Nieuwe draaibank....

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De maten die je aanhoudt voor het bepalen van de hoogte van de poten kloppen, maar ik vraag me dan af hoe de Oneway dan aan hogere poten komt. Is de centerhoogte (gemeten vanaf de grond) dan zoveel hoger van deze draaibanken?
 

tuoh

Oud hout
Denk dat hier de centenhoogte boven het bed van de nieuwe machine iets te royaal bedeeld is, daar zakt je broek, oeps nee, je bed van af:D

Hoe ga je de riemen op motorpoule verleggen? komt er vooraan de vaste kop een opening met deurtje te zitten dan?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik weet niet hoe lang je bent, maar de standaard hoogte voor een oneway is 118cm. Dat is de centerhoogte voor iemand van gemiddelde lengte. Als je groot werk gaat maken gebruik je denk ik ook langere beitels en als je daarmee snijdend wil draaien, sta je bij een te lage centerhoogte met een gebogen rug. Ik zou voordat je je definitieve hoogte bepaald misschien nog wat advies inwinnen . Je kan de bank altijd nog op pootjes zetten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Toxiq,
Met interesse volg ik de bouw van je draaibank, maar vind je de centerhoogte niet wat erg hoog?
Als ik het goed heb houdt e.e.a in dat je 1m diameter boven het bed kunt draaien!
Je zwaartepunt van de draaibank komt naar mijn idee erg laag te liggen en daarom verwacht ik bij wat grotere stukken toch trillingen.
Verder lijkt me een motor van 3pk erg licht gezien de draaidiameter welke op je bank mogelijk is.
Ik zag Ronald bij een schaaltje met een diameter van ca 25cm zonder problemen een motor van 2pk bijna stil zetten.:cool:
Ik hoop dat je draaibank een succes wordt!
Ben echt benieuwd hoe e.e.a. uitwerkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leo: centerhoogte is 50cm (het bed 3, de steunen van het bed 4, de buis 35,5 en dan zit ik totaal al 92,5) dus korte pootjes

Oneway draaibanken hebben veel minder centerhoogte, de buis is ook beduidend kleiner, dat scheelt al heel veel

Tuoh, nee hoor er zakt niks af, dat zit straks goed vast, de hoogte is bewust gekozen
verleggen bekijk ik tzt, de afstand van de motor van bovenaf gemeten is net zo heel groot, waarschijnlijk kan ik er vanaf boven bij, zo niet komt er aan de voorzijde een deurtje

Dat van de pootjes had ik ook al bedacht en wat ik voorlopig op gevoel een prettige hoogte vind is 112,5 cm, dat heb ik dus aangehouden
Indien nodig kan ik dit makkelijk verhogen

Centerhoogte te hoog: No way.... (niet verwarren met one way) te hoog bestaat niet ;-)
Indien nodig kan ik de buis nog vullen met wat ik wil....ook goed voor een paar honderd kilo
Alleen de vaste kop weegt al ruim over de 100 kilo....ik ben niet bang voor trillingen
Al heb ik het eea afgekeken bij andere conventionele modellen, de manier waarop ik deze bank is ook wel weer 'out of the box' we zullen zien waar dat in resulteert (of heel veel aanvragen of keihard uitgelachen ;))

Een schaaltje van 25cm een 2 pk motor stil zetten vind ik knap, liep hij vast, stond de riem te los, een heftige happer icm de verkeerde poelie/versnelling ??
Ik kan straks op de laagste versnelling zeer langzaam draaien, 40 rpm zonder noemenswaardig verlies van kracht is haalbaar
De de boel stil komt te staan ben ik (nog) niet bang voor, een zwaardere motor kan altijd nog al betwijfel ik of dat nodig is

Vandaag is de vaste kop helemaal bewerkt....TOF geworden
later vanavond een verslag (en veel foto's)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik leg de motor van mijn Killinger 1450 (ook 2 pk) probleemloos stil. Daar is geen happer of verkeerde beweging voor nodig. Stevig afnemen in vers hout is voldoende. Als je het koppel van de motor kent is trouwens eenvoudig uit te rekenen hoeveel snijkracht er maximaal mag optreden.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb het idee dat je constant met blauwe knieën gaat rondlopen met die dikke buis daar beneden, dat gaat een flinke in de weg zijn bij spindelwerk. Het zal inderdaad moeten blijken of je DE draaibankconfiguratie gevonden hebt, maar eerlijk gezegd twijfel ik er wat aan. Dan vind ik het One-way concept veel gebruiksvriendelijker. Echter wie niet waagt niet wint, dus staan er tegen volgend jaar misschien wel ettelijke "Das Hound"en links en rechts in diverse hobbyruimtes:D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
het werkelijke verschil met oneway is niet zo heel groot, als die buis 25cm is de mijne 35 dan is de afstand van de plek waar je staat tot het hart 5cm meer....ik betwijfel of dat écht lastig is
we zullen zien
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
het werkelijke verschil met oneway is niet zo heel groot, als die buis 25cm is de mijne 35 dan is de afstand van de plek waar je staat tot het hart 5cm meer....ik betwijfel of dat écht lastig is
we zullen zien

Over het bed van de bank moeten leunen word je vlug zat, ook het houden van de gutsen etc word moeilijker, het was een van de redenen dat Ik een buitenboord bed gemaakt heb en gebruik.

Als je kijkt hoe Oneway het doet voor groot spul te draaien 122 cm hier, dat vind Ik dat wel een betere oplossing, en met mijn ervaring met groot hout draaien zou Ik niet anders willen.

122cm swing.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
begrijpelijk Leo, maar als je daar aan de zijkant staat, sta je wel verder weg dan de afstand die ik heb
ik denk dat er geen sprake is van overheen hangen, alleen bij héél klein werk misschien, maar daar heb ik nog een woodfast voor ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanochtend om 0630 ging de wekker, hét signaal om klaar te maken voor Antwerpen !
Al vanaf 0500 lag ik wakker, alle scenarios nog een keer doornemen, moet het anders, kan het anders, wil ik het anders en ga zo maar door
toen de wekker ging wist ik het zeker, zoals het in mijn hoofd zat en op de tekening stond, zó moest het worden

Nog even gauw wat broodjes smeren, wat stukken fruit mee, een thermobeker met warme choco voor mijn dochter, koffie voor Mrs. Toxiq en op naar Antwerpen
Eerste stop, Antwerpen centrum....mooi het is nog rustig (heb ik wel anders meegemaakt daar) vrouw en kind er uit, een kus....en wegwezen
Volgende halte: Kapelle...de persoon ophalen (Toon) die de vaste kop gaat bewerken

Eenmaal aangekomen bij het bedrijf (grooooooooooooooooooot) moest ik mezelf legitimeren zodat ze in geval van calamiteiten precies weten wie er binnen is (goeie zaak !)
De auto voor 1 van de drieduizend roldeuren geparkeerd (ok, iets minder maar het was echt groot) en de boel uitgeladen
De laptop was ook mee dan konden we nog even de tekening bekijken en de voor en tegens bespreken
Toon zei me dat het bewerken toch maar op het kotterbankske zou doen ipv de grote CNC Frees, hmmmm ok, verrassing, maar eens zien wat dat word

Jaja....als een Belg dus over een ....ske begint, dan bedoeld ie dus waarschijnlijk iets heeeeel groots
Allememachies, wat een machine
P1050291.jpg

Meten is weten !
De koker word strak tegen de aanslag gelegd en dan word er gemeten hoe erg of dat hij krom is
Tja....er zat wel wat in, paar honderdsten :rolleyes:
P1050297.jpg

Alé....ik zal die koker eerst maar eens vlak frezen riep Toon.
Ja prima, maar zal ik ondertussen gaan dweilen hier, dat zal wel even duren ?
Niet dus ! in de tijd dat de machine van start ging, ik mij omdraaide om 2 meter verderop de camera te pakken en weer terug kwam was de machine al zover als op de foto
P1050304.jpg

Gemakzucht dient de mens, niks opnieuw inspannen, je draait gewoon het hele bed om en dan maak je de kopse kant ook even vlak
P1050309.jpg

Dat gaat best rap
P1050311.jpg

P1050313.jpg

Tof he.... van een geroeste koker die al weken achter in de auto ligt naar dit stukkie blingbling
P1050315.jpg

De koker 90 graden draaien, tegen de aanslag leggen en meten/controleren of hij goed ligt
P1050316.jpg

En dan frees je in het zelfde temp gewoon even nog een zijde, zo snel kan ik hout niet eens verspanen :cool:
Ik durf niet eens te vragen wat het normaal per uur zou moeten kosten om deze machine aan het werk te zetten, ik frees dat een uurtje kotteren goed voor een hoop centjes
P1050319.jpg

Drie zijden zijn gevlakt, dat is/was nodig om alles exact te kunnen meten/uitlijnen én bewerken
Nog even de hoogte bepalen van de koker (hoogte zoals hij ligt)
P1050326.jpg

Daar komt het eerste lager
P1050329.jpg

Ik ben niet altijd zo een ster in het vooruit denken, ik presteer/bedenk vaak het beste op het moment dat ik er mee bezig ben...
Zo ook het laatste puzzelstukje van hoe de motor geplaatst moet worden, hoe de steun waarop de motor staat op de koker komt etc.
Dus even aan Toon vragen of dat er nog valt uit te kotteren....maar natuurlijk, machine doet het werk en ik (Toon) ga een sigaretje roken

Zo gezegd, zo gedaan
Voor de kijkers, links het lager gat en de gaten incl. getapt schroefdraad om het lager vast te zetten
Het grote gat is nog niet helemaal op maat (nog te klein dus)
P1050336.jpg

Voila, het gat rechts is waar de as van de motor doorheen steekt met voldoende ruimte om te kunnen stellen
Daar onder nog 2 gaten met schroefdraad, het ene om de steun met een bout aan vast te zetten, het ander voor een bout die makkelijk los/vast kan om de motor te verzetten
P1050338.jpg

Weer even het eea meten (weet al niet eens meer waarvoor)
P1050340.jpg

De koker is reeds gedraaid (ligt dus wél nog op het zelfde vlak) het gat voor het lager aan de andere kant en boutgaten zijn klaar
Nu komt er nog iets grotere frees/kotterkop deze zal de lager gaten op maat maken en dat in 1 slag voor beide gaten doen, zo zijn ze dus perfect uitgelijnd
Iets zegt me dat ik dat met een plasma brandertje of een slijptol niet zo nauwkeurig had gekregen ;)
P1050343.jpg

And of we go...
P1050346.jpg

Kiekeboe....daar istie al aan de andere zijde
P1050349.jpg

Meetapparaatje om exact de maat van het gat te meten, volgens mij kan je van de waarde van dit apparaatje een leuke 2e hands auto kopen
P1050353.jpg

We zijn er bijna !
P1050355.jpg
Hier word je toch even akelig van ?? tot op de DUIZENDSTE nauwkeurig
Enne voor hen die aan de spullen twijfelen, er staan hier machines van luttele miljoenen met dito meetapparatuur, een metaal printer (40x30x20cm) kost slecht 1,5 miljoen euro
Een kast vol met ijk/controle stukken
Ik geloof er wel in
P1050361.jpg

Ohh mooi ! hij past perfect, valt niks van te zeggen
P1050362.jpg

Beide lagers geplaatst
P1050364.jpg

Als we dan toch bezig zijn, dan maken we het meteen goed af he, hoe lang moet dat ding worden, wat is de centerhoogte vanaf de grond ? vraag Toon mij
Dat weet ik wel, dus geef ik de maten door.
Ondertussen zoeft mijn kokertje door de lucht, opweg naar een metaalzaagje (ik durf niet eens te vragen wat hij bedoeld met zaagJE)
P1050365.jpg

Indrukwekkend hier...
P1050367.jpg

Zo, even een sneetje maken, ondertussen pakken we de rest van de spullen bijeen en maken ons klaar voor vertrek
P1050370.jpg

Toon, bedankt !
Het was een leuk, leerzaam en productieve dag

Met een glimlach van oor tot oor reed ik terug naar Antwerpen om vrouwlief op te halen
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Toffe machienekes..
Sodeju!, Amaj zeg!

Enne, nu gaat gij een laske leggen?

Veel plezier met d'n voortgang!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo nauwkeurig kan ik zeker niet lassen maar dat hoeft ook niet, lassen is om de boel aan elkaar vast te maken, belangrijker is hoe het eea is uitgelijnd

Bijna Flyer, bijna...
Nog een paar kleine dingen verzamelen en nog even bedenken hoe ik de poten wil hebben (materiaal is er wel)

Dan even zien of alle betrokken partijen ook kunnen en dan kunnen we van start
Ik hoop ergens 1e of 2e week februari te gaan lassen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Hadden ze geen kopfrees die de zijde in een keer kon pakken? Nu heb je zo'n lelijke naad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee want die lag thuis, die is maatje lomp/groot, dan had ik de aanhanger mee moeten nemen
Achteraf was dat waarschijnlijk wel mogelijk geweest....achteraf he

Lelijke naad ? dat is waarschijnlijk de spiegeling, de machine liep aan de bovenste zijde de ene kant op en daaronder de andere kant, alles is glad maar de richting/spiegeling is anders
Een kopfrees van 180mm heb ik niet gezien in het rek
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi verslag! En een grote machinefabriek. Die kottermachines kom je toch niet zo heel veel tegen, dat zijn voor grote machinedelen nog altijd de meest veelzijdige machines. Leuk dat je dat zo laat zien.

@chevy, grote mantelkopfrezen raken steeds meer uit de gratie. Brengen teveel spanning in het materiaal.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik weet dat het alleen visueel is, maar ik vindt het niet mooi staan. Ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig, maar op dit formaat machines lijkt een kopfrees van 250mm niet echt groot.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
straks is de boel in de verf en zie je er niks meer van

Wat betreft de zorgen dat je te ver van het bed staat heb ik nog een aardig idee bedacht....
Mocht ik het nodig achter kan ik de afstand tot het bed verkleinen, de afstand is dan niks anders dan bij een conventionele draaibank :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.