Houten Systainers zelf maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat een systainer kost? Ongeveer een schatting? Plaat 9 mm kost iets van 25 euro. Daar kan ik meerdere systainers uithalen.
En een machineschroef en moer voor de knop van een paar cent.
De rest van het hout voor de knop en hendel heb ik hier liggen, dus kost me niks.

Dus ruigweg (scheelt natuurlijk welke maat systainer je maakt) kost 1 ongeveer 6 euro aan materiaal.

En laat ik me nu gemiddeld een 45 minuten per systainer aan tijd er mee bezig zijn? Er moet veel lijm drogen, dus ik doe steeds een beetje.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Leuke bezigheidstherapie (en dat kan soms ook best leuk zijn) maar het nut waarom je de systainer vorm uit hout zou maken ontgaat me toch een beetje.

De vorm zelf is nogal inefficient en vooral zo gemaakt om het dunne plastic te versterken. Waarom niet gewoon een vierkante bak gemaak, minder werk voor meer opbergruimte?
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het is in feite ook een rechthoekige bak. De inval aan de voorkant is om ruimte te maken voor de t-loc en de inval bovenop om ruimte te maken voor de hendel. Om te versterken is het dus niet nodig zoal bij de plastic versie.
Ik kan al mijn machines er met gemak in kwijt. Zo heb ik bij in één systainer een roterende schuurmachine van 150mm en daarboven op een los uitneembaar bakje met het schuurpapier.

Waarom dit werk om een originele systainer na te maken?
Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb een 6mm gaatje eerst in het midden geboord. En met een plaatje multiplex onder de frees gemonteerd met daarin een pinnetje die in dat 6mm gaatje valt. Even meten tussen pinnetje en frees, en je hebt de straal van de cirkel te pakken. Pinnetje in gaatje, rondje draaien, en klaar is de klus ;)

Hopelijk is bovenstaande te snappen :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb een 6mm gaatje eerst in het midden geboord. En met een plaatje multiplex onder de frees gemonteerd met daarin een pinnetje die in dat 6mm gaatje valt. Even meten tussen pinnetje en frees, en je hebt de straal van de cirkel te pakken. Pinnetje in gaatje, rondje draaien, en klaar is de klus ;)
Hopelijk is bovenstaande te snappen :)
Dit vraagt zoals je zal begrijpen om een plaatje hé, want een plaatje zegt meer dan......... ;)
Mvg, :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn omschrijving is toch overduidelijk? :rolleyes:

Ik heb de opstelling zoals ik die toen had, niet meer. Maar ik zal morgen dezelfde soort opstelling weer eens maken, om een fotootje te maken om het duidelijker te maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bij deze even een snelle opstelling gemaakt om het één en ander duidelijker te maken hoe ik de kleine cirkels frees voor de T-locs.

Simpele mal van een stukje multiplex
20180104_211859.jpg

Dmv 2 boutjes aan de frees vastgezet. Met de gatenzaag een gat erin geboord. Deze is wat groot uitgevallen, het had iets kleiner gekund, om nog een kleinere diameter cirkel te kunnen frezen.
20180104_211541.jpg

Er zit een stukje draadeind van 6mm in die straks in het gaatje valt van het te frezen stuk hout. Dit is het draaipunt. Hoe dichter het pinnetje bij de frees, hoe kleiner de cirkel word.
20180104_211528.jpg

20180104_211813.jpg

20180104_211817.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Hamertje Tik

Nieuw lid
8 mei 2009
2
0
Dag Jelmer, heb je toevallig nog tijd gehad om de onderdelen in Sketchup te zetten.
Ik werk namelijk graag met tekeningen en krijg morgen mijn eerste echt freesmachines (OF1400) en heb dus nog geen ervaring om obdv te gaan werken ;-)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb ooit een poging gedaan om het in sketchup te tekenen, maar ik kreeg het niet goed voor elkaar om er een goede tekening van te kunnen maken :(

Ik heb de houten systainers nagemaakt van een originele systainer, en daar de buitenmaten vanaf genomen.

Als je in de buurt woont, mag je gerust eens langskomen om te kijken.
 

Hamertje Tik

Nieuw lid
8 mei 2009
2
0
Ach, das jammer, nee niet in de buurt (Brabant vs Friesland...).
Heb je uberhaupt wel tekeningen, al zijn t maar foto's van tekeningen met wat maten etc? Dan kan ik ze misschien zelf wel in Sketchup zetten (en hier weer posten).

Ik heb nog een aanvullende vraag:
ik zie dat de T-loc netjes aan de voorkant sluit, maar hoe los je het aan de achteronderkant op: de originele bakken hebben daar een sleufje/richeltje zitten zodat de achteronderkant van de ene haakt in de bovenkant van de volgende zodat je de bovenste aan die daar onder lockt en ze dus gezamenlijk kan oppakken. Hoe los je dat op? Ik wil ze namelijk uiteindelijk op een trolley gaan zetten zodat ik makkerlijker een stapel apparaten kan transporteren bij klussen buiten de deur + een stapeltje maken van gelijke hoogte om bijv. buiten te werken als werkbankje (liefst zelfs met de werkplaat met gaten erin :)
 
Laatst bewerkt:

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
...
Heb je uberhaupt wel tekeningen, al zijn t maar foto's van tekeningen met wat maten etc? Dan kan ik ze misschien zelf wel in Sketchup zetten (en hier weer posten).
...
Hier kan je best goede tekeningen downloaden:
https://www.bm-online.de/inspiration/projekte-wettbewerbe/praktisch-fuer-die-ewigkeit/

en hier een best goede sketchup file:
https://www.youtube.com/watch?v=FimCQbYFr4w

(ik ben zelf bezig met lasergesneden systainers met een 3d geprinte T-loc, zodra ik mijn laatste versie gelaserd heb zal ik hier ook wel het een en ander delen)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ach, das jammer, nee niet in de buurt (Brabant vs Friesland...).
Heb je uberhaupt wel tekeningen, al zijn t maar foto's van tekeningen met wat maten etc? Dan kan ik ze misschien zelf wel in Sketchup zetten (en hier weer posten).
Nee, helaas heb ik nergens tekeningen van. Ik heb de eerste systainer gemaakt met de maten die ik haalde van een originele systainer. Deze had ik in onderdelen liggen, zodat ik de zaag steeds met de "systainermal" kon instellen. Dat vond ik het prettigste werken. Ik ben zelf niet zo van de tekeningen, omdat het in de praktijk altijd anders loopt. (althans bij mij :rolleyes: )



Ik heb nog een aanvullende vraag:
ik zie dat de T-loc netjes aan de voorkant sluit, maar hoe los je het aan de achteronderkant op: de originele bakken hebben daar een sleufje/richeltje zitten zodat de achteronderkant van de ene haakt in de bovenkant van de volgende zodat je de bovenste aan die daar onder lockt en ze dus gezamenlijk kan oppakken. Hoe los je dat op? Ik wil ze namelijk uiteindelijk op een trolley gaan zetten zodat ik makkerlijker een stapel apparaten kan transporteren bij klussen buiten de deur + een stapeltje maken van gelijke hoogte om bijv. buiten te werken als werkbankje (liefst zelfs met de werkplaat met gaten erin :)

Dit heb ik eigenlijk net als de originele systainer opgelost. Aan de onderkant zitten op de hoeken plaatjes met een scheve kant, die weer inhaken op de systainer er onder. Maar ik heb dat niet bij alle systainers gemaakt, omdat de meeste toch altijd op hun plek staan, en niet mee gaan ergens heen. Dus is het inhaken niet nodig.

Ik ben er eigenlijk mee begonnen omdat het me een leuk projectje leek om te maken. Maar toen ik er 3 had gemaakt, vond ik dat ik het ook af moest maken. En zo heb je opeens een hele stellage vol met die dingen. ;) Ik heb nu weer weinig tijd om er mee bezig te zijn, maar ik heb ze allemaal in elkaar. Ik moet alleen van enkele nog wat afwerken, en in de lijnolie zetten.

@Bazz
Ik ben benieuwd wat jij er van maakt. Leuk om daar wat van te zien !
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Heel leuk projectje. Zou alleen niets voor mij zij ik heb dan gegarandeerd steeds iets nodig uit de minst bereikbare systainer. :cool:
 

M36

Nieuw lid
4 nov 2018
2
0
@bazzz hoe is jou project gegaan? Erg benieuwd naar een versie met lasercut en 3D print!
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
@m36 Ik heb sinds februari al wat klaarstaan op thingiverse:

systainer.jpg

Helaas/gelukkig heb ik in die periode een huis gekocht en ben druk aan het verbouwen. De tekening die ik nu heb die zou theoretisch moeten kloppen.
De vorige versie had ik al wel laten laseren maar daar heb ik nog wat aan moeten zagen voordat het echt in elkaar paste.

Misschien dat ik in de kerstvakantie weer tijd heb voor dit project. De 3D files voor de sluiting zijn al wel helemaal goed dus die zou ik al wel vrij kunnen geven mocht iemand daar interesse in hebben.
Foto's van het huidige versie heb ik niet maar zou ik ook even kunnen maken als dat interessant is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.