Welke afbijt (merken?)

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik heb inmiddels ervaring met twee afbijtmiddelen, te weten, Spectrum (action), en alabastine super afbijt. (niet de ultra afbijt)

Resultaten zijn eigenlijk gelijk te noemen. (en prijsverschil is behoorlijk)

Nu ben ik alsnog niet tevreden met de resultaten tot nog toe.

Ik pas het middel toe op (eiken) tafelbladen welke dus echt helemaal schoon moeten worden.
Het afbijtmiddel werkt eigenlijk voor mij alleen maar als eerste behandelstap. Dus de echte lak en een beetje kleurbeits haal ik er mee weg.
Daarna is het alsnog aan de slag met schraapstaal, bandschuurmachine etc.

Gezien de prijs van de literpotten afbijt wil ik geen 5-6 tal potten kopen om het te testen.
Wie heeft er hier ervaring met andere merken?
De echte oude afbijt van vroeger is wat ik zoek. Ik bedoel dus het resultaat, want de oplosmiddelen die er toen in zaten mogen niet meer gebruikt worden.

Mijn methode tot nu toe is als volgt
- blanke lakken breken met korrel 40-60
- insmeren, en bedekken met keukenfolie
- 2 uurtjes wachten
- afschrapen

Het zijn eigenlijk altijd blanke lakken icm donkere beits die ik verwijder. (en de beits is dus de boosdoener eigenlijk)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Laat die afbijt maar zitten als je toch met een bandschuurmachine eroverheen gaat. Pak gewoon een extra schuurbandje mee en schuur iets langer met korrel 40: dan is alles sowieso kaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet niet of je het ook kan logen. Je zou korrels keukenontstopper tot een papje maken en er opsmeren. Wel geschikte handschoenen kleding en gezichtsbescherming gebruiken. Eerst even testen.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, als we toch chemisch gaan knutselen... Lak afbijten op metalen ondergrond dee je vroeger gewoon met een mengsel van methyleenchloride en natronloog (of puur natriumhydroxide - gootsteenontstopperkorrels). Ik denk dat het tegenwoordig niet eenvoudig meer is om aan methyleenchloride te komen, maar werken dat het doet...

Ook een alcoholische loogoplossing is erg agressief. Daar maakten wij ons (aangekoekte) labglaswerk, zelfs ingebakken teer van snelle destillaties, mee schoon. Gewoon een vat met pure alcohol (watervrije spiritus werkt ook) waar je een flinke hoeveelheid natrium- of kaliumhydroxide (ook weer: gootsteenontstopper) in gooit. Dat kan je dus met huistuinenkeukenmiddeltjes maken. (De alcohol en NaOH reageren tot natriumethanolaat, een heel sterke en agressieve base.) Nadeel van alcoholische loog is dat het, in tegenstelling tot methyleenchloride-afbijt, het substraat nogal basisch maakt - dat moet daarna vaak goed (heel goed) gespoeld worden om het te neutraliseren. Of het veilig is voor hout weet ik niet, maar ik verwacht dat het de lak wel verwijdert...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ja, als we toch chemisch gaan knutselen... Lak afbijten op metalen ondergrond dee je vroeger gewoon met een mengsel van methyleenchloride en natronloog (of puur natriumhydroxide - gootsteenontstopperkorrels). Ik denk dat het tegenwoordig niet eenvoudig meer is om aan methyleenchloride te komen, maar werken dat het doet...

Ook een alcoholische loogoplossing is erg agressief. Daar maakten wij ons (aangekoekte) labglaswerk, zelfs ingebakken teer van snelle destillaties, mee schoon. Gewoon een vat met pure alcohol (watervrije spiritus werkt ook) waar je een flinke hoeveelheid natrium- of kaliumhydroxide (ook weer: gootsteenontstopper) in gooit. Dat kan je dus met huistuinenkeukenmiddeltjes maken. (De alcohol en NaOH reageren tot natriumethanolaat, een heel sterke en agressieve base.) Nadeel van alcoholische loog is dat het, in tegenstelling tot methyleenchloride-afbijt, het substraat nogal basisch maakt - dat moet daarna vaak goed (heel goed) gespoeld worden om het te neutraliseren. Of het veilig is voor hout weet ik niet, maar ik verwacht dat het de lak wel verwijdert...
Henk,
Hoe veilig is dit voor een doehetzelver? Dit lijkt me toch niet iets wat je in de keuken tussen de soep en de aardappelen gaat mengen?
Ik zou eerder opteren, zeker als het een tafelblad is, om een goede schuurmachine (Festool Rotex) met het juiste schuurpapier te gebruiken.
Gaat erg snel, en geen geklieder met gevaarlijk agressieve stoffen.

Je was me net voor, Spaander
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, Hoe veilig is dit voor een doehetzelver? Dit lijkt me toch niet iets wat je in de keuken tussen de soep en de aardappelen gaat mengen?

Schuren is denk ik gevaarlijker voor je gezondheid (tenzij goede machineafzuiging EN adembescherming) dan het gebruik van alcoholische loog. Da's wel agressief, maar verder niet bijzonder giftig. Wat je inademt is ook gewoon alcohol, het natriumethanolaat is niet vluchtig. Je moet niet je hand erin stoppen uiteraard. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben dat in mijn keuken, tussen de soep en de aardappelen te mengen - te meer daar het een mengsel is dat een tijdje moet staan voordat het echt werkt - de reactie tussen alcohol en natriumhydroxide is niet heel snel. Mengen en een weekje wegzetten dus.

Methyleenchloride zou ik als hobbyist niet aan beginnen echter.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn idee is dat als je een makkelijk oppervlakte hebt wat je kaal wil maken, het ook prima gaat met schaaf,verfkrabber,schraapstaal. Voordeel is dat het niks kost alleen een beetje slijpwerk. Maar als ik bv een beeldhouwerk moet doen dan zijn de chemische middelen wel erg handig. Ik kom soms op rommelmarkten vijlen tegen die misbruikt zijn als roerstokje, daar is verfafbijt ideaal. De eerste keer dat ik methylenechloride gebruikte was ik erg enthousiast. (ideaal voor teer, bitumen) Ook methylethylketone (mekp), thinner zijn van die oplosmiddelen, die je met mate moet gebruiken.
Waar ik mij aan erger is dat er op de fles/pot nauwelijks chemische informatie staat wat het precies bevat. Sommige benzenen en tolulenen zijn carciogeen, maar die zitten ook in terpentine. toppunt is lijnolie dat zou toch een natuurlijk middel moeten zijn dat ook nog eens gezond is. maar op de flessen in de bouwmarkt staat dat je het niet kan innemen.
de enige pot verfafbijt die ik nu heb is van de bouwmaat en al vrij oud, bij het openmaken stond er veel druk op. dus oppassen, veiligheid bril op.
 
Laatst bewerkt:

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Het is inderdaad in mij opgekomen om gewoon direct alles met bandschuurmachine te bewerken.
(heb een goede zware machine)
Toch valt het echt niet mee om door de eerste lagen blanke lak/boenwas etc te komen.
Schuurpapier loopt heel snel vol.

Vandaar dat ik deze eerste schuurstap wil overslaan met chemie.
Ik lees vaker dingen over logen, en ben toch een beetje huiverig met zelf mengen en mixen.
Raar eigenlijk, want een pot uit de winkel gebruiken doe ik dan weer wel..:p

De alabastine (had 3 potten gekocht) zijn retour gegaan. Het is gewoon echt slecht spul. (de super versie, de ultra niet getest. dit is wel compleet ander spul op het oog)
Ik ga de rust-oleum dan maar eens proberen.

Bied dat niet voldoende gemak en tijdswinst, dan maar eens oriënteren op (zand?)stralen ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waar ik mij aan erger is dat er op de fles/pot nauwelijks chemische informatie staat wat het precies bevat.
Klopt. Maar dan moet je bij de overheid zijn ;-) Anders dan bij voeding of cosmetica is het bij chemicalien niet verplicht om de samenstelling op te geven - alleen de gevaarlijke ingredienten hoeven vermeld - en dan alleen in het MSDS, dat je er als consument vrijwel nooit ongevraagd bij krijgt (voor professionele afname is het verstrekken van het MSDS verplicht).

Sommige benzenen en tolulenen zijn carciogeen, maar die zitten ook in terpentine.
Hoewel dat erg overtrokken is. De carcinogeniteit van benzeen is reeel, maar is wel gekoppeld aan langdurige chronische blootstelling - incidentele blootstelling is, anders dan bij bijvoorbeeld asbest, verwaarloosbaar. De carcinogeniteit van benzeen is/was met name een beroepsziekte, bij werknemers die de hele dag, gedurende hun hele leven, in de dampen stonden - de epidemiologie is voornamelijk afkomstig uit de rubberindustrie. De meeste terpentine is tegenwoordig gedearomatiseerd en/of bevat geen noemenswaardige hoeveelheden benzeen - bij terpentine die wel relevante hoeveelheden benzeen bevat dient dat op het MSDS aangegeven te worden.


toppunt is lijnolie dat zou toch een natuurlijk middel moeten zijn dat ook nog eens gezond is. maar op de flessen in de bouwmarkt staat dat je het niet kan innemen.
Dat geldt voor veel technische producten - productie van voedingsingredienten vereist nou eenmaal andere productiewijze/grondstofkwaliteit dan productie van technische ingredienten. Rauwe lijnolie in de bouwmarkt is puur natuur, maar is bijvoorbeeld niet of minder van slijmstoffen of andere inhoudsstoffen ontdaan, of is verwerkt met machines waarvan niet is vastgesteld dat ze geen ongewenste verontreinigingen aan de olie toevoegen, of is met oplosmiddelen geextraheerd en daarna niet grondig van de oplosmiddelresten ontdaan - en zo zijn er nog wel wat oorzaken te bedenken waarom technische lijnolie afgeraden wordt voor consumptie. Is het dan altijd slecht voor de gezondheid als je het toch zou nuttigen? Dat hoeft niet, maar je weet nooit welke partijen wel, en welke wellicht niet veilig zijn. Niet doen dus, en dat moet er dan ook op staan.

En gekookte lijnolie (het verschil tussen rauw en 'gekookt' is niet dat het gekookt is - technische gekookte lijnolie is tegenwoordig (vrijwel) nooit gekookt - maar dat er siccatieven aan zijn toegevoegd, en meestal ook een oplosmiddel) is uiteraard niet voor consumptie geschikt, en is dus ook sowieso niet een puur natuurproduct.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Men kan het ook via het UN nummer achterhalen.En anders staan de H (hazard) en P (precaution) zinnen nog op de verpakking.Ook de GHS codering (de rood witte vierkantjes) geeft al een goede indicatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.