Binnendeur aanpassen

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een aanvraag gekregen om een aantal stompe binnendeuren aan te passen. De deuren hebben een gebogen bovenstijl, ze willen deze aangepast hebben naar een rechte bovenstijl, dat het minder ouderwets wordt.
De stijlen zijn massief en het middenpaneel is massief en gefineerd.
Zie foto's voor verduidelijking.

IMG_2878.jpg
IMG_2879.jpg
IMG_2880.jpg
IMG_2882.jpg

De werkwijze die ik nu in me hoofd heb:
- bovenstijl eruitzagen
- groeven uitfrezen/hakken
- middenpaneel recht maken en opnieuw frezen
- nieuwe bovenstijl frezen en erin zetten.

Denk ik te makkelijk, is dit uitvoerbaar. Ideeën en/of kritiek allemaal welkom.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Vreemde deur korte stijlen lange dorpels:D volgens mij heb je het oven boven dorpels.
Maar de oplossing is veel werk,ik denk de dorpels er tussen uitzagen nieuw dorpels maken en deze links en recht doormiddel van een veer er weer tussen lijmen.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
De gebogen bovendorpel moet wel net zo breed zijn als de beide stijlen. Anders is het esthetisch onevenwichtig. Als er dan toch gemoderniseerd wordt, zou ik de panelen ook vlak maken, dus zonder bossing. Ben je meteen van het slechte fineer op de panelen af.
Als je die bovendorpel er goed uit kunt krijgen, het gat goed kunt opschonen, dan kun je daar een nieuwe bovendorpel in maken en een nieuw paneel. De pen en gat verbinding moet goed sluiten, zodat de deur met de nieuwe bovendorpel goed gelijmd kunnen worden (niet togen, want dat hoort niet bij modernere deuren). Het kan ook zijn dat er geen pen en gat verbinding in zit, maar een deuvelverbinding. Dan moet je de oude deuvelgaten in de stijl open boren en dan een nieuwe deuvelverbinding maken. De essentie is dat er goede lijmverbindingen komen, omdat de deur anders door zijn gewicht gaat hangen en niet meer goed open/dicht gaan. Zeker de zwaardere merantideur.

Het is te doen, maar onderschat het niet. Misschien is een nieuwe deur goedkoper en beter.
Laat je het resultaat zien?
Succes, Wim
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Stijl en dorpel, bedankt :)
Qua breedte heb je misschien gelijk, maar er zijn 3 dorpels, waarvan de onderste even breed is als de bovenste op ze breedste punt en de middelste is even breed als de stijlen.
Je kan vanaf de bovenkant de groef en veer zien van de dorpel in de stijlen. Maar als ik voor het moderne er een vlak paneel in werk, dan moet ik dat ook aan de onderkant doen. Aangezien de deur zeg maar in tweeën verdeeld is.
En dat levert nog meer werk op.

Nieuwe deur zal rond de 200 euro liggen? Misschien met nog een beetje opbrengst van de oude nog minder.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kan vanaf de bovenkant de groef en veer zien van de dorpel in de stijlen.


Ik denk wat jij ziet vanaf de bovenkant geen groef en veer is maar de spatpen,
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik denk dat je gelijk hebt, het was wel een hele kleine groef en veer vanaf de bovenkant. Dat betekend dus dat ik de hele deur uit elkaar moet slopen, om dit weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik denk dat je gelijk hebt, het was wel een hele kleine groef en veer vanaf de bovenkant. Dat betekend dus dat ik de hele deur uit elkaar moet slopen, om dit weer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.

Een hele kleine groef en veer?
Ik denk eerder dat het een pen en gat verbinding is en je de spatpen ziet.
Waarschijnlijk ben je sneller klaar om een nieuwe deur te maken dan deze aan te passen.
 
P

Pel

Guest
Wat Piet al zegt, zo denk ik er ook over, daar zou ik me niet aan wagen, een deur wat kleiner maken of arm schaven dat zijn kleine aanpassingen, maar een deur half slopen en dan weer correct in elkaar zetten?

Groet Pel.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als de uren betaald moeten worden, dan zou ik als opdrachtgever voor nieuwe deuren gaan. Dan ben je zowel zeker van de kosten als van het eindresultaat.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
@Piet Klopt inderdaad, wat je zegt, maar het leek mij al een hele kleine groef en veer, waar nu blijkt een spatpen.
Jullie hebben gelijk, bedankt voor het advies!
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien noemt men bij constructie's de verticale delen "stijlen" en de horizontale delen "regels". Hier dus respectievelijk onder-, midden-, en bovenregel.
Meer dan waarschijnlijk zitten deze deuren in elkaar met een profiel & contraprofiel in combinatie met deuvels van 14mm. Wat je bovenaan dan ziet is de doorlopende groef voor het paneel.
Bij de Sapeli deur is dit duidelijk te zien aan de profilering, die eindigt niet in verstek. Deze deuren krijg je nauwelijks uit elkaar zonder onderdelen op te offeren. Het sop is hier de kool duidelijk niet waard.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Normaal gezien noemt men bij constructie's de verticale delen "stijlen" en de horizontale delen "regels". Hier dus respectievelijk onder-, midden-, en bovenregel.
Meer dan waarschijnlijk zitten deze deuren in elkaar met een profiel & contraprofiel in combinatie met deuvels van 14mm. Wat je bovenaan dan ziet is de doorlopende groef voor het paneel.
Bij de Sapeli deur is dit duidelijk te zien aan de profilering, die eindigt niet in verstek. Deze deuren krijg je nauwelijks uit elkaar zonder onderdelen op te offeren. Het sop is hier de kool duidelijk niet waard.

Ben ik het niet mee eens. Alle timmerlieden leerden bij kozijnen, ramen en deuren altijd over 'stijlen en dorpels'. Het aloude grapje is: "als iemand zegt 'dat is geen stijl', dan weten wij houtbewerkers dat het dan een dorpel is". Maar ik ben het met je eens: het sop is hier de kool niet waard. Of het nu een pen en gat verbinding of een deuvelverbinding is. Deuren zijn zwaar en worden vaak open en dich gedaan. Er wordt veel verwacht van een goede verbinding. Terwijl nieuwe deuren waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper zijn.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Normaal gezien noemt men bij constructie's de verticale delen "stijlen" en de horizontale delen "regels". Hier dus respectievelijk onder-, midden-, en bovenregel.
In België zeker.
maar in NL
bovendorpel, kalf, onderdorpel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij deuren noemen ze in Brabant de horizontale delen regels, een achterdeur heeft dan ook een stapelregel.
Bij ramen noemen ze het wel dorpels.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
In België zeker.
maar in NL
bovendorpel, kalf, onderdorpel.
in een deurkozijn met bovenlicht praat je idd over bovendorpel, kalf en onderdorpel, maar bij een paneeldeur wordt er wel gesproken over tussendorpels maar van een kalf heb ik nog nooit gehoord bij een deur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.