Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De dichtheid van ijzer is 7.87 kg/dm3, maar daar staan dan de afgeronde hoeken weer tegenover. Maar als ze op MP 50 euro kosten voor een krappe 200 kg (187, reken ik uit) dan vind ik het verschil nog wel significant.

Hoe dan ook, het was ook bedoeld om aan te geven dat het bestaat.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
het was ook bedoeld om aan te geven dat het bestaat.

Én word gewaardeerd
Vraag is, heb ik het nodig en is staal/ijzer dan veel nuttiger dan bijv. het vullen van de buis met beton
is goedkoper, minder zwaar dan ijzer maar een volle buis beton is toch altijd goed voor rond de 400 kilo massa
De buis word zo gemaakt dat aan de voorzijde een deksel zit die er af kan, dus vullen kan altijd nog
Eventueel ook gewoon met zand (misschien dempt dat ook nog wel lekkerder)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Volgens mij kun je een machine beter aan de vloer vastmaken als je wil dat hij op zijn plaat blijft. Alle draaibanken van enig formaat waar ik ooit achter gestaan heb, zaten aan de vloer vast.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja zand had ik ook wel iets bij van.... dat zal wel lekker dempen
Chevy, goed punt, maar dan moet ik door de houten vloer heen en dat wil ik dan weer niet (koude brug)
't is ook meer een dingetje van: indien nodig, dan kan het
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je hebt het over dempen, maar er wordt ook gesproken over vastmaken aan de vloer.

Vraag je eens goed af wat je precies wil bereiken.

Wil je de machine stabiel genoeg hebben zodat die niet omvalt?
Dan kun je dit oplossen door de basis breder te maken, een ballastgewicht onderin te leggen of de machine te verankeren.

Wil je trillingen dempen?
Dit is een heel ander verhaal. Staal resoneert nogal snel en sterk, dus meer staal, b.v. door ballast gaat je probleem niet altijd oplossen. Los zand is voor het dempen van trillingen ook niet echt geschikt, het is immers losse massa.
Beton is wel lichter als staal, maar wel weer veel beter trillingdempend.

Pas de gekozen oplossing dus aan op het probleem. Nu zijn er meerdere problemen met meerdere oplossingen door elkaar heen aan het lopen, dan raak je het overzicht kwijt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit is niet mijn terrein maar wat ik wèl weet is dat zand als ballast betere dempingseigenschappen heeft dan beton en staal. Zandkorrels kunnen lekker over elkaar schuiven. In dat schuiven (wrijving) gaat energie zitten en dat levert demping op.

Nog steeds boeiend project Toxic :)

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn inziens heeft een losse materie een betere dempende factor, bijkomend voordeel is het gewicht van het geheel
óf het nodig is en/of het nodig is gewicht te verhogen dat bekijk ik wel als de bank klaar is
vooralsnog denk ik voor de bank uit te komen op 400kg of meer
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je het over dempen hebt, zal je de energie ergens kwijt moeten dwz omzetten in warmte. Dat doet zand.
Massa toevoegen met materialen als staal of beton heeft dat effect niet. Het zal de resonantiefreq. beïnvloeden en daarmee (in een eenvoudig model) de amplitude en er is meer energie nodig voor eenzelfde amplitude Dat is een ander effect dan demping.

En praktisch: Ik zou sowieso materiaal nemen dat er eenvoudig weer uit kan of nog beter: afwachten of het nodig is.

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
afwachten doe ik zeker
eerst maar eens een paar testruns als de machine klaar is
dan bepaal ik wel of ik het nodig vind om de buis te vullen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een te traag draaiende Geiger, en wat gewicht betreft is ie niet licht genoeg, en M76x6 is geen M33 , ... en de vaste kop lijkt niet op de staart van een dashond. Dus Toxiq moet zelf bouwen.

Ik dacht even: Jurriaan gaat vast die Geiger in huis halen ...............
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie Meer wil zien van dit soort grote machines, google XXXL drechslen.
Hier zie mijn goed kennis Kaspar Straub aan het werk. Hij woont in Ruckholz in de buurt van Munchen.
Veel plezier. Hij draaide uit een stam eiken een tv.ligstoel uit een stuk.
J.Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een te traag draaiende Geiger, en wat gewicht betreft is ie niet licht genoeg, en M76x6 is geen M33 , ... en de vaste kop lijkt niet op de staart van een dashond. Dus Toxiq moet zelf bouwen.

Laten we voorop stellen dat toxiq NIETS moet

Je vergelijking met de staart van een dashond vind ik ook erg flauw, maar kun je dit ook onderbouwen of roep je zo maar wat omdat je een voorliefde voor oude machines hebt oid ?

Heb je wel eens een berekening gedaan wat het staartje van 220x220x16mm koker moet hebben om te verbuigen, ik denk van niet
Maar aangezien je weet waar je het over hebt nodig ik je graag uit als de machine klaar is om deze aan een test te onderwerpen.


BTW. Ook de Titan 400 van magma heeft een M33, dus het kan wel
en ja, ook zit er verschil in stukken staal (hardheid enzo) maar daar maak ik me nog geen zorgen over, een nieuwe as kan ik gelukkig zo laten draaien (en dan kan ik altijd nog overwegen deze te laten harden)

Vandaag ga ik naar Chevy66 die alles al klaar heeft gezet voor mijn komst
De bedoeling is om de losse kop in elkaar te lassen, dan kan deze terug naar de draaier die deze dan middels een ruimer exact op maat gaat maken zodat de ram er mooi in past
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.