Van boerenschuur tot werkplaats

WR1944

Oud hout
Met pocketholes vermijd je het schroeven in kops hout. Bij massief hout kan dat al een probleem opleveren maar dat is het zeker ik multiplex of MDF. Met de pocketholes omzeil je dat. En met wat lijm wordt het nog sterker.
Voordat ik naar Amerika ging had ik er als leek nog nooit van gehoord maar uit ervaring kan ik mededelen dat ik niet graag zonder deze methode aan houtbewerking zou willen doen. De Amerikaanse houtbewerker zweert er bij maar dat moet je niet als een doorslaand bewijs zien. ;)
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Na 3 jaar trouwe dienst gaat vandaag mijn eerste werkbank uit elkaar, ook deze is met pockedholes in elkaar gezet
en staat tot de dag van vandaag nog steeds als een huis.

IMG_0777.jpg

Helaas hebben we de ruimte en de onderdelen nodig,voor huidige en toekomstige projecten.

Het tussenblad doet voortaan zijn werk als bovenkant van mijn nieuwe zaagstation

IMG_0776.jpg

Blad gemonteerd rechter kastje van de lades voorzien en de ruimte rond de zaag afgemaakt, want dat rondvliegende zaagsel was ik echt wel zat.

IMG_0778.jpg

Morgen maar weer verder.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vanmorgen vroeg opgestaan om maar eens flink door te beunen in de werkplaats, oude werkbank geheel gedemonteerd,
laatste stukje plaat op maat gemaakt voor de bovenkastjes en al het resthout wat ik nog heb enigszins netje op de kastjes
geplaatst.

IMG_0785.jpg

Daarna maar eens flink aan het schuiven geweest om het geheel naar mijn zin te krijgen om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken
zodat ik niet teveel heen en weer moet lopen.

IMG_0786.jpg

IMG_0788.jpg

IMG_0787.jpg

Ik denk dat dit aardig gelukt is, maar de praktijk zal het leren.

En nog een aantal foto's hoe het er nu uitziet.

IMG_0781.jpg

IMG_0782.jpg

IMG_0783.jpg
 
Laatst bewerkt:

aat

Nieuw lid
29 nov 2016
16
0
begint er knap uit te zien broertje! en dan te bedenken dat ie vroeger mij alles liet maken
omdat ie het zelf niet kon hahaha, grapjas.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag bezig geweest met het maken van het stopblok en het frezen van de t-tracks, ook de liniaal heb ik netjes verzonken
zodat het stopblok er niet constant langs schuurt. De T-tracks zijn de A T-tracks van Baptist, ik wilde eerst de B Tracks hebben
maar die waren niet op voorraad. (De A tracks gaan prima samen met een T-bout van kreg).

IMG_0799.jpg

Van een kregtool een vergrootglas geleend en in het stopblok geknutseld, wat niet echt meeviel daar dit vergrootglaasje tabs toeloopt
en ook nog eens uitstaande randen heeft waarmee het in de kregtool vastgezet kan worden, nu kan dit uitgewisseld worden.

IMG_0802.jpg

Een klein beetje geleerd van Viepert zijn stopblok en het vergrootglaasje aan de linkerzijde gemonteerd zodat het bij het zagen niet in de weg zit.

IMG_0806.jpg

Met als resultaat perfect zagen.

IMG_0807.jpg

Volgende stap, lade fronten maken en afwerken.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ziet er goed uit, ben nu ff bezig met een spoedje voor een buurman. Een mand voor 2 bully's. Zodra die klaar is dan ga ik de stopblok voor de 3de keer aanpassen :p
 

aat

Nieuw lid
29 nov 2016
16
0
netjes broer,maar een vergrootglas? worden we al zo oud? haha tja moet tegenwoordig ook mijn leesbril er regelmatig bij pakken :cool:
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ziet er goed uit, ben nu ff bezig met een spoedje voor een buurman. Een mand voor 2 bully's. Zodra die klaar is dan ga ik de stopblok voor de 3de keer aanpassen :p

Dit is ook mijn 4e stopblok die er nu op zit, de 3e was bijna perfect alleen had ik even geen rekening gehouden met de bolle kant van het vergrootglaasje, was wel even een domper:confused:
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Mooie ruimte, genoeg potentie :)
Toch wel jammer dat ik een stuk minder ruimte heb :(

Ben ook erg blij met deze ruimte, ik begon ook in de tuin (soms onder een parasol) maar de buren begonnen toch zo af en toe aan te geven dat al dat dagelijkse gezaag en gefrees een hoop herrie gaf. Toen kwam ik een advertentie tegen voor het huren van een 20" container, eenmaal in gesprek daar had mijn huidige verhuurder het over de aanbouw van de ruimte waar ik nu in zit maar deze ruimte zou pas over een 8 weken klaar zijn, (dit werd uiteindelijk 6 maanden).

Als ik voor deze ruimte koos, dan mocht ik tijdelijk een leegstaande ruimt van 100m2 gebruiken i.p.v. de 20"container te huren, dit liet ik mij dan ook geen 2x vertellen en mijn keus was snel gemaakt.

Als er nog mensen zijn die ook een mooie ruimte willen in de omgeving Spijkenisse, laat het even weten daar er nog een ruimte van +- 40m2 vrij is in de zelfde boerenschuur waar ik in zit. Ik huur mijn ruimte btw vrij, (dit scheelt een jas), dit zal waarschijnlijk ook voor deze ruimte mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
En we zijn weer een stapje verder met het zaagstation, vandaag de ladefronten gezaagd, geschuurd en gemonteerd,

IMG_0808.jpg

De afwerkplinten heb ik gemaakt van mijn oude achterdeur die ik al netjes geschuurd en verzaagd had opgeslagen,

IMG_0813.jpg

De laatste laatjes wegen altijd het zwaarst, deze ga ik morgen maar even afmaken,

IMG_0815.jpg

en zal ik kijken of ik alvast een start kan maken om de handvatten te creëren,

wordt vervolgd,
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.