Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat hadden we toch SW
Klopt Henk, maar die maken ook meer geluid, hoe vaak moet je nu eigenlijk een riem vervangen ?! ik heb er twee en het vervangen is echt zo gebeurd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bam, en toen waren ineens alle onderdelen klaar
Niet alles is nog definitief gemonteerd, een paar dingen moeten nog gekocht worden (ik noem maar even lasscharnieren, arreteerbouten) maar alles wat zelf gemaakt kon worden (en dat is inmiddels heeeeeel wat) is klaar)
Maar wees gerust, ik ga de deur nog platlopen bij Spinningwheels, eerst het eea houtwerk doen daar (zijn schuurdeurtje tocht nog al) en wat opberg dingen maken voor zijn gereedschap en ondertussen verzin in nog wel leuke dingen

20170517_151409.jpg

20170517_151414.jpg

Sorry, plaatjes komen rechtstreeks van de telefoon, geen zin om ze eerst op de pc te bewerken, dus even je scherm omdraaien :)
Hier is een Oneway Talon chuck gemonteerd, dat geeft een beetje het gevoel van de verhoudingen van het monster
20170517_151426.jpg

Motor en handwiel, handwiel is te klein, ga ik later over nadenken, de motor moet nog even gespoten worden en de mechanise rem moet er nog uitgehaald worden
Anders is de kans bij een stroomuitval groot dat het werkstuk aan de wandel gaat omdat de motor ineens stil staat :D
20170517_151436.jpg

Dit is de voorziening om de pinole vast te klemmen, ik zie nu dat we hem ietsje scheef hebben zitten
Niet erg, het werkt goed
20170517_151447.jpg

Waar de bout rechts zit komt nog een kortere koploze inbus bout, die is alleen maar om de pinole niet rond te laten draaien bij het in/uitdraaien
De bout rechts zit aan weerskanten en is om de pinole en lagers op te sluiten
20170517_151455.jpg

20170517_151504.jpg

Mijn idee om de riem van bovenaf te kunnen verleggen werkt deels wel en deels niet
op twee versnellingen lukt het wel, de andere krijg ik hem er niet omheen, dat vind ik erg jammer, ik hou bij voorkeur de koker zoveel mogelijk intakt
Ik ga dus eerst kijken of ik een hulp middeltje kan maken waarmee het misschien lukt, anders zal ik een klein luikje moeten maken aan de zijkant
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
En wat een klein ienieminichuckje zit er op THE BEAST. Maar dat zal mettertijd ook wel grotere afmetingen moeten krijgen, zeker met schalen van 120 cm doorsnede.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is om de pinole vast te zetten

hier zit het geintregreerd, bij mij zit het op de voorkant
10_Tailstock.jpg


Heb nog (ff) geen andere Pieter, er zijn nog genoeg dingen/wensen waar ik nog voor moet sparen grotere chuck, opspanplaat etc)
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Nha lelijk doen over mijn schuurdeur, deur is min of meer prima, Het kozijn ja dat word zo langzamerhand iets minder, de verf die het bij elkaar hield is nu ook hier en daar weg.
Maar het draaibankje was wel een leuk project, het begon met de vraag voor een simpel asje, maar er kwam toch nog wel iets bij zeg maar.
Vind het wel mooi een beetje puzzelen en dan naar een goed resultaat toe werken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee zo een bout met een hendeltje (dat je kunt verzetten) daarmee klem je de pinole (vandaar het gleufje in het plaatje)

heb laatst verzonken bouten gekocht voor de lagers maar weet nog niet zeker of ik die wil/ga gebruiken, als wel dan moet ik de gaten nog verzinken
Maar we zijn nu wel bijna op een punt gekomen waarbij de machine zelfs met de 'rat rod' look die hij nu heeft functioneel is :)
 
P

Pel

Guest
Het lijkt net of dat hij als maar groter wordt, ik ben toch echt benieuwd hoe hij, of is het een zij,? zich gaat verhouden als je gaat draaien?

Groet Pel.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Rat look is nog niet eens zo raar toch?
ding in de owatrol , en dan uit een stuk geslepen RVS THE BEAST uitsnijden en op de buis.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Toxiq,
Het systeem om de pinole vast te zetten ken ik want ik heb zelf een draaibank (metaal).
Ik had het idee dat er iets speciaals zou zitten vandaar de vraag.
Ik zou het anders gemaakt hebben. Als je voor in losse kop een klemstuk had gemaakt dan heeft de pinole nooit speling als hij geklemd is.
Nu blijft de pinole altijd los zitten, ook al is het maar minimaal.

Het laswerk onder aan de kolom wordt dat niet verder afgewerkt?? (daar waar de kolom de pijp ingaat)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hallo Christ,

Kun je dat verder toelichten, kan je niet helemaal volgen (geloof ik)
De pinole is erg lang en er zit geen speling op, en als dit al zo is dan praten we over 100sten van een mm, die zijn te verwaarlozen bij houtdraaien
Daarbij kan ik de geleidingsbout die zorgt dat de pinole niet gaat draaien ook nog aandraaien, die klemt de pinole ook

Laswerk wordt zeker wel afgewerkt, Chevy belde mij daar laatst al over maar toen had ik nog niet alles af, en aangezien in niet wist of we nog dingen gingen tegen komen wilde ik daar eerst op zeker hebben
Nu alles klaar is moet ik mij alleen nog ontdoen van de huishoudelijke taken die vrouwlief heeft opgedragen en dan kan ik weer verder :)

Rat look is wel geinig maar zet hem toch liever in de verf
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Toxiq.
Ik maak me de eerste jaren ook nog geen zorgen over de speling die zou ontstaan, maar ik weet uit ervaring uit mijn werkzame tijd (onderhoud en reparaties
van hijskranen) dat als er eenmaal speling is dan gaat het snel verder.
Ook een goede mogelijkheid om de spil te smeren (vetnippel) zou niet verkeerd zijn.

Ik wil je werkstuk zeker niet afkraken want het ziet er goed uit maar ik heb een eigenschap dat ik graag alles nog beter wil maken dan goed.

verder veel werkplezier.
groeten Christ.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Toxiq,
Ik las ook dat je de rem uit de motor wilt halen of buiten gebruik wilt stellen,
volgens mij kun je deze rem ook mechanisch maken, zo te zien aan de kap waar de rem in gemonteerd zit,
want hier zit al een sleuf ingemaakt waar het remhandeltje normaal naar buiten komt zodat hij op handkracht vrijgezet kan worden
je houd dan al een mooie blokkering over als je de spil wilt vergrendelen.
veel succes en groeten van Christ.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met de spil bedoel je de hoofdas ? die lagers hebben daar voorziening voor, moet alleen de nippels nog kopen om er in te schroeven (en een vetspuit)
Daar er verschillende soorten zijn weet ik niet zo 123 wat ik nodig heb

Die rem is een goeie tip, ga ik zeker even naar kijken, wat ik wel had begrepen is dit het type 'rem draaien of stilstaan' is dus niet langzaam afremmen, daarom heeft hij niet écht meerwaarde, op de as heb ik een blokkeerschijf én een verdeel schijf, dat is voldoende lijkt me
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.