Nieuwe draaibank....

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Die verlengstukken heb je echt helemaal niets aan hoor , eerlijk waar .
Gooi maar bij mij in het hok dan ben jij er tenminste weer vanaf
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Spinningwheels jij kan die verlengstukken toch zelf draaien, als je ze nodig hebt? Grappige draadsnijbeitels heb je trouwens.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo'n verlengstuk klinkt heftig, maar bedenk dat het uiteindelijk met 24 mm doorsnede vast zit in je kop (want MK3). En omdat hout geen uniform materiaal is, gaat je boor toch altijd een beetje verlopen. Ik ben over de stabiliteit van een MK4 boor in een MK4 naar MK3 adapter niet helemaal tevreden - bij mij komt er dit voorjaar nog een mk4 pinole, om eens te kijken of dat niet beter werkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt, dat besef in wel degelijk
De Mk3 zit met 24mm in de kop, maar daar waar het verlengstuk eindigt in Mk3 opname moet je de wand dikte er nog bij rekenen
Ergens in de 32mm diameter zal het dus wel komen, desalnietemin leek het mij een ideaal hulp stuk om diep te kunnen boren (dan wel meer dan 32mm) bijv. als voorbereiding op een vaas en/of bij wat moeilijkere bereikbaar stukken

Een andere optie is om één van de twee stukken iets in te korten en er een Mk2 opname van te maken, dan kan er met een wat dunnere boor ook dieper geboord worden

Ik denk dat ik er voor 30 euro een heel handig hulpstuk bij heb
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Spinningwheels Grappige draadsnijbeitels heb je trouwens.

Ja soms moet je wat, spoed van 3.5 dus moet er redelijk diep en, en die wisselplaatjes heb ik niet. Maar ja een driehoekje met kleine neusradius doet het werk ook.
Wel eerst voorgesneden met een draadsnijplaatje , en met een loepje de boel uitgelijnd.
Zelf een beiteltje slijpen had ook gekund, maar dit werkt net zo goed, ziet er alleen wat knullig uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Half uur geleden vertrokken uit antwerpen, heel veel te vertellen en nog meer foto's om te plaatsen !
ff een hamburger scoren en dan door naar huis, ben aardig af.... was vanochtend al om 0530 onderweg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zooooo, wat een dag
Als ik ooit nog eens een vrouw tegen kom die beweert dat mannen niet kunnen multi-tasken duw ik haar dit verslag onder haar neus !

Voordat ik van wal steek wil ik even Chevy 66 publiekelijk een veer in zijn derrière stekens
De bedsbanen lagen slechts 0.3mm uit het lood en dat met slechts een hoeklijntje en controle op op het ook op ze recht te krijgen

---------------------------------
Vanochtend om 0500 ging de wekker, argghhh ik sliep net 2 uurtjes, het was zo een typische nacht dat je de slaap niet kan vatten (gebeurd gelukkig niet al te vaak)
Nu ja, het was oor mijn eigen plezier dus toch maar opgestaan
ff bammetjes maken, de boel op aanhanger nog even vastsnoeren en gauw de weg op

enkele minuten over 8 was ik lokatie.
De spullen uitladen en meteen van start
Het eerste dat we in onze handen hadden was de putdeksel
Eerst één zijde er af gehaald zodat de zaag op een vlak deel kon beginnen

P1050702.jpg

inspannen
P1050705.jpg

Klaar voor de start....
P1050706.jpg

En zagen maar
P1050707.jpg

Met een magneetje word de buis van de aanhanger getild
P1050711.jpg

Eenmaal op de tafel geland begint het belangrijkste van de dag, meten, meten en nog eens meten
hier is is ongeveer alles van afhankelijk
P1050714.jpg

Meetklokje
P1050715.jpg

Als alles goed ligt worden de bouten nog even nagetrokken
P1050717.jpg

Check check dubbelcheck
P1050718.jpg

Eerst maar eens de banen vlakken, grappig want ondanks dat dit best heel belangrijk is koste dit echt de minste tijd
P1050721.jpg

En dan een keer met een andere frees er overheen om een superglad oppervlakte te krijgen
P1050729.jpg

Onderste klaar, boven moet nog gedaan worden, een foto zegt meer dan 1000 woorden...nietwaar ?
P1050733.jpg

Terwijl de 2e baan nagefreesd word, word een 2e freesbank ingesteld om de motorplaat te gaan maken
P1050738.jpg

Wat lijkt dat plaatje klein op die enorme freesbank, leuk detail is dat dit waarschijnlijk het laatste werk is op die freesbank, komende week word er een nieuwe geplaatst
P1050739.jpg

Motorplaat/houder in wording
P1050741.jpg

Even de koelvloeistof beter richten
P1050749.jpg

Als beide bedsbanen vlak en glad zijn word de ruimte tussen de bedsbanen op maat gebracht (44mm)
P1050754.jpg

Even een bezem over de freesmachine en dan weer verder
P1050760.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo de basis is klaar, nu even een andere opspan module plaatsen en dan verder met frezen
P1050762.jpg

Gat waar de centreer rand van de motorflens op moet komen
P1050769.jpg

Bedsbanen even een schuin kantje er aan
P1050775.jpg

Gaatjes boren voor de bouten waarmee de plaat aan de vaste koker geschroefd word
P1050777.jpg

Gietijzeren plaat vlakken, deze moet onder de losse kop komen
De andere zijde word gevlakt als de gietijzeren plaat onder de losse kop is gemonteerd, zo weten we zeker dat het geheel kloptP1050781.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Motor op de vaste kop gemonteerd, tof....nu gaat het ergens op lijken :)
Ik weet niet of het te zien is op de foto (voor de oplettende kijker) maar het sleufgat om de motor te kunnen verstellen zit aan de verkeerde kant, we hebben de plaat dus OF aan de verkeerde kant de gaten verzonken OF het sleufgat aan de verkeerde kant gemaakt
Ik was in het ontwerp ook vergeten om er nog een handvat aan te laten zitten, dus de plaat word opnieuw gemaakt, die haal ik volgende week op (samen met de poten, die waren ook nog niet klaar)
P1050782.jpg

Gaatje in de buis prikken voor de koker
P1050783.jpg

Eerst een rond gaatje en dan langzaam naar vierkant toewerken
De freeskoppen die diep genoeg komen hebben een grotere radius dan de koker, dus ik moet nog even wat weghalen in de hoeken met de slijptol, De rechte vlakken zijn wel goed, en die bepalen (voornamelijk) de positie van de koker dus dat zit wel goed
P1050786.jpg

En dan ineens is er een gat door en door :D
P1050794.jpg

Gaatjes boren onder in de vaste kop zodat de gietijzeren plaat er onder vast gebout kan worden
P1050800.jpg

Ziezo....die zit er onder en nu weer vlakken
P1050801.jpg

De bouten liggen dusdanig diep dat de plaat gewoon gevlakt kan worden
Een deel blijft staan, dat valt tussen de bedsbanen en is de uitlijning
P1050803.jpg

En dan is ineens de dag om
Er is natuurlijk veel meer gebeurd, als ik alle details had moeten fotograferen had ik wel enkele honderden foto's gehad
P1050804.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
g..gloeiende.....daar kan ik écht chagerijnig van worden, dat gebeurd met enige regelmaat wel
voor vandaag ben ik er ff klaar mee
ik duik me bed in
morgen zie ik wel weer
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goedemorgen
na een nachtje goed geslapen te hebben is de boel aangepast, alle foto's opnieuw geupload :(

Bijna alles is klaar, volgende week alleen nog de poten en een nieuwe motorplaat ophalen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisterenavond vond ik het ff niet grappig, was érg moe (lange dag icm met veel te weinig geslapen)
Máár het is opgelost dus jullie kunnen weer plaatjes kijken (wel even terugzoeken naar de vorige berichten)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.