands machine op krachtstroom nog eens overwegen, alleen dan krijg je de nauwkeurigheid die je hebben wil. Het is niet anders. Je kunt ook geen 30 mensen vervoeren op een fiets, daar moet je ook een stadsbus voor hebben. Het is zoals het is.

Die Dewalt zaag die je hebt geprobeerd is een flipper zaag. De ene kant een tafelzaag, de andere een afkortzaag. Het is een concept dat Dewalt heeft overgenomen van Elu, dat ze ook hebben overgenomen. Het originele ontwerp is al 30 jaar oud en staat als een huis. Menige aannemer heeft er zijn werk mee gedaan. Maar nogmaals, dit is een ander gebruiksdoel dan waar jullie naar op zoek zijn.

Dus geen fiets met een stadsbus gaan vergelijken😆
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

wij hebben de stationaire machines laten vallen ivm dat mijn zus en haar vriend aan het kijken zijn voor een nieuwbouw huis
wij willen de inrichting hiervan incl garage bouwen geheel zelf gaan uitvoeren
vandaar dat we de machine dus mee willen kunnen nemen om daar op te stellen

er moet namelijk een houten vloer in gelegd worden en vele andere dingen waar we de zaag voor nodig hebben
tevens gaan we ook alle eiken meubels zelf maken en hiervoor moet deze weer opgesteld zijn in de werkplaats

een stationaire machine is eigenlijk perfect wat wij willen kwa nauwkeurigheid
maar hij moet mee te nemen zijn en dit is gezien het gewicht over het algemeen niet mogelijk met een stationaire machine

de dewald kantelzaag is idd een ander type zaag maar dit was een ervaring die ik met dewald heb gehad en een andere machine heb ik niet getest
deze was van een ander klus bedrijf op dezelfde klus

ik heb op een koi forum wel eens mijn mening verteld over wat ik niet mooi vond in onze vijver
en toen waren veel mensen een beetje pissig omdat dat in bijna alle vijvers aanwezig was

en een hoop gedoe met andere dingen over van alles en nog wat
uiteindelijk maar gestopt met dat forum want ik moest doen wat iedereen zei maar het waren ms wel 10 verschillende dingen en andere methoden die niet bij elkaar pasten
ik was toen zelf ook nog flink eigenwijs maar sindsdien ben ik hier voorzichtig mee geworden

ben nu zelf ook weer een jaar of 5 ouder en wijzer geworden

sommige dingen komen soms anders over dan hoe je dingen bedoeld

en ik wil iedereen graag te vriend houden en niet zoals in het verleden gebeurt is

maar er zit we degelijk flink verschil in Festool en de andere merken dit heb ik zelf ervaren
maar het klopt wel dat je een Harvey stationaire machine hebt voor minder dan de prijs van een Festool cs 70 eb set
maar de Festool heeft wel een rolslede erop en dit heeft de Harvey niet
en eigenlijk is de Harvey gewoon te groot voor bij ons
we zijn nog wat gaan meten en de Festool past gewoon beter in onze schuur

thanx voor de reacties iig

gr ruud
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik heb net meerdere offertes binnen gekregen voor de festool cs 70
echter willen mijn vadr en ik ws een bedrijfje als zzper op gaan starten op termijn in onze garage
we gaan dan eigenlijk alleen maar interieur bouw doen via de orders van mijn neef

zodoende hebben mijn vader en ik nu zoiets van dat de zaagtafel hier wel geschikt voor moet zijn
nu komt de festool cs 70 op ongeveer 2500 euro totaal

dus dan begint het bij mij toch te twijfelen van zou een harvey zaagtafel dan geen betere keus zijn
nu heb je meerdere modellen met roltafel en ook een model zonder roltafel

onze voorkeur heeft zeker de zaag met roltafel
de zaagtafel moet wel verijdbaar zijn
en hier bestaat een onderstel van harvey voor als ik op youtube kijk
en anders kan ik er hier altijd zelf een onderstel voor lassen

maar zijn er nadelen aan een harvey machine
een hammer wordt het sowieso niet ( te duur )

en als we grote stukken plaat moeten zagen dan hebben we altijd nog een goede invalzaag van festool

ik hoor het wel

gr ruud
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
volgens mij geef je je antwoorden in je vorige post.

"maar er zit we degelijk flink verschil in Festool en de andere merken dit heb ik zelf ervaren
maar het klopt wel dat je een Harvey stationaire machine hebt voor minder dan de prijs van een Festool cs 70 eb set
maar de Festool heeft wel een rolslede erop en dit heeft de Harvey niet
en eigenlijk is de Harvey gewoon te groot voor bij ons
we zijn nog wat gaan meten en de Festool past gewoon beter in onze schuur "


zet trouwens ook af en toe een vraagteken neer.. dan is het voor ons duidelijk of je een vraag stelt of aan het mijmeren/ in je zelf aan het praten ben ;)
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik had eigenlijk nog niet echt gekeken naar een harvey welke varianten je hierin eigenlijk allemaal had.
op de foto lijkt deze machine vrij groot,
echter heb ik gisteren vdh gebeld en deze vertelden dat de machine totaal 110cm breed is en dit is ongeveer hetzelfde als de festool.
tevens zijn er wel degelijk uitvoeringen met een rolslede erop van harvey en dit wist ik voorheen niet
ook is 400 volt bij deze machine wel mogelijk en dit vind ik ook een voordeel

zodoende dat het mischien toch een goede optie is
mijn vader wilde graag een machine die mee te nemen is en daarom viel de harvey eerst af
echter heb ik van mijn neef een festool invalzaag gekregen waar het hoofdlager van kapot is
deze hebben we gedemonteerd en ik heb de nieuwe onderdelen besteld en dan hebben we weer een prima zaagmachine om mee te nemen
de invalzaag hoort namelijk bij een zaagtafel die we ook van mijn neef erbij krijgen
dus als we hem mee moeten nemen kunnen we de invalzaag onder de festool tafel plaatsen

echter vinden we deze machine te licht om vast op te stellen ( 1200w )
en ook wat te klein maar om mee te nemen is deze prima

zodoende zijn er in de tussen tijd een aantal dingen verandert in de situatie

het gaat mij meer om nadelen in de machine zelf ? ( als deze er zijn eigenlijk )
want ik neem aan dat deze machine erg nauwkeurig is

gr ruud
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
wat we eigenlijk in het begin al wilden is een goede machine voor in onze schuur
deze zal op een enkele keer na altijd in de schuur blijven

echter wilden we wel de mogelijkheid om hem mee te nemen op een klus
vandaar dat we uitkwamen bij een Festool cs 70 half stationair en volgens de dealer meer geschikt voor op 1 plaats maar wel mobiel genoeg om mee te nemen

nu hebben we dus voor niks al een zaagtafel van Festool gekregen met een invalzaag eronder en deze is na reparatie gewoon weer goed
dus deze kunnen we voor op de klus gebruiken

vandaar dat we nu liever gaan voor een stationaire machine zoals bv een Harvey met een verijdbaar plateau eronder zodat deze in de schuur mobiel is
en op krachtstroom

maar wat maakt het zo'n rare vergelijking , een cs 70 met een Harvey

als alle stukken aan de cs70 zitten is deze net zo groot en hetzelfde vermogen alleen kan de Harvey 14cm breder zagen en kan hier verder nog een frees hulpstuk aan vast gezet worden
maar de Harvey zal sowieso wel een stuk stabieler zijn

maar wat zijn de grote verschillen tussen de Festool en de Harvey als je door de verschillen kwa look heen kijkt ?
is een Harvey nauwkeuriger dan een Festool cs 70 ?

gr ruud
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het zelfde vermogen?

De 5.5 hp harvey is 4000 watt.
Lijkt me niet dat de festool dat ook is?
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
dat is het inmiddels idd ook geworden
er zijn namelijk dingen verandert in onze mogelijkheden en situatie
maargoed mijn vader en ik gaan morgen middag kijken bij vdh machines voor 2 zaagtafels
1 voor mijn neef en 1 met slede voor ons
en we hopen dmv 2 machines aan te kopen nog wat korting te krijgen

gr ruud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.