Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toen ik begon te lezen dat ik meteen aan 2 rijen en niet veel daarna opper jij hetzelfde....
2 rijen it is !
Dank je
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
klopt, maar daar zie ik geen probleem in, het is iets omslachtiger, dat wel maar voor de keren dat ik het ooit zal gebruiken....
nu ja, je brengt me toch weer aan het twijfelen
het idee van elke positie op de minuut vast kunnen zetten vond ik wel leuk

Juriaan, jij hebt 60 posities, gebruik je die ook, en zo ja, wanneer.....
of zou jij (in mijn geval) eerder gaan voor bijv. 30 ?

Heerlijk dat iedereen zo meedenkt !

Straks ga ik de werkplaats bekijken waar het voornemen is om het laswerk te gaan doen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik gebruik ze 80% van de tijd om de as stil te zetten en iets los te schroeven, en 20% van de tijd om iets met het werkstuk op de as te doen. En dan met name hoekjes er af zagen, schuren bij schalen met een onregelmatige rand of uithakken van een spijker.

Echt elk gat na elkaar gebruiken om 60 streepjes te trekken heb ik nog nooit gedaan. Maar ik ben blij dat ik het wel zou kunnen....

Denk er ook vast aan dat de stevigheid van het geheel om de as te blokkeren ook afhangt van de afstand die een pen zonder ondersteuning tussen koker en schijf zit - bij mij is dat ongeveer een millimeter. Als dat (gechargeerd) 2 cm is, is een staafje van 8 mm niet stevig genoeg.

Zie ook het blokje onderin - dat is een stuk massief staal aan de binnenkant van mijn vaste kop, waar ik een pen doorheen steek om de as te blokkeren.

jonsered5.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Juriaan

Het stil/vastzetten op zich is me geheel duidelijk, het ging me meer om de 60 posities
Nico heeft natuurlijk wel een punt met 2 schijven ook 2 pennen om vast te zetten en eigenlijk word dit door jou nogmaals (indirect) bevestigd door duidelijk te maken dat de afstand tussen pen en gat zo klein mogelijk moet zijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als dat eenmaal gedaan is kunnen we gaan lassen.... inmiddels is mij ook hulp (lees: toeziend oog) aangeboden door een pro/oude-rot-in-t-vak

Hij had hem zelf nog niet begrepen, maar hij is hier beter bekend als Chevy66
Ik ben erg blij met zijn aanbod !!

Er moeten nog een hoop dingen gedaan worden (stalen plaat moet nog naar de cnc-plasma snijder
buis moet nog voorbereid (een stukje inkorten en 2 dagen slijpen waar de koker in komt
Koker inkorten tot gewenste lengte en nog wat dingen

Ik hoop met ca 2 weken aan het lassen te kunnen beginnen, wellicht de kerstdagen verplaatsen naar januari :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
VRAAG: wat is een normale draad voor een (flinke) pinole
De metaaldraaier vraagt me dit, het zegt dat 2mm erg fijn is (je draait je de ......) hij heeft op zijn draaibank 4mm (metaaldraaibank en die is best grooooooooot)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weer een vraag:

ik merk al nu dat ik met enige regelmaat ideeen uitwissel met de metaaldraaier dat ik of alle termen niet juist ken OF ze verwissel met metaaldraaitermen

De losse kop, zijn hier nog andere benamingen voor ?
tegencenter, welk deel is dit nu precies
pinole, welk deel is dit nu precies

en mochten er nog andere onderdelen zijn die onderdeel van de losse kop maken, dan hoor ik ze graag
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De losse kop is het totale gedeelte dat tegenover de hoofdspil op het bed staat en dus ook heen en weer te schuiven is.
De pinole is het ronde gedeelte in de losse kop, dat met draaien aan het handwiel naar buiten en binnen gaat. Hiermee boor je dus en zet je het werk uiteindelijk vast tussen de centers.

Het tegencenter, of meedraaiend center, plaats je in de pinole, als deze nodig is. Voor boren gebruik je dan de boorkop.

Een spoed van 2,5 tot 3 mm volstaat wel, een trapezium 16 of 20 mm schroefdraad is sterk zat. Deze zijn prima als particulier te koop bij de Machinefabriek Harderwijk. Ook de moeren kun je hier kopen. Neem altijd brons.
http://www.trapeziumdraad.nl/

De schroefdraad kun je in zowel linkse als rechtse draad krijgen. Let goed op bij je ontwerp van de pinole dat je met boren rechtsom draait. Wij hadden op werk een oude Franse draaibank waar dit gek genoeg andersom ging, en dat was waardeloos om mee te werken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
- losse kop: nee, ik ken in het Nederlands geen andere term
- bij een tegencenter denk ik eerder aan de 'andere kant' van een verdeelapparaat, dat is een drie-/vierklauw met onderverdeling zodat je bv. tandwielen kunt frezen. Zie bv. https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/verdeelapparaten
- de pinole is de 'buis' die uit de losse kop tevoorschijn komt waarin bv. een meedraaiend center zit dat tegen het hout duwt.

Ik zou de draad zeker niet te fijn nemen, als je een gat wil boren en je hebt een spoed van 2 mm, dan schiet dat inderdaad niet op. Vaak zie je een trapeziumdraad, trouwens. Hier http://www.trapeziumdraad.nl/trapezium-draadeinden/trapezium-draadeinden-staal/ verkopen ze draadeinden met trapeziumdraad.

Hier een foto van een losse kop van Geiger. De diameter van de pinole is 40 mm, en de spoed is zeker 5 mm. https://www.maschinensucher.de/Holzdrehbank-Geiger-G-25-d/i-1207217 Dit type losse kop, met zowel een fijne als een grove verstelling, heeft Geiger ooit gepatenteerd. Ik ken ook metaaldraaibanken met 2 versnellingen op de losse kop.

Het voordeel van een fijne draad is dat je de pinole héél hard kan aandraaien. Maar dat wil je niet, dat kost je je lagers en je splijt het hout. Vandaar dat een grove draad beter werkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof....ik ben weer veel wijzer, uitleg is duidelijk, ik zag ff door de bomen de krullen niet meer :)

Triliwili, m.harderwijk had ik ook al van chevy gekregen, die hebben mooi spul (en lekker dicht bij)

wat denken jullie van 16x4 als trapeziumdraad in een pinole van 36mm

Beetje aan het tekenen

tegencenter.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor de diameter van je pinole zijn 2 zaken van belang:

- welke morse-conus wil je er in (als die te groot wordt t.o.v. de pinole hou je voor te weinig metaal over)
- hoe diep / vaak wil je er grote gaten mee boren (als je vaak 30 cm diep wil boren, heb je meer stabiliteit nodig)

Ter informatie: Geiger heeft 40 mm, mijn Jonsered 60 mm, een Hager HDE59 / 250 mm centerhoogte volgens mij iets van 35.
Het kan misschien ook afhangen van welk materiaal je gemakkelijk kunt krijgen - met name de buis om de pinole heen. Kom je gemakkelijk aan 70x10 precisiebuis? Dan is 50 mm helemaal niet verkeerd, bijvoorbeeld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zat zelf aan een uitslag van 15cm te denken, maar misschien die ik mezelf dan tekort ?
Morse-conus word MK3 in zowel de pinole als in de as
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
sommige dingen zijn nog niet exact op maat, ik heb bijv. nog niet besloten hoeveel uitslag ik wil van de pinole, maar dit is makkelijk aan te passen
Toch alvast een plaatje

draaibank.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb weer een stukje van jullie expertise nodig ;)

Onlangs stuurde Jurriaan mij een link naar de magma site om daar iets te laten zien mbt poelies
Daar op de site viel me ook de losse kop op die me erg aansprak, ik heb toen mijn vomgeving aangepast naar iets wat daar op lijkt (kwam mij goed uit, want materiaal daarvoor heb ik ruim voohanden

Nu zit ik alleen nog met vraagstuk, hoe werkt het klemsysteem, van de meeste draaibanken met een excentrische as is me dit wel duidelijk maar bij deze niet helemaal
Het zal ook wel op basis van iets excentrisch zijn, maar ik zie het nog niet helemaal :eek:

Wie het weet, mag het zeggen

magma-400-3.JPG

magma-400-0.jpg

magma-400-1.jpg

magma-400-2.jpg

Oh, en voor hen die aan de sterkte twijfelen, ook deze bank heeft een centerhoogte van 400mm, dus lijkt me dit wel stevig genoeg (en dan te bedenken die van magma wss rond de 10mm plaat zit en ik op 16 (en heb nog een stuk 20mm)) dus dat zal wel blijven staan gok ik zo :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De as heeft een excentrisch afgedraaid dunner eind, waar een oog opzit met een draadeind eraan wat door je bed heen steekt waar een plaatje met een moer op zijn plek wordt gehouden.
Het andere eind van de as heeft een afgeplatte kant (of meerdere) waar de hendel op gaat.
Hoop dat je m snapt. Andrer maak ik wel wat 2d tekeningen..
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
zoals ik zei tis maar een 2d tekening, maar ik denk dat het wel overkomt zo.
Excenter asje.jpg
de blokjes hierboven moeten het bed zelf voorstellen.
De versie van de foto's heeft een gat door de as heen waar de hendel in steekt, dit zal waarschijnlijk met schreofdraad zijn.
Op de kop van het asje een gat laten boren en draad erin tappen zodat je dhet oog met een plaatring kan opsluiten, of een groefje erin laten draaien en een seeger ring ervoor zetten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.