Nieuwe draaibank....

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
VRAAG: ik overweg nog even of ik wel/niet een laag onder de losse kop zet om het glijden te verbeteren
Ik denk daarbij aan een plaatjes brons of een plaatje gietijzer
Welke van de twee zou het beste glijden op een blank stalen bed ?

Brons, bij voorkeur zelfsmerend fosforbrons. Bij metalen geldt de vuistregel dat de wrijvingsweerstand het hoogst is als de twee schuivende contactvlakken uit hetzelfde materiaal (ijzer dus in dit geval) gemaakt zijn - de adhesie tussen gelijke elementen is groter dan die tussen ongelijke elementen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rubber op beton (nat wegdek) heeft bijna net zoveel weerstand als staal op staal ?
Nu heb ik veel fantasie, maar dit kan ik me toch niet voorstellen
Word er hier ook rekening gehouden met de druk (gewicht)
Een los lapje rubber zal minder weerstand hebben/krijgen dan 60kg ?

Indien nodig ga ik dus op zoek naar een plaatje fosforbrons, dank je

Uit nieuwsgierigheid, kun je dit ook berekenen wat het verschil zou zijn tussen deze met staal en staal op staal want al die al die formules die er staan is mij abracadabra
is die weestand overigens niet anders uit te drukken, in een (voor een leek) beter begrijpbare eenheid, bijv in druk per kilo
Dus bij een blok van bijv. 60kg, grond vlak 20x30cm is xx kg nodig om het in beweging te brengen en xx kilo nodig om het in beweging te houden
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
s die weestand overigens niet anders uit te drukken, in een (voor een leek) beter begrijpbare eenheid, bijv in druk per kilo
Dus bij een blok van bijv. 60kg, grond vlak 20x30cm is xx kg nodig om het in beweging te brengen en xx kilo nodig om het in beweging te houden

Dat zal zoveel afhangen van de oppervlakte ruwheid, die je als leek niet kunt meten of bepalen, dat het volgens mij niet gaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat zal zoveel afhangen van de oppervlakte ruwheid, die je als leek niet kunt meten of bepalen, dat het volgens mij niet gaat.

Klopt. Bovendien ga je het glijvlak smeren, en dan zijn alle scattingen loos. Goed gesmeerd zal je bij het verschuiven van een 50 kg zware losse kop alleen rekening hoeven te houden met de massatraagheid ('gewicht') van de kop, de glijweerstand zal hierbij verwaarloosbaar zijn.

Overigens, voor rubber banden gelden hele andere regels. Allereerst is rolweerstand geen glijweerstand maar statische weerstand, ten tweede is de rolweerstand van een band met name vervormingsweerstand, en bij remmen spelen weer heel andere processen een rol... ☺️
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je wil helemaal niet dat de vaste kop heel ligt loopt. Dit houd namelijk ook in dat de kop met heel veel kracht vastgeklemd moet worden als je de kop op zijn plek wil houden. Bijvoorbeeld als je een gat wil boren. Als je de bedbanen een beetje vettig houd, zal de kop goed genoeg schuiven. Voor dingen als vreten en koudlassen heb je veel grotere oppervlakte druk nodig. De druk is maar 0,16 kg per cm2.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok duidelijk
Dank !

Ik had overigens voor de grap vast een offerte opgevraagd van een plaatje fosforbrons, 200x300x20mm
Die meneer belde mij niet veel later terug, hij kon het wel regelen dat ik het aankomende week al had voor slechts 480 euro
Ik denk dat ik maar even bedank :D
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Is een hele normale prijs. Je vraagt ook een plaat van 20mm dik. Dit soort prijzen zie ik regelmatig voorbij komen.
Als er koper in zit, is de prijs sowieso al een stuk hoger als staal.

Ik zou eerst kijken hoe die glijd, je kan altijd de onderkant van je losse kop schrapen, dan gaat het ook al een stuk lichter, zeker met een filmpje olie ertussen. Schraapstaal maak je zelf van een oude vijl.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
VRAAG: Ik weet inmiddels hoe hoog de leunspaan is, als hij zeg maar in de laagste stand op de Banjo rust komt er 6cm voor de hoogte van de leunspaan
Nu ligt je beitel daarop en ligt het snijpunt al iets hoger, dan gaat je beitel omlaag (hoek 45 graden) en de punt gaat omhoog

Gevoelsmatig denk ik met 8cm voldoende te hebben, maar ik hoor graag bevindingen van mensen met ervaring (en wellicht bereid zijn even na te meten wat het hoogte verschil van de banjo vs centerhoogte is
Het eea is natuurlijk ook afhankelijk van de beitel waarmee je werkt en hoe groot het werkstuk is, daarom zoek ik naar de praktijk ervaringen

Ronald, Jurriaan, Rien, O'Peatey en andere draaiers met wat grotere banken (kleine bank heb ik zelf nog staan maar is het benodigde hoogte verschil veel kleiner
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bij mijn Killinger 1450SE de volgende maten:
- Centerhoogte: 20,0 cm
- Laagste stand leunspaan: 16,5 cm
- Banjohoogte: 10,0 cm
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Jurriaan !
Ik heb in de foto even een lijntje gezet tussen de vaste en losse kop en ik schat dat het hoogte verschil toch wel een cm of 3 is
Echter is het moeilijk dat goed te bepalen door het perspectief
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Oneway 2436 centerhoogte 30 cm banjohoogte 22,5 cm
Stratos XL centerhoogte 28 cm banjohoogte 17 cm
Vicmarc VL300 centerhoogte 30 cm banjohoogte 20 cm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.