Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja, wie dat is zal altijd een groot geheim blijven ;)
De foto was geroteerd omdat deze tijdens het laatste laswerk geplaatst is vanaf telefoon
Er zijn veel meer foto's gemaakt die zal ik morgen samen met een verslag plaatsen !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren de dag begonnen met het klaarleggen van de spullen zodat we vlot van start konden
Ik zeg 'we' omdat Chevy mij komt helpen en het laswerk doet, ik ben de aangever/slakverwijderaar (en andere aanverwante zaken)

De grote buis die de basis is van het geheel had ik al eerder kaal geslepen (daar waar nodig)

P1050621.jpg

Ik plaats de ribben (waarop de bedsbanen komen) er los op, tof... nu lijkt het al wat :)

P1050622.jpg

Ik kort ene kant af zodat er een mooi strak/recht uiteinde is en slijp de ring uit die daar omheen moet komen voor bevestiging van de deksel
Chevy doet ondertussen de andere kant wat mij weer de gelegenheid geeft een plaatje te maken

P1050625.jpg

Nu er een stuk van de buis af is, is deze (even) iets hanteerbaarder (al blijft het nog een zwaar ding)
We zetten de buis rechtop en chevy last de ring vast

P1050629.jpg

De kop is er af, het eerste laswerk is gedaan

P1050631.jpg

We keren de buis om en daar wordt de deksel er opgelast (aan één kant open kunnen is voldoende, het is alleen maar om de buis desgewenst te kunnen vullen met extra gewicht)

P1050635.jpg

We lassen 3 van de totaal 11 ribben op de buis, stellen hier nog wat aan en vervolgens plaatsen we de overige 8 er los tussen, leggen de bedsbanen er op en passen zo of alles goed zit
P1050637.jpg

Op de bedbanen klemmen we 2 stukken kokerprofiel (dat ik nog had liggen) om de banen zo in 1 vlak te krijgen
Er zit nog wel wát verschil maar dat is bepaald niet noemenswaardig, de banen worden toch nog nagefreesd

P1050638.jpg

De ribben worden met een hechtlasje vastgezet
Wat niet op de foto's te zien is maar wel leuk is om te vermelden is hoe chevy speelt het de warmte en krimp van het laswerk
Hij kijkt naar positie, gewenste correctie en last dan om de juiste plek om het materiaal op zijn plek te krimpen
Soms krijg een lasje nog even een paar klappen na om deze weer wat op te rekken alvorens de boel rondom af te lassen

P1050639.jpg

Het grote laswerk is begonnen
Steeds een stapje dichterbij het eindresultaat

P1050642.jpg

Geweldig, de ribben zitten er op en die gaan echt niet meer loslaten !
Gesneden uit 20mm plaatstaal en op elke 15cm is er 1 rib geplaatst
Na het lassen nog even met de lamellenschijf opschonen (lasspetters weghalen) en dan ziet het er zo uit)

P1050643.jpg

We leggen de bedsbanen weer op de ribben, stellen deze op de gewenste plek en dan worden de banen met een hechtlas aan alle 11 de ribben vastgezet
Vervolgens zetten de buis recht op want dat is makkelijker voor de bereikbaarheid tijdens het lassen
Dit gaat een stuk vlotter, er is veel tijd gaan zitten in het passen en meten
Chevy last de ribben aan de kant waar hij nu bij kan vast, we keren de buis om en dan is het al 7uur in de avond, inmiddels tijd voor een warme hap
Vrouwlief heeft warme broodjes met kipfilet, wat garnituur en ommelet voor ons gemaakt, dat zal best smaken

P1050645.jpg

Voor het eten hebben we de buis omgekeerd, als we klaar zijn met eten en weer buiten komen is het reeds donker
Ik pak er een werklicht bij en chevy maakt de laatste lassen af
Het heeft langer geduurd dan gedacht maar het zit wel oerdegelijk in elkaar

Mooi plaatje

P1050652.jpg

En zoals ik gisteren al vanaf de telefoon een foto stuurde
'De laatste loodjes'

P1050659.jpg

We ruimen de boel op, kletsen nog even wat na bij de auto en dan gaat chevy huiswaarts
Ik zet nog wat spullen weg en na een warme douche plof ik op de bank en kan het niet meer opbrengen om nog een verslag te schrijven

In de ochtend toch nog even een plaatje schieten om dit verhaal af te ronden

P1050661.jpg

P1050662.jpg

P1050663.jpg

Tot zover het laswerk aan de basis, volgens mij was dit wel het meeste laswerk van alles
Het volgende (en laatste) laswerk is minder, dicht maken vaste kop (dmv een plaat) vaste kop plaatsen, poten er onder en deksel op de de vaste kop

Voor nu is het eerste station belgië, daar word de boel gevlakt, motorplaat gefreesd en de poten op maat gemaakt

...wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die eerste lijn is gewoon een lijntje langs een meetlint (op zicht)
Later is er met een hoeklijn op de buis een lijn gezet met een kraspen, die was maatgevend
Later heb ik nog een visuele controle langs de bedsbanen tov de buis gedaan (zeg maar zoals je ook kijkt of je leunspaan in lijn staat met je bed)
Dat aangevuld met de banen 5mm naar elkaar toe te brengen.
De ruimte tussen de banen moet nog worden uitgefreesd tot de gewenste afstand, dit zal er voor zorgen dat alles exact recht is
 
P

Pel

Guest
Mooie reportage Jeroen, nu ik de foto's zie wordt het nog groter dan ik al dacht, een beest van een draaibank.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een beest zeker, maar wel mijn beestje :p

Neeee Wim...die gebruiken een pijpje :)
dit is meer een draaibank op steroiden ;)
Overigens is er straks wel een groot verschil met de manier waarop de vaste kop geplaatst is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen idee, maar de voorbereiding is er wel, aan 1 kant komt een deksel die er af kan
Áls ik de buis ga vullen word het in ieder geval zand
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als de agenda van mijn vrouw het toelaat (lees: als zij geen nieuwe dingen voor mij verzind) ga ik vrijdag naar de metaaldraaier om de as/poelies af te maken en passen op de lagers

Eind van de week hoor ik of ik zaterdag in België terecht kan voor het frezen

Btw. het blijft wel érg stil uit de hoek van oostelbeers zijn nu er een belangrijk deel van het laswerk af is
Zou hij druk zijn zijn gaatjesboording te calibreren zodat deze netjes in een recht lijntje boort :D
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
effe een vraag

Is die buis nog recht?
Alle stukken, de ribben, zijn aan één kant van de buis gelast. Men kan verwachten dat die dan krom trekt.

Ik las/zag niets over opspannen van de buis tijdens het lassen of over thermisch narichten na het lassen van de ribben.

groeten,
ornament
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die kans is klein, die zal waarschijnlijk wel iets krom getrokken zijn
MAAR.... de buis is 355 mm met een wanddikte van 10mm, dat zal niet zo heel veel gedaan hebben en dat is ook niet zo belangrijk
de bedsbanen moeten vlak zijn en dat word gedaan door ze te vlakken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi stukkie laswerk. Weer een grote stap dichterbij een werkende machine.

Dat de buis wat krom trekt is wel zeker. Wanneer de banen nog nabewerkt worden maakt dat niet heel veel uit.
Als Chevy goed heeft gelast is de spanning ook beperkt gebleven. Haal bij het nafrezen niet teveel eraf, dat kan eventuele spanningen vrij laten komen waardoor die weer krom staat, alhoewel die kans met deze constructie vrij klein is.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Toxiq, kun je eens een touwspannen over de banen en nakijken hoeveel de banen hol staan, van voor naar achter?

groeten,
ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat kan ik ornament, maar dat zal een vertekend beeld geven in het plaat staal zal al wat afwijking voor we gingen lassen

Triliwili, er gaat niet meer af dan nodig, ik gok zelf op 1,5 a 2 mm maximaal over het geheel
Dat zal er in een paar gangen af gaan, dan is er niet te veel warmte inbreng
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Toxiq, toch even meten graag. Ik ben heel nieuwsgierig. En dan weten we hoeveel eraf moet bij het nafrezen, zien we klaarder in de volgende bewerking.

groeten ,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
We hebben de ribben eerst op de buis gelast. De buis en ribben hebben zo veel massa dat de vervorming van de buis te verwaarlozen is. Daarbij verdeel je de warmte inbreng zo over de buis, dat je geen warmte op warmte stapelt. Omdat toxiq geen krachtstroom heeft en het lassen dus op 220 v moest gebeuren, is ook door het lassen weinig warmte in een keer in de buis te brengen. De ribben waren met een laser gesneden en dat geeft wat afwijking bij grote plaatdikten. Ook de buis had wat kleine vervormingen. We hebben de ribben op de buis gezet en toen met de bedbanen , die redelijk recht waren, gekeken welke ribben nog wat te hoog waren. Die hebben we afgeslepen totdat de bedbanen netjes vlak over de ribben lagen. De bedbanen hadden we van te voren met stalen bruggen op de uiteinden gefixeerd, zodat ze daar in hetzelfde vlak en parallel lagen. Daarna hebben we de bedbanen op de twee uiterste ribben vastgehecht. Daarna heeft toxiq beslist dat we de bedbanen ,zoals ze lagen zouden aflassen en de kleine vervormingen voor lief zouden nemen, daar hij de bedbanen toch wilde laten frezen. Deze beslissing was vooral ingegeven door tijdsdruk. Als we meer tijd gehad hadden, hadden de bedbanen binnen een tiende of twee gezeten. Ook de bedbanen vervormen niet veel door hun grote massa en in verhouding lage lasstroom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.