Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens Chevy, maar ik ben nog geen draaibank tegen gekomen die zo opgebouwd is (fabrieksbank dan he)
Dus beter goed gejat dan slecht bedacht gaat hier niet op :)

Kraspen, blokhaak, en dat op de andere kant ook nog een keer lijkt me toch minder nauwkeurig dan CNC, máár als het niet anders kan, dan zal dat hem wel worden denk ik
Ook het gat waar het lager moet er in, dat lager heeft een centreerrand waardoor de bouten minder radiale krachten hoeven op te nemen lijkt me wel lekker als dat goed past

Paspenne, wasda en waarvoorbennedie :confused:
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je voor CNC kunt gaan, dan zou ik dat altijd doen. Alleen helpt de nauwkeurigkeid van CNC je niet zo veel, als je de flens nog kunt verschuiven naderhand. Wel als je bv. in een dikke koker een verdieping kunt laten uitfrezen waar die flens precies in past. Dat lijkt me trouwens een goede reden om te kijken naar een dikkere koker - een verdieping van bv. 2 mm zodat de as t.o.v. de bodemplaat exact uitgelijnd is.

Wat betreft de paspennen: Als je iets met bouten aan elkaar maakt, zit het vast. Als je echter iets met bouten aan elkaar maakt wat elke keer op exact dezelfde positie t.o.v. elkaar vast moet zitten, zijn bouten niet ideaal, want er is altijd speling.

Zie bv https://www.houtenschalen.nl/sub/werkplaats_jonsered.html halverwege, waar ik het bed met 4 bouten M16 aan de vaste kop vastgeschroefd heb. Daarna, dus toen het bed vastgeschroefd was maar ik de draaibank nog niet gebruikt heb, heb ik 2 gaten 10 mm geboord (met de hand), die met een conische ruimer veranderd in een taps toelopend gat en er toen 2 conische paspennen ingeslagen. Nu weet ik zeker dat als ik het bed losschroef, de draaibank verplaat en het bed dan weer vastschroef, dat ik door de conische paspennen op hun plek te slaan de exacte, uitgelijnde positie van het bed terugkrijg, waarna ik hem vast kan schroeven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah ok, duidelijk...tof, nu weet ik precies wat je bedoeld (wist alleen niet dat het paspennen waren)

Wat betreft de koker, ik wilde gewoon het gat precies de maat laten maken waar de centreerrand invalt, dieper dan dat valt het lager er toch niet (ja het deel bij de lagers, maar dat doet niks aan het dragende deel
En daar omheen komen dan de 4 gaten om de boel vast te zetten

Wat betreft de paspennen:
1- de koker zit doorgestoken in de buis en vast gelast
2- de ribben zijn op de buis gelast
3- de bedsbanen zijn op de ribben gelast en vast gelast aan de koker (vast kop)

Eigenlijk is alles 1 geheel en kan niet uit elkaar, waar zou ik de paspennen voor gebruiken, voor de lagers is het niet nodig lijkt me, die hebben immers een centreer rand
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Als je draaibank tot een geheel gelast wordt en je lagers zijn voorzien van een centreerrand, dan lijkt het mij het mooiste om het hele ding op een kotterbank te zetten en dan de lagergaten in een opspanning te laten kotteren. De boutgaten voor de lagers kan je daarna zelf boren, die komen dan niet zo krek. Die wadkin bl150 die ik aanhaalde is ook van plaatijzer in elkaar gelast en niet gegoten. Gewoon een kleine machinefabriek in je omgeving binnenlopen en je probleem uitleggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Als je het thuis wil oplossen kan je twee ringen laten draaien met de pasrand voor je lager. Als je ze dan tussen het lager en het huis monteert, kan je de as uitlijnen en daarna de tussenflenzen vastlassen op de kop.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Persoonlijk zijn mijn ervaringen met het vastlassen van delen die aan de binnenkant een exacte maat hebben slecht, maar er zijn ongetwijfeld heel veel mensen die beter kunnen lassen dan ik. Feit is: als het iets is wat bij kromtrekken voor problemen zorgt, zorg dan dat iemand die goed lassen kan het doet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
De ringen zet je vast tussen het lager en het huis van je draaibank. De lassen zijn alleen om de flens op zijn plaats te houden na het afstellen van je lagers. Gewoon een paar kleine lasjes met een 2,5mm elektrode is al genoeg. Als je eerst monteert en dan last valt het met de krimp erg mee.Als je de pasrand van het lager na het lassen niet meer in de flens krijgt, ben je al met een te krappe passing begonnen. Je draaier houdt zo'n flens al aan de ruime kant van de passing als hij weet dat er nog aan gelast gaat worden.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Toxiq,slimme opmerking natuurlijk,maar zeker niet goed over na gedacht.
Driehoek is onvervormbaar dus als je je koker wilt versterken zodat deze niet gaat torderen kun je dus je hoeken versterken in je koker door rara, ja,ja ........ een driehoek.
Over dat uitlijnen denk je veel te moeilijk,cnc ,kotterbank allemaal prachtig totdat je gaat lassen na deze bewerking,want lassen is warmte inbreng en is dus vervorming en weg is je zuur betaalde geld voor je cnc.
Chevvy heeft gewoon gelijk, gewoon aftekenen en boren + 1mm en de gaten voor je as die zal je er zelfs gewoon met de snijbrander in kunnen maken want je koker is niets meer en minder dan een steuntje die je lagerblokken vast houden en gewoon goede bouten met veerring en borgmoer gebruiken zodat deze niet meer verschuiven.Je zou een paar strippen aan onder- en zijkant van deze lagerblokken kunnen lassen met een paar draadgaten erin zodat je hier een paar stelschroeven kunt plaatsen zodat deze je het bij het uitlijnen je het gemakkelijker kunnen maken en er samen met je bouten in je lagerblokken ervoor zorgen dat ze naderhand niet meer kunnen verlopen.
Zelfs elektromotoren van een meter doorsnee voor screw compressors staan met bouten vast en worden uitgelijnd met laser en daar komen meer krachten op dan jij ooit met je beiteltje op een stukje hout kunt uitoefenen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Het voordeel van een pasrand is dat je de lagers of de aandrijfriem kan vervangen zonder dat je opnieuw moet uitlijnen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Chevy geloof het of niet maar degene die mijn as gaat draaien heeft beschikking over een kotterkop en bood dat ook al aan, top dus
Dus dat probleem hoef ik thuis niet meer op te lossen

Juriaan, je hebt weinig vertrouwen in mijn laskunsten, terwijl ik daar zo veel vertrouwen in heb, ik heb nog nooit iets verprutst (maar ook nog nooit iets gelast ;) )

Chevy bedankt voor je meedenken, top.... ! die ringen hou ik even in het achterhoofd

Emy, zo was het niet bedoeld hoor (of toch wel, nou ja, in ieder geval met een lach....en dag niet gelachen... ;))
Ik snap wat je bedoeld met de warmte inbreng en vervorming
Dat van die hoeken versterken is zeker zo gek nog niet ! maar dat bedoel je dan over een bepaalde hoogte, want het gaat mij nooit lukken om over 1 meter koker aan de binnenzijde 4 hoeken tot binnendriekhoek om te toveren met een stuk staal en een lastoorts


Voor nu is het volgende gepland

De plaat staal (die al een week in mijn bus ligt omdat hij te zwaar is om er uit te tillen) word eind vd week of volgende week naar de plasmasnijder gebracht, die gaat deze met een cnc gestuurde plasmasnijder korte metten mee maken en daar de door mij gewenste onderdelen uit snijden (ribben voor op de buis)
wss heb ik dan nog wat andere materiaal die hij ook mag snijden

De draaier die mijn as gaat draaien had het ook over kotteren, dus even kijken of hij de maat van mijn vaste kop kan plaatsen anders vragen of de plasmasnijder het kan
Als de kop gekottert kan worden, dan wordt er alleen aan de onderkant gelast, dat is 1 meter bij de lagergaten vandaan, dus daar heb ik geen last van vervorming dmv hitte, als dat mooi passend gemaakt kan worden, dan zie ik dat graag

Je idee van de stelbouten om het eea te centreren (als plan B nodig mocht blijken) vind ik een goeie, die hou ik gaat ook in het achterhoofd

De kop word iets groter dan gepland, de metaalboer had geen 200x200x16 liggen, maar wel een 220x220x16 voor de helf van de prijs van een kleinere maat (was een reststuk zij hij)
Daar ben ik wel happy mee

Berm:
En zó is het maar net ! geweldig toch
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Als ik zo lees wat je wil bouwen, zou ik opteren om alles eerst af te lassen. De gaten voor de lagers kan je voor het lassen reeds in de koker boren. Dat is makkelijker want je kan de koker dan gewoon onder de boorkolom leggen. Dan laat je je draaier twee ringen draaien, die groot genoeg zijn om de lagers op te leggen. In het midden komt het passinggat voor het lager. De gaten voor de bouten kan je ook alvast boren. De ringen hoeven niet dikker te zijn dan de hoogte van je pasrand. Nu kan je alles monteren met de bouten. Nu kan je het lager aan de bedkant uitmeten. Dan zet je de bouten vast. Daarna de andere kant. Staat alles goed, dan las je de ringen met een paar hechtlasjes vast aan de koker. Op deze manier kan je je draaibank zeer precies krijgen.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Je hebt weinig vertrouwen in mijn laskunsten, terwijl ik daar zo veel vertrouwen in heb, ik heb nog nooit iets verprutst (maar ook nog nooit iets gelast ;) )

Nou dan kan ik je als lasser zijnde zeggen dat dit je eerste project wordt wat je niet gaat lukken,zonder slakinsluiting bij elektrode of plaklas bij mig/mag.:confused::mad:
In eerdere posts werd gesproken dat mig/mag veel makkelijkerder was dan elektrode,nou laat ik iedereen hier maar uit de waan halen en zeggen dat met mig/mag de meeste lasfouten worden gemaakt.
Neem maar van mij aan dat het compleet overkill is om dit met kotterbank of cnc te laten doen! Meer als een uur opspantijd,frezen/kotteren en bank weer schoonmaken en weg zijn er minimaal 3 a 4 uur en dat voor 10 gaatjes (8 x voor 2 lagerblokken en 2 asdoorvoer gaatjes)
Er worden complete roerwerken of aandrijvingen gemaakt die nog op een bewerkingsmachine zijn geweest en dan zal je voor eigenlijk simpel aandrijfasje zo een poppenkast moeten maken om een asje uit te lijnen???
Iedereen zijn feestje!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Emy die man bouwt een hobbydraaibank, geen onderdeel van een kerncentrale. Als hij de hele bubs aflast, hetzij met elektrode, hetzij met mig/mag, dan gaat dat met de krachten die er op komen gewoon heel blijven. Ook als er eens een beetje slakinsluiting in een las zit of een paar belletjes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Emy, het is goed bedoeld hoor, dus zeker gewaardeerd
Dat het lassen minder fraai zal zijn als een pro zal ik niet ontkennen, maar ach ik heb ook al meer draaibanken gehad dan dat ik schalen gedraaid heb, iedereen zijn tik zeg maar ;)
Net wat Chevy zegt, het moet heel blijven, dat is de enige criteria

Als de gaten voor lagers goed pas zijn dan kan (als alles straks goed is uitgelijnd/vast gelast de lagers verwijderd worden (en weer terug geplaatst) zonder dat de boel opnieuw uitgelijnd moet worden
Dát gezegd hebbende ga ik je bijdrages tóch nog even doorlezen en deze goed overdenken of ik het toch niet anders zal doen ?!

Het frezen/draaien/kotteren gebeurd bij een hobbyist (die ook een beetje doorgeschoten is) kost dus vooral tijd, gezelligheid en een paar centen....kon erger dus :)
Maar mocht jij als lasser tijd over hebben, dan hou ik me aanbevolen hoor :) je zou zomaar eens deel uit kunnen maken van de eerste nederlands draaibank waarvan zelf ene Ronald K. moet onderkennen dat dit de draaibank is waarvan hij altijd gedroomd heeft ;););););)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een Steinert of Oneway zal deze draaibank niet worden, maar dat zal ook niet de doelstelling van Toxiq zijn denk ik.

Dat lassen een vak apart is lijkt wel duidelijk. Ik heb zelf een Tig opleiding gevolgd, en sindsdien maar sporadisch gelast. Kan niet zeggen dat ik er goed in ben, en het is verdomd LAStig (haha) om zonder fouten te lassen.

Regel is, als het nauwkeurig moet, eerst lassen, dan nabewerken. Bij zelfbouw zou ik adviseren om de eventueel gewenste nauwkeurigheid er bij montage door middel van een stelmogelijkheid in te brengen.

Ik zou een andere techniek aan willen dragen die ook interressant kan zijn.

Maak een paar ringen voor de lagers, laat hier een drietal draadgaatjes in boren voor het stellen, en een paar boutgaten om ze te monteren. Stel de lagers netjes uit met een klein beetje opening tussen de flensen en het huis met de stelboutjes, en laat er vervolgens wat epoxy tussen lopen. Je hebt een flens waar de lagers op gemonteerd en gedemonteerd kunnen worden, geen vervorming door het lassen en een superstabiele, trillingdempende constructie.

Op deze manier worden de lagerhuizen van 5 assige CNC freesmachines ook ingelijmd. Ik kan je verzekeren, die machines zijn vele malen nauwkeuriger en krijgen veel meer te verduren als jouw draaibank.

Verdiep je even in de epoxylijm, met name vetvrij maken, met aceton, en de verwerkingstijd en temperatuur, en je kunt het prima zelf maken. Ik vind dit een zeer acceptabele oplossing die ook goed zelf is uit te voeren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank william, moet ik even laten bezinken
Laten we zeggen dat ik behoorlijk thuis ben in epoxy's

Waarom zou dit geen steinert of oneway kwaliteit kunnen behalen ?

Ik ga nog even nadenken over de stelmogelijkheden.... al vraag ik me nog steeds af in hoeverre dat nodig is
als de kop gemonteerd wordt dan word hier niet meer aan gelast in het gebied van de lagergaten
wel word het bed opgelast, maar die zou na het lassen gevlakt kunnen worden (voordat de kop er op gaat)
daarna moet de kop geplaatst worden, als deze goed uitgelijnd word voor het vastlassen ben ik een heel eind
De lassen van de vaste kop zijn niet zichtbaar, stel ik las telkens een klein stukje in hoeverre kun je dan nog vervorming door hitte verwachten ?!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als jij zulke goeie contacten met een (of meer) staalboer(en) hebt kun je ongetwijfeld ook voor een prikkie aan een staalplaat van 12 mm dik, 350 bij 350 oppervlak komen? als pizzabakplaat voor in een goeie huis-tuin-en-keukenoven (met nadruk op keuken ;-) )...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is wat jij zoekt ?
pm me even je nr ik ga morgen naar die gast toe (dat bedrijf houd op te bestaand, dus veel voor een prikkie, wat er nog is)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.