Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
druk met inventor aan het stoeien, dat gaat maar stapsgewijs, bij iedere overwinning loop ik tegen een volgend probleem aan, maargoed...de aanhouder wint :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eraring en beitelscherpte ben ik met je eens niko, en daar kan ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel leren, maar dat wil niet zeggen dat ik ondermaats wil gaan bouwen om later toch groter te gaan

Zwakste aansluiting, bedoel je dan de montage op de chuck, of de overgang chuck/opspanplaat naar de as ?

Overigens zit ik ook nog even over het volgend na te denken
waarom niet ook een M33 draad op de tailstock ?
Ik meen dat didier eens iets voorbij liet komen waar hij een werkstuk tussen 2 chucks had opgespannen ?! (didier, kom er eens in en verklap je geheim)

Opzich kan dat natuurlijk makkelijk, maar je ziet het zelden op draaibanken, waarom vraag ik me dan af
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De tekeningen zijn nog niet wat ze moeten zijn, maar alvast een preview
De koker die doorgestoken word in de buis moet nog afgerond worden aan de onderkant
De buis moet aan de onderkant open zijn om de snaar door te steken
Liever zou ik de motor hoog houden zodat deze makkelijk bereikbaar is, maar ik weet even niet hoe dit te bouwen zodat deze toch makkelijk te spannen is

Bekijk bijlage 55451

Bekijk bijlage 55452
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik meen dat didier eens iets voorbij liet komen waar hij een werkstuk tussen 2 chucks had opgespannen ?! (didier, kom er eens in en verklap je geheim)

Opzich kan dat natuurlijk makkelijk, maar je ziet het zelden op draaibanken, waarom vraag ik me dan af

Kan op elke draaibank met het lifecenter van Oneway; heb ik ook op mijn bank.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vreemd, ik heb ze gewoon als afbeelding geplaatst, ik probeer het nog eens
Ah ok met live center kan het wel en nu gaat er gelijk een lampje branden waarom er geen draad op een spinole zit, die draait niet mee.... ai even over het hoofd gezien :)

achter aanzicht.jpg

basis aanzicht.jpg
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Mensen kijken wel maar zien `het`niet!
Waarom valt bv een ikea kastje of keukenkastje (koker) in elkaar als je op 1 van de hoeken drukt als de achterwand en legplankjes er niet in zitten.
Waarom zet men een schoor/windverband of een diagonaal ergens in.
Waarom is bij bv een ringkraan van mammoet opgebouwd uit een vakwerk of de eiffeltoren of een hoge elektrischiteitsmast of een vakwerkbrug?
Waarom loopt alles op een raffinaderij bv bij shell in een ronde pijp ipv een koker?
Hoe ziet een wishbone eruit bij de F1
Zal het komen dat een constructievorm er toe doet?
Of als Bartos ergens een schoortje in last om zijn werkstukje haaks te houden denken van: kreten als een driehoek is onverwoestbaar slaat natuurlijk nergens op alles is verwoestbaar!! (als je dit leest zal je er dan nog zo over denken?)

Dus voor alle duidelijk:iedereen doet zijn ding zoals hij/zij het wil,maar zijn er verbeter punten? Zoals Wim Kluck zegt bij de steinert banken staan de lagers verder dan
220 mm hoh,bv 400/500 mm zal een as van 55 mm dan doorbuigen,nee natuurlijk niet maar waar zorgt het dan wel voor: dat je een veel stabielere bank krijgt die beter bestand is tegen trillingen omdat wanneer je een blok hout opspant wat niet rond is en rond moet draaien je een veel betere krachten verdeling krijgt dan over een korte opspanning.
Wil je toch niet van je concept afwijken,maak dan je pijp langer achter je koker zodat je daar een schoor kunt plaatsen.


Hopelijk als iedereen de volgende keer een schoor/windverband of diagonaal plaatst of naar Parijs gaat of langs een hoge mast gaat of een vakwerk ziet, denk dan aan mij en denk hard
op aan die betweter,onnozelaar,achterlijke,compleet op zijn achterhoofd gevallen sukkel die niks weet en ik zal je toe lachen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Beste Emy, snap je nou werkelijk niet waar het om gaat? Je zal ongetwijfeld veel technische kennis hebben maar je sociale vaardigheden zijn beneden peil. Neem de tijd om op je gemak een aantal draadjes door te lezen op dit forum en neem in je op hoe de toon hier is. Niet belerend, arrogant of neerbuigend, maar behulpzaam, flexibel met respect voor anderen en andermans standpunt. Als je je kennis op de juiste toon verspreid zal je absoluut een luisterend oor vinden. Zoals je het nu doet maak je hier geen vrienden en dat zou jammer zijn.

Groets, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het doorbuigen was misschien iets te overdreven, maar ik wilde er mee zeggen hoe langer de overspanning hoe groter die kans is, een draaibank is zo sterk als de zwakste plek

Verbeterpunten zullen er zeker zijn, en ik ben blij dat mensen mee denken (het is natuurlijk wel de toon die de muziek maakt)
220 uit elkaar voel ik mij prima bij, wellicht zal ik de binnen hoeken nog voorzien van een stuk plat om zo een driehoek te vormen
De koker is doorgestoken in de buis (zoals een zeilboot een doorgestoken mast kan hebben, daar ben ik wel aardig thuis in ;-))
De koker is 16mm dik en 220 in het vierkant, ik geloof best dat dit een aardig stuk hout kan hebben

Wil je toch niet van je concept afwijken,maak dan je pijp langer achter je koker zodat je daar een schoor kunt plaatsen.
(kijk dit is een goeie tip zonder die wat onaardige ondertoon, de opmerking aan het einde is dan wel weer een beetje jammer...)
ik hoop dat je begrijpt dat we hier wat anders (soepeler) met elkaar omgaan en dat dit een zeer leuke sfeer in stand houdt
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet perfect, ik neem alles met een lach (er is al genoeg ellende in de wereld, en dat pakt ook niet altijd goed uit (maarja....dan heb ik tenminste gelachen ;-))

Als jij dat nou ter harte neemt, dan lees in je goedbedoelde tips nog eens door en komen we gezamelijk toch tot een mooi resultaat ;)

die schoor had ik aan gedacht maar wilde deze pas intekenen in de 3D tekening omdat ik dan kan meten hoeveel ik oversteek als de lagers, de as en een opspanplaat/chuck is gemonteerd, de schoor daaronder moet niet in de weg zitten
Ik heb voldoende plaat materiaal liggen van 20mm dik dus daar moeten de schoren dan wel uit kunnen

Die H balken heb ik ook naar gekeken, zeker geen verkeerd idee vooral de HEM balken zijn mooi dik uitgvoerd, echter ben ik wel van mening dat die vooral sterk zijn in doorbuigen maar veel minder in torsiestijfheid (en daar is een buis dan wel weer heel sterk in)
Maargoed, het staal wat ik nu heb, heb ik voor heel weinig kunnen kopen, zo is het een heel leuk project en ben ik straks onder de 1000 euro klaar voor een supertoffe draaibank
Kan ik mij meten met bestaande grote jongens....vast niet maar als ik er tevreden mee ben is dat toch goed genoeg ?!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat mij nog een beetje puzzelt: hoe ga je e.e.a. recht aan elkaar maken? Vooral de aansluiting buis/koker lijkt me kritisch. Als je het bed eerst vlakt, moet je daarna de koker perfect haaks er aan lassen. Als je eerst last, hoe moet je dan nog het bed vlakken?

Je zult best de as kunnen uitlijnen door de lagergaten iets groter te boren en de rand om de lagers op te vullen met epoxy, maar als de koker 2 mm naar voren of naar achteren of naar links/rechts schuin staat, wat dan?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dan word het lastig :)

IK had het als volgt bedacht, ik moet eerst een plaat hout hebben waar de uitsparingen voor de ribben zijn uitgefreest, die worden daar met de bovenzijde naar beneden in geplaatst
de zijde waarop de bedbanen komen te liggen zijn op die manier vlak

Daar word de buis opgelegd, kort gezegd zal de buis op de 2 hoogste punten dragen (als er verschillen zijn, en dat zal ongetwijfeld)
Nu worden de ribben vast gelast, op dit punt kunnen de bedbanen nog gevlak worden
op het bed kan dan ook de losse kop geplaatst worden

Ik heb een stuk C45 staal dat lang genoeg is voor de hele overspanning, als ik daar aan 1 zijde de juiste diameter van de lagers laat draaien en de andere zijde de maat van de spinole dan kan ik feitenlijk de hele boel monteren /passen
De vaste kop staat zo in de goede richting (l/r) alleen de hoogte kan nog nog wat verschillen (door het gewicht) dat is dus een kwestie van vul stukken maken zodat de koker op de goede plaats wordt gepositioneerd, waneer dat het geval is dient deze vast gelast te worden

Op deze manier is er geen warmte inbreng meer op het bed na vlakken
Eventueel kan ik de lagers nog nastellen als dat toch nodig mocht zijn

Volgens mij heb ik op deze manier een redelijke foolproof methode om de boel goed uitgelijnd te krijgen


Ook wil ik kijken om een laser in een MK3 opname te maken zodat ik die in de as kan plaatsen om te zien of alles in lijn staat met de kop op verschillende posities
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Maar je ging de gaten voor de lagers toch juist iets groter laten maken zodat je de lagers met epoxy op de goede plek kon vastzetten? Dan heb je aan je C45-in-de-lagers voor het uitlijnen niet zo veel....

Wat betreft het vastlassen van je koker in de buis: op je plaatje loopt de koker door tot op de bodem van de buis. De achterkant kun je dan goed lassen, maar de voorkant is alleen bereikbaar door de buis heen. Ga je die los laten, of heb je een slim plan om die daar ook vast te lassen?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Als je nu eerst de 1e en laatste strip op je pijp hecht,leg je daar bovenop je bedbanen en klemt die vast en kun je de rest van de strippen op je al reeds afgetekende pijp zetten stuk voor stuk met een hoekmagneet en hechten.Ook je koker moet je aflassen voordat je gaat vlakken en kun je mooi met een nood schoor hechten op je bedbaan en ook je strippen aan de onderzijde waar je poten aan komen(boutverbinding?) en dan pas vlakken op de freesbank.
Waarom steek je de koker ook niet door aan de onderkant,makkelijkerder te lassen en alleen aan de buitenkant???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.