Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inflatie he....

Jurriaan, die schakelaar zou je dan zetten tussen de richtingsschakelaar
Stand 1 is linksom draaien, stand 0 is stilstaan en stand 2 is rechtsomdraaien (bijvoorbeeld)
Als de schakelaar op stand 0 staat maakt hij geen contact
Als je het juiste draadje via een relais laat lopen zal je met het druk op de knop die draad verbreken en dus feitelijk in 0 modus zetten en het zelfde gebeurd na een stroom uitval

De instelling dat na een stroomuitval de motor niet weer begint te draaien ken ik niet, toevallig heb ik dat met De Haan getest op de viceroy (voor deze vertrok) en deze begon vrolijk weer te draaien (na enkele seconden) hier zat nog geen relais in
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Toxiq,

je ging je draaibank toch van een frequentieregelaar voorzien?
Ik heb altijd begrepen dat constant aan- en uitschakelen van de frequentieregelaar de levensduur geen goed doet. Dus bij elke start/stop actie gelijk de hele frequentieregelaar aan/uit zetten is volgens mij hoogst ongebruikelijk. Ik heb het bij geen enkele commerciële draaibank gezien.

Wat betreft het wel of niet lopen van de motor na stroomuitval, geef ik een voorbeeld uit de programmering van een Siemens Micromaster:

Automatischer Wiederanlauf
P1210 =... [Werkseinstellung 0]
Automatischer Wiederanlauf
Konfiguriert die Wiedereinschaltautomatik.
0 Gesperrt
1 Fehlerquittierung nach EIN
2 Wiederanlauf nach Netzausfall
3 Wiederanlauf nach Netzunterspannung oder Fehler
4 Wiederanlauf nach Netzunterspannung
5 Wiederanlauf nach Neztausfall und Fehler
6 Wiederanlauf nach Netzunterspannung/ -ausfall oder Fehler

En voor de gein bij de eerste de beste frequentieregelaar die ik op MP zag (een Danfoss FC 302):

4.2.3
Line Drop-out
During a line drop-out, the adjustable frequency drive
keeps running until the intermediate circuit voltage drops
below the minimum stop level, which is typically 15%
below the adjustable frequency drive's lowest rated supply
voltage. The AC line voltage before the drop-out and the
motor load determines how long it takes for the adjustable
frequency drive to coast.
The adjustable frequency drive can be configured
(
14-10 Line Failure
) to different types of behavior during
line drop-out, e.g:

Trip Lock once the DC link is exhausted

Coast with flying start whenever line power
return (
1-73 Flying Start
)

Kinetic backup

Controlled ramp-down

Zo iets zit echt in elke frequentieregelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat doe ik ook niet, ik schrijf daarom ook dat het relais tussen de richtingskeuzeschakelaar gezet wordt, telkens als je de bank stopt zet je feitelijk die schakelaar in de 0 stand, door daar een relais tussen te zetten zal na een stroomuitval die keuzeschakelaar onderbroken zijn, wat feitelijk gelijk is aan de 0 stand

Of deze keuze wel of niet al in mijn frequentie regelaar zit laat ik even in het midden, dat weet ik zo niet, ga ik natuurlijk wel naar kijken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
yippee ki yay.... vanmiddag (rond de klok van 12) naar de plasma snijder...
Dat ruimt mooi op, 2 grote 'sta in de weg' platen klein gesneden tot bruikbare onderdelen NICE !
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je kunt het relais toch gewoon als hoofdschakelaar gebruiken.
zolang de stroom niet wordt onderbroken blijft er dan dus gewoon spanning op de draaibank.
Bij stroomuitval valt het relais af en moet dus eerst weer opnieuw worden bekrachtigd voor gebruik draaibank.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kan, maar er is tóch een relais nodig voor de start/stop en één relais om te voorkomen dat hij na een stroomuitval weer gaat draaien lijkt me voldoende
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ffies een berg foto's, vandaag naar de plasmasnijder geweest, dat is toch wel tof als je uit (rest) stukken metaal onderdelen tevoorschijn ziet komen

P1050235.jpg
de grote plaat is 16mm en die daar bovenop is 20mm, overbemeten ??? nehhhh

P1050236.jpg
Even prikken of de plaat wel goed ligt

P1050238.jpg
Er word eerst 1 onderdeel gesneden om te kijken of alles goed gaat

P1050240.jpg
Mooi...

P1050242.jpg
Close up

P1050250.jpg
Tof, het eerste onderdeel is een feit
Net als je bij elektrolassen een slak moet wegbikken heb je dat hierbij ook, het afbikken gaat overigens érg gemakkelijk

P1050251.jpg
De metaaldraaier komt ook even langs, even zien of de behuizing netjes past in de gesneden stukken
buitenmaat 3inch, lengte 45cm (gaat nog iets van af)

P1050254.jpg
Bij elk nieuw onderdeel moet de plasma door de plaat heen snijden, dat is een spektakel om te zien

P1050257.jpg
De hele machine, normaal worden hier aan de lopende band alu boten vervaardigd

P1050258.jpg
Bedsbaan ondersteuningen

P1050261.jpg
Zo ziet het er uit onder de plaat

P1050267.jpg
Nog even een paar grote cirkels om de buis dicht te maken én even een pizza-bak-plaatje meesnijden voor iemand :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
P1050270.jpg
Blijft tof om naar te kijken hoe het ene na het andere onderdeel tevoorschijn komt

P1050273.jpg
Rest materiaal...

P1050275.jpg
Deksel voor de vaste kop, kan ook als aambeeld gebruikt worden ;)

P1050276.jpg
Even met een hamer de slak (of hoe noem je dat) er af geklopt...gaat érg makkelijk

P1050277.jpg
20mm plaat word onder handen genomen, hier komen de onderdelen van de losse kop uit

P1050278.jpg
Bijna klaar...

P1050279.jpg
herkenbaar ? hier komt de behuizing van de pinole in te liggen

P1050280.jpg
De plaat was iets te kort, dus we moesten twee onderdelen een beetje in elkaar laten vallen

P1050281.jpg
Klaar...

P1050284.jpg
Tof !

Na een uur en drie kwartier snijden zijn alle onderdelen klaar
Er zit nog wel wat nawerk aan, beetje bikken, hier en daar wat met de lamellenschijf aan de gang en dat zou het moeten zijn

Toen ik thuis kwam lag er nog een leuk pakketje te wachten (draai/keuze schakelaar)

P1050285.jpg

P1050286.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi om het productie proces langzaam eerst in stukken tot een hele draaibank verwerkt te zien worden Jeroen, bedankt voor het delen.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja, die heb ik ook. Maar ik weet bijna zeker dat ik er, ook bij Baptist, heel wat minder voor betaalde. En ik weet ook zeker dat ut dezelfde is... Het artikelnummer komt overeen met dat op mijn bestelling van 3 jaar geleden.

Ja, die koste toen iets van € 9,95 en nadat Joep van der Linden een review geschreven had hoe die goed aangesloten moest worden ging de prijs elke maand omhoog. Dit is geen inflatie meer! 120% in 2 jaar. Zie httphttp://www.woodworking.nl/showthread.php?12523-zelfbouw-freestafel-(elektra-aansluiten)/page2&highlight=nullastschakelaar:// 2e pagina
Ik zoek ook nog een nullastschakelaar voor een freestafel. Hoe heet zo'n ding in het Engels, dan kan ik eens bij Ali kijken.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zeroballastswitch :)

Klopt Jurriaan, staat op de eerste verdieping, machine is van John, die heeft het goed aangepakt vanuit hobby naar werk, die vult goed zijn zakken (en hem gegund !!)

Graag gedaan Pel, Dank je Nico... het is leuk om te delen
Áls het lukt hoop ik volgende week de koker voor de vaste kop te laten frezen (lagergaten)
Dan moet ik eens goed gaan nadenken wat ik nog nodig heb om te beginnen met lassen, maar volgens mij ben ik dan al een heeeeel eind

Inmiddels heb ik zo goed als zeker plek gevonden waar ik terecht kan om te lassen er is een krachtstroom tiglas apparaat voorhanden, en een heftruck (ook wel handig) en zo nog wat handige zaken (én dat bedrijf is een grote zagerij, altijd handig om die te vriend te houden ;))
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Altijd nico, altijd !
Dat maakt zo een draadje pas echt leuk (en misschien weer een leidraad voor een ander om te gaan bouwen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je hebt aan een relais voldoende.
Waarom ook voor start/stop?

Ehhh hoe wil je anders start stoppen, je kan dit met een schakelaar doen maar ik heb drukknoppen (maak/verbreek contacten)
Tenzij ik iemand ter beschikking heb die de start knop ingedrukt wil houden voor mij zal daar een relais tussen moeten om de boel na 1x in te drukken aan te laten ;)

Maar als jij meent dat het anders moet werken hoor ik dat graag
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tijd voor een paar hulplijnen....
Nadat ik bij 'Zaag' was wezen kijken naar zijn zelfbouwproject besloot ik dat ik ook wilde gaan bouwen

http://www.woodworking.nl/search.php?searchid=2808329
Een aantal zaken keek ik bij hem af en andere zaken wilde ik aanpakken gevormd door andere draaibanken

Één van de zaken die ik van 'Zaag' dacht na te doen was de plaatsing van de motor (onder de vaste kop)

17.jpg

De nadelen
- ik moet de koker die de vaste kop gaat vormen inkorten
- een vrij lange riem om de poelies (lange riemen en hoge snelheid (is mij eens verteld) kunnen nogal gieren)

Echter de laatste dagen twijfel ik, de motor aan de vaste kop zie ik ook wel zitten

DB-TITAN-400-motor.jpg
[voorbeeld/inspiratie]

De Voordelen
- De koker die ik reeds heb kan uit 1 stuk blijven, zeer stijf en veel massa onder de as (prettig met draaien)
- poten zijn makelijker te situeren
- korte riem
- motor is makkelijker bereikbaar om de riem te verleggen

Wat ik me nu voornamelijk afvraag, zie ik dingen over het hoofd waarom montage op de vaste kop of juist onder de vaste kop slimmer is
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ehhh hoe wil je anders start stoppen, je kan dit met een schakelaar doen maar ik heb drukknoppen (maak/verbreek contacten)
Tenzij ik iemand ter beschikking heb die de start knop ingedrukt wil houden voor mij zal daar een relais tussen moeten om de boel na 1x in te drukken aan te laten ;)

Maar als jij meent dat het anders moet werken hoor ik dat graag

Ook dat is iets waar je bij je frequentieregelaar naar moet zoeken, ik weet dat bv. Siemens om kan gaan met schakelaars die in een stand blijven staan en, met enige configuratie, ook met drukknoppen.
Tijd om de handleiding eens te bestuderen dus....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.