Nieuwe draaibank....

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Je hebt ook familiegraven. Ik zou niet weten waarom dat ook niet met een urn zou kunnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Die was ik ook al tegen gekomen. Maar als je kijkt naar die colaflessen die er achter staan, dan denk ik dat deze bank op een verhoging moet komen. Of hij is voor iemand die in een rolstoel zit. Daar zou de centerhoogte mooi voor zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Ik zie dat de colaflesjes 0,5 liter flesjes zijn . Dan moet deze draaibank op een tafel. De beitelsteun vind ik wel een mooi ontwerp.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker, heel mooi !

MAAR, ik heb een beter voorbeeld en nu ben ik er wel uit
'Het is goed zo' !!!
Dit is een gerenomeerd merk
Ongeveer op zelfde hoogte als wat ik aan het bouwen ben

vicmarc600-1.jpg

Issue closed :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Bij die laatste machine gebruiken ze ook weer van die zijsteunen. Misschien kun je die ook in jouw ontwerp inpassen. Ik denk dat je daar met het draaien van een grote schaal toch veel gemak van kan hebben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Omdat Nico anders vannacht wakker ligt en zich afvraagt of er ontwikkelingen zijn nog maar even een update ;)

Vandaag heb ik gesproken met de metaaldraaier, de behuizing voor de spinole is van binnen op maat, nu moeten er nog wat stukken (pluggen) gedraaid worden die het lager opsluiten in de buis
Dit schijnt vrij nauwkeurig te luisteren, het verschil tussen teveel speling, zwaar lopen of precies goed schijnt vrij dun te zijn.

Inmiddels ben ik alle info die ik de afgelopen tijd heb verzameld op een rijtje aan het zetten en dit gefilterd in 1 mail aan de draaier voor de as
We hebben de afgelopen weken namelijk zo veel gemaild dat hij een beetje het spoor bijster was

Met Chevy heb ik ook weer de nodige minuten aan de lijn gezeten en ideeën uitgewisseld (waarvoor dank !) leuk om te horen is dat hij voornamelijk geintresseerd is in het aspect 'machine bouw'

voor het uitlijnen van de bed/vaste kop/losse op had hij nog wat goede ideeën

nu mijn bedje in, morgen (straks) staat de leverancier voor mijn warmte installatie voor de deur, even de puntjes op de i zetten, dan zijn we over 2 weken niet alleen met stroom zelf voorzienend maar ook wat warmte betreft volledig zelf voorzienend (#NuonDeDeurUit)
 

tuoh

Oud hout
Zeker, heel mooi !

MAAR, ik heb een beter voorbeeld en nu ben ik er wel uit
'Het is goed zo' !!!
Dit is een gerenomeerd merk
Ongeveer op zelfde hoogte als wat ik aan het bouwen ben

Bekijk bijlage 59214

Issue closed :)

Of toch niet, bovenstaande is een prototype dat de productie niet gehaald heeft:p De reden????

Wel jammer eigenlijk dat het bij een prototype gebleven is, het zag er in elk geval een "beer" van een machine uit en met de diverse hulpstukken zou er heel wat mogelijk geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of toch niet, bovenstaande is een prototype dat de productie niet gehaald heeft:p De reden????

Ik gok dat het niet te maken heeft met de hoogte van het bed/onderstel vs benen/knieen, dat hadden ze dan vast wel opgelost
vind het wel een gaaf ding om te zien
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu je het zegt Leo,

De filmpjes van die dame ken ik wel, die maakt serieus grote dingen
overigens is het bed daar óók laag bij de grond (die blokjes waar hij op staat vind ik wel eng)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In aanloop naar de laatste stukjes die ik nodig heb voor de draaibank zit ik weer met een vraagstukje

STUKJE INFO:

Poelies komen in de vaste kop
Boven het bed M33 op de as en een MK2 opname in de as
Aan de andere zijde M33 op de as, geen MK2 opname (zie er geen nut van)
As is volledig doorgeboord (voor een uitstoter en vacuumchuck oa)

VRAAG:

buiten het bed draaien ga ik niet doen, met een centerhoogte acht ik dat niet nodig (al kan het wel als ik zou willen)
Nu wil ik op de buitenste as een handwiel zetten en een schuurschijf lijkt me ook wel handig

Wat zouden jullie doen, het handwiel zo dicht mogelijk bij de vaste kop en tevens bruikbaar als verdeelschijf en dan de schuurschijf een stuk daarbuiten
OF
verdeelschijf in de vaste kop en en dan en gecombineerde schuurschijf/handwiel ?
OF
Anders... (als anders hoor ik graag hoe)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Jeroen, ik zou bij een draaibank van deze omvang zeker geen MK2 opname gebruiken maar MK3, ook in de losse kop.
Op je overige vragen heb ik nu even geen antwoord maar dat komt vast wel via de andere deskundologen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind MK3 te groot voor M33, zeker als je M33 wil gebruiken met stukken die passen bij de centerhoogte. De wanddikte die bij M33/MK3 overblijft is erg klein. Het gat voor MK3 is 23.8 mm - dat betekent dat er 9 mm overblijft, dus 4.5 mm per kant, maar officieel is de draaddiepte bij iso schroefdraad 0.86603 maal de spoed, dus 3.03 mm bij M33. Dan is er nog 1.5 mm staal over voor aan de schroefdraad. Bij 50 cm centerhoogte :confused:

Ik heb wel MK3, maar ik heb M45 schroefdraad. Dat ziet er gelijk een stuk robuuster uit. Stel je dit voor met aan beide kanten 6 mm minder...

M45.jpg

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd: bij 500 mm centerhoogte zou ik of naar een grotere schroefdraad, of naar de bajonetaansluiting zoals de VB36, de Steinert Maximo en de nieuwe Steinert VGM 300 die hebben kijken.

Zie bv. https://drechslershop.de/media/images/0c96daa36989c3a38184a61bca76ea9e_50x50.jpg

Ja, toebehoren daarvoor zijn duurder dan M33. Maar je as kapot/krom maken is ook duur.

Wat betreft de losse kop ben ik het met Pieter eens, hoe groter hoe beter. Ik overweeg voor mijn 60 mm diameter pinole met MK3 een nieuwe te laten draaien met MK4 - het voorboren van diepe vazen met lange boren in een MK4-MK3 adapter is niet ideaal.

Wat zitten op het bed merk ik trouwens dat 40 cm centerhoogte ideaal is om bij het uithollen van een vaas een horizontale beitel onder mijn oksel te klemmen. Helaas is het niet echt de ideale hoogte om in een vaas te kijken tijdens het uithollen. Ik verwacht dat die dissonantie met 50 cm centerhoogte niet anders wordt :cool:

Wat je vraag over een schuurschijf betreft: ik neem aan dat je die alleen wil gebruiken als er geen hout ingespannen is, dus ik vraag me af wat je verliest als je een extra opspanplaat koopt voor op je as en daar de schuurschijf aan vast maakt. Voordeel daarvan is ook dat je aan je leunspaan een soort van tafeltje kunt maken als ondersteuning. Een losse schuurschijf aan/biij/op je handwiel lijkt mij niet ideaal (en ook gewoon niet mooi).
Waar je je verdeelschijf monteert lijkt me meer van de constructie af te hangen. Als die ook bedoelt is om de as te blokkeren bij het losdraaien van een vierklauw o.i.d. dan moet je hem daar monteren, waar hij echt vast aan de as kan. Mijn handwiel is alleen vastgeschroefd, en daar heb ik geen problemen mee. Maar een verdeelschijf daar aan lijkt me (dus) minder handig. Die van mij zit vast aan de poelie in de vaste kop.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou de schuurschijf aan de binnenkant zetten - gewoon met een morseconus (eventueel met drawbar) of anders klemmen in een chuck. Niet aan de handwielkant.

VWB die MC3 ben ik het met Jurriaan eens - dan is M33 te iel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat van die MC2 vs MC3 was ik ook al uit
Op één of andere manier had ik MC3 voorgenomen (waarom weet ik niet) tijdens de gesprekken met de metaaldraaier bleek dit al een slecht idee
Toen dit nog even bij Jurriaan en Ronald neergelegd en vol overtuiging voor MC2 gekozen

Schuurschijf, losse plaat....ja natuurlijk, logisch
Dank !
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@Leo: waarom Elsworth die ongemakkelijke houding aanneemt door op het bed te zitten begrijp ik niet. Het is toch veel eenvoudiger om gewoon aan de andere kant van de draaibank te staan.

@Toxic: met M33 op achterzijde van de as moet je wel rekening houden dat de motor dan andersom moet draaien, of linkse schroefdraad voorzien.

@Jurriaan: MK3 kan wel met M33, onder andere Lignotec, Bezombes en sommige modellen van Hager hebben MK3 als standaard. Voor het draaien van mijn as (met MK3) vond ik onder andere de uitleg van Bezombes zeer overtuigend.

N ’y a-t-il pas une fragilité de l’arbre au niveau du CM3 ? Cette question, maintes fois débattue sur différents
forum, ne souffre d’aucun doute. Aucun doute pour le travail entre-pointes où les cônes sont emmanchés
mais aucun doute non plus pour les mandrins ou plateaux étant donné que ceux-ci sont supportés par la
portée diamètre 34 qui se trouve après le filetage. Le filetage ne supporte en aucun cas le poids du mandrin
où les efforts de coupe. Ainsi, à hauteur de la portée, l’épaisseur d’acier restant entre le diamètre 34 et
l’alésage du cône à ce niveau est tout simplement incassable et inarrachable. Nous n’avons jamais eu le
moindre soucis sur ce point. A titre d’exemple et d’illustration, nous avons déjà monté sur HB1 et HB2 avec
arbre totalement standard ( et roulements, d’ailleurs ) des mandrins 4 mors issus de la mécanique ( donc
lourds ) en diamètre 315 mm ( + le bois qui se rajoute ) !


Vrij vertaald: het gewicht van de klauwplaat of meeneemplaat plus de optredende snijkrachten worden ondersteund door de kraag van 34mm en in geen geval door de schroefdraad zelf. De as is op die plaats meer dan dik genoeg en simpelweg onbreekbaar. Dat hebben zij getest met een 315mm vierklauwplaat uit de metaalindustrie op hun standaard HB1 en HB2 modellen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik maak daar dan toch de volgende kanttekeningen bij:

Het gaat hier om een draaibank met 500 mm centerhoogte. Volgens mij niet geheel toevallig zijn de modellen van Hager waarbij de centerhoogte > 300 mm wordt niet voorzien van de combi M33/MK3: de KHD-1130 (met M33, maar zonder morseconus) met 565 mm centerhoogte en de KHDE1800 (Met M56x2 schroefdraad, wat er in de spindel zit wordt volgens mij niet beschreven).

Tegenover het verhaal van Bezombes zet ik dan deze, waar het tot twee keer toe fout ging met M33 / MK3: http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=555&print=topic&start=25&sid=01bd9e245d82dee21527c241af978305. Overigens niet dat de as afbrak, maar 0.1mm eieren is ook al vervelend genoeg.

En dan neem ik nog niet mee dat deze leveranciers, door hun massaproductie, hun as uit een exact gespecificeerde staalsoort kunnen laten draaien, die exact gehard en ontlaten en geslepen kan worden. Dat lijkt me voor een one-off, zoals hier, heel wat lastiger. Daarom zou ik liever dat risico niet lopen.

Ik denk overigens dat Ellsworth zo zit, om de beitel op zijn been te laten steunen, waardoor deze stabieler ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.