Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die rem gaat er op pas op als de motor stil staat (zo heeft de persoon die mij de freq heeft geleverd even snel uitgelegd (is op vakantie op het ogenblik))
Dus als de freq regelaar is op 5 seconden tussen afschakelen en stilstaan dan gaat de rem er na 5 seconden op, maar als hij terug is weet ik er meer van
Putdeksel ben ik ook erg mee in mijn sas
later spijt van dat ik er niet 2 heb meegenomen, weet niet wat ik er mee moet, 't is wel een geinig ding, misschien ophangen in de tuin :)
Ik ga hem grof op maat maken met de slijptol, als ik dan naar belgië ga om de bank te vlakken en de losse kop ook te vlakken laat ik dat ook met deze plaat doen én meteen gaten boren/tappen om deze er onder vast te bouten

Rene, nee hoor....daar heb je poelies voor, en door de omtreksnelheid hoeft de as ook niet zo snel te draaien
In principe had ik ook voor een 3kw kunnen kiezen, maar dan blijft er niet heel veel over qua capaciteit op die groep
Mocht het toch tekort blijken kan dat altijd nog en dan zal ik een extra/aparte groep aanleggen voor het draaimonster
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Nodige vermogen tijdens het draaien is één ding. Het maakt niet veel uit of de diameter 20 of 100 cm is, tenzij je bij 100 cm een beitel gaat gebruiken die naargelang groter is.
Waar het vermogen wel speelt, is in de tijd die je nodig gaat hebben om je werkstuk op snelheid te brengen. Immers hoe groter de massa én diameter, hoe meer kinetische energie het ronddraaiend voorwerp bezit. Om het voorwerp op een bepaalde snelheid te krijgen, moet je dus een zekere hoeveelheid energie toevoegen. De tijd die je nodig hebt om het werkstuk op toeren te brengen, hangt dus af van het vermogen van de motor. Maar omgekeerd geldt dit ook. Tijdens het afremmen moet de kinetische energie van het draaiend werkstuk terug opgenomen worden door de motor en afgevoerd door de frequentieregelaar en eventuele remweerstand. Hier is zeker van belang dat je motor en frequentieregelaar dit vermogen aankunnen om je werkstuk op een veilige tijdsspanne tot stilstand te krijgen. Kunnen motor en/of frequentieregelaar het afgegeven vermogen van het werkstuk niet aan, dan zal het draaiveld van de rotor door het draaiveld van de stator breken en slaat de frequentieregelaar af met ongecontroleerd uitlopen tot gevolg
 
hmm oke, ik had in ieder geval niet genoeg aan een motor van 1,5 kW.
Een schaal van +/- 40 cm op volle toeren kreeg ik met gemak stil met een 16 mm guts.

bij nader inzien kan dat echter ook wel aan de frequentieregelaar gelegen hebben bedenk ik me net...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
hmm oke, ik had in ieder geval niet genoeg aan een motor van 1,5 kW.
Een schaal van +/- 40 cm op volle toeren kreeg ik met gemak stil met een 16 mm guts.

bij nader inzien kan dat echter ook wel aan de frequentieregelaar gelegen hebben bedenk ik me net...
Ik kan mijn draaibank (ook 1,5 Kw) zonder zo heel veel moeite stilleggen, maar inderdaad, mogelijk zit er een instelling op de frequentieregelaar ter bescherming van man (of vrouw) en machine. Anderzijds, als ik start met de blokkeerpen er nog in, vertrekt de motor wel en slipt de riem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn vorige draaibank die nu bij DeHaan staat heeft een 1.5 kw motor en exacte dezelfde freq regelaar die ik nu ga gebruiken (die kan ook 2,2 kw motoren prima aan) is het mijn niet gelukt om de boel stil te zetten
Ok, geen centerhoogte van 50cm, maar daar heb ik wel stukken opgespannen die aan de max van de draaibank zetten (zeker 40+)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind het een heel veilig idee dat je een draaibank stil kan zetten, dat als eerste.

Wat betreft de rem: als de motor stil staat, wil ik meestal geen rem, want dan draai ik de as met de hand om een vierklauw te monteren/demonteren, om de schaal van dichtbij te bekijken, om met de hand wat te schuren, om wat lijm aan te brengen, etc. Je zult dan toch op zijn minst een aparte knop op je bediening moeten hebben 'rem los', lijkt me.

Dat bij het remmen een kleine motor een probleem is, ben ik niet met Mathieu eens trouwens, uitgaande van de situatie dat die kleine motor de last in beweging gebracht heeft, kan er bij het remmen nooit opeens méér energie uit komen, de last gaat immers vanzelf trager draaien en zal dus minder energie opleveren. Het is geen lift die naar beneden gaat en potentieel méér energie oplevert bij hogere snelheid. Wel ben ik het met hem eens dat de frequentieregelaar een kleine motor minder hard zal kunnen afremmen. Maar dit is geen metaaldraaibank met seriewerk, als het over een remperiode van zeg 5 seconden gaat, is in mijn ervaring een motor van 2.2 kW prima. Voor echt groot hout (>100 kg) wil je toch een langere remperiode, om losdraaien/riem slippen te voorkomen.

Qua capaciteiten op een groep heb ik overigens nooit gemerkt dat een 3 kW motor samen met een 2.2 kW afzuiger, elk met een frequentieregelaar, elkaar bijten op een enkele 16A krachtstroomgroep. Al is het maar dat de motor alleen bij het starten heel even echt kracht hoeft te leveren als de afzuiger aan staat.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb niet gezegd dat kleine motor een probleem een probleem is, maar dat de motor en aandrijving afgestemd moet zijn op zijn taak en verwachtingen.
De ganse aandrijving moet afgestemd worden op de tijd waarin je het werkstuk op snelheid wil brengen en terug afremmen. Daar ga ga je een bepaald motorvermogen, riemen/riemschijven en frequentie omvormer voor nodig hebben die dit aankunnen.
De kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid, dus als de diameter verdubbeld, verviervoudigd de hoeveelheid energie, wat ook weer een factor is bij het bepalen van het motorvermogen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind het een heel veilig idee dat je een draaibank stil kan zetten, dat als eerste.

Wat betreft de rem: als de motor stil staat, wil ik meestal geen rem, want dan draai ik de as met de hand om een vierklauw te monteren/demonteren, om de schaal van dichtbij te bekijken, om met de hand wat te schuren, om wat lijm aan te brengen, etc. Je zult dan toch op zijn minst een aparte knop op je bediening moeten hebben 'rem los', lijkt me.

Qua capaciteiten op een groep heb ik overigens nooit gemerkt dat een 3 kW motor samen met een 2.2 kW afzuiger, elk met een frequentieregelaar, elkaar bijten op een enkele 16A krachtstroomgroep. Al is het maar dat de motor alleen bij het starten heel even echt kracht hoeft te leveren als de afzuiger aan staat.

Goed punt Jurriaan, dát zal ik even navragen, zal zeker mogelijk zijn, dan is het weer een extra pluspunt, want ik kan dan ook de motor vast zetten als daar behoefte aan is;)

Je hebt het over krachtstroom maar dat heb ik niet, ik heb een gewoon enkelfase net
Dat de motor maar heel even vol vermogen levert is me bekend, maar op het moment dat je echt flink die beitel aan het werk zet, wat gebeurt er dan met het benodigde vermogen, hoeveel vraagt de motor dan
Vandaar dat ik op zeker heb gespeeld en voor 2.2 kw ben gegaan

Ik heb niet gezegd dat kleine motor een probleem een probleem is, maar dat de motor en aandrijving afgestemd moet zijn op zijn taak en verwachtingen.
De ganse aandrijving moet afgestemd worden op de tijd waarin je het werkstuk op snelheid wil brengen en terug afremmen. Daar ga ga je een bepaald motorvermogen, riemen/riemschijven en frequentie omvormer voor nodig hebben die dit aankunnen.
De kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid, dus als de diameter verdubbeld, verviervoudigd de hoeveelheid energie, wat ook weer een factor is bij het bepalen van het motorvermogen.

Dat kan best zijn maar met de poelies heb je een lagere snelheid vs. meer kracht om het werkstuk in beweging te brengen
Als je eenmaal rond bent en gaat uitholen gaat het gewicht ook dramatisch naar beneden (80% minder dan bij aanvang is niet onwaarschijnlijk)
Daarbij ben ik natuurlijk geen space-shuttle aan het bouwen, ik heb vooral gekeken naar andere (grotere) banken en daarbij kwam het zelden boven de 2.2 kw
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens zo'n motor met rem onder handen gehad, daar was de rem open als er 240V op stond.

Spanning er af = rem er op. Wel een veilig idee, als het over een lift of kraan gaat.

Maar je frequentieregelaar zal dan een relais moeten besturen wat de motor bestuurt.

Verder moet je even overwegen wat er gebeurt als je een noodstop maakt die de spanning van de frequentieregelaar wegneemt, als de motor dan zeer abrupt gaat remmen, moet je wel zeker weten dat je werkstuk zichzelf niet losschroeft.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik heb dus de Viceroy, daar is gisteren een stuk beuk op gedraaid die net tussen de centers past en het bed net niet aanraakte.
De motor gaf geen problemen en had genoeg kracht ook bij lage toerentallen.

Heb niet geprobeerd om hem stil te krijgen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb ooit in Duitsland op een Heyligenstaedt gedraaid, een merk wat daar een legendarisch begrip is (in ieder geval bij de eigenaren, hè Ronald).
300 mm centerhoogte, 750W motor (!). De motor was nog origineel, vandaar. Schaal van ongeveer 45 cm ging zonder veel problemen.
Het doel van draaien is ten slotte snijdend werken, en haastige spoed is zelden goed.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Een motor met rem is geen goed idee op een draaibank met schroefdraad op de as, en zeker niet op een draaibank met een centerhoogte van 500mm.
Eén of twee persboutjes op de as zijn niet voldoende om het losschroeven bij plots remmen van zware werkstukken te voorkomen.
Met een stevige klemring kan het wel volgens mij, maar dan moeten de chucks/meeneemplaten én de as daarop voorzien/aangepast zijn.

Jurriaan zei het al, je hebt ook een extra knop nodig om de rem los te zetten, maar dan heb je wel beide handen nodig om de as (met stilstaande motor) te verdraaien.

De aandrijfriem(en) zal ook niet gelukkig zijn met veelvuldig plots stoppen.
Om nog te zwijgen over het geluid dat dergelijke rem maakt bij het sluiten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Verder moet je even overwegen wat er gebeurt als je een noodstop maakt die de spanning van de frequentieregelaar wegneemt, als de motor dan zeer abrupt gaat remmen, moet je wel zeker weten dat je werkstuk zichzelf niet losschroeft.

Dat lijkt mij een zeer gevaarlijke en uitermate ongewenste situatie op te leveren.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De metaaldraaibanken bij ons op werk schakelen de rem in als de machine wordt uitgeschakeld, maar de rem wordt enkele seconden later ook weer uitgeschakeld, zodat de hoofdspil weer vrij draait. Wellicht dat dit in de frequentieregelaar is in te stellen. 1 machine is luxer uitgevoerd, die blijft op de rem staan en heeft een voetpedaal die de spil vrij schakelt. Dit hoor je ook. De machine kan daarnaast uit de aandrijving worden geschakeld, zodat die permanent vrij draait.

Kijk met een motorrem wel uit, als dit een rem met voeringen is, dus een mechanische, dan staat die binnen 1 omwenteling stil.

Een voetpedaal werkt erg prettig, denk ook maar aan het op en af schroeven van je werk op de hoofdspil.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De meeste draaibanken met de remmende motor kunnen afgesteld worden om langzaam af te remmen (Kijk by Oneway en andere) zodat je niet een paar minuten moet staan te wachten tot de bank eindelijk stil staat.

Er zijn veilige settings, zodat je BV 200 watt afremt of hoeveel afrem kracht je will gebruiken, je kunt zeker niet een bank plotseling still zetten, en word dus ook niet gedaan, een zwaar stuk draait dus nog wel even en een licht stuk word vlugger stil gezet, werkt ook alleen tegen de draaiende motor, meer zoals tegen de richting in werken van de motor, geen rem als die stil staat dus.

Veiligheid word er echt wel in toegepast, of je hebt een recht-zaak aan je broek voor schade vergoeding etc., zeker in the USA.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vooralsnog maak ik me nog geen zorgen, als het echt nodig is kan de rem er ook uitgehaald worden

Klopt Rien, maar wat er gelast is zit wel retegoed in elkaar ! :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.