Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah zo, nee het idee was om die geleiding/spibaan te doen doormiddel van een bout die ook aangedraaid kan worden (uiteinde even het draad er af draaien een een mooi plat uiteinde
Ik wilde het kastje niet van ijzer maar van kunstof
Hout is inderdaad niet eens zo een gek idee (Y)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof dank je, ga ik ook even kijken
al is het idee van Pel ook wel leuk (zelf maken uit hout)

Ik ben nu even aan het rondkijken voor magneten, ik weet alleen niet zo goed wat ik zou moeten hebben (qua sterkte) te sterk je trekt je nagels van je vingers om het los te krijgen, te slap en je krijgt het in je rug van het bukken....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ah zo, nee het idee was om die geleiding/spibaan te doen doormiddel van een bout die ook aangedraaid kan worden (uiteinde even het draad er af draaien een een mooi plat uiteinde
Ik wilde het kastje niet van ijzer maar van kunstof
Hout is inderdaad niet eens zo een gek idee (Y)

Bij de meeste losse koppen die ik gezien heb, zit de groef aan de onderkant (zodat er geen stof/spanen in blijven liggen). Dan zit de schroef om hem te klemmen niet op een handige plek, toch?

Wat ik bij meerdere draaibanken heb gezien is dat de pinole geklemd wordt door een ronde stalen pen (bv. 12 mm doorsnede) in een verticaal gat dat een paar mm (bv 4-5 mm) overlapt met het horizontale gat voor de pinole. Als je daar een gewone massieve pen in steekt, kan de pinole er niet langs. Als je nu in de pen een kuiltje maakt zodat het gat voor de pinole precies weer rond wordt, kun je de pinole klemmen door de pen een heel klein beetje op en neer te bewegen. Door het grote oppervlak waarop de pinole geklemd wordt, vervorm je deze niet.

En omdat de pen verticaal beweegt, kom je aan de bovenkant van de losse kop uit voor een hendeltje.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat van die stof heb je gelijk in, daarom had ik hem voor aan de onderkant bedacht....volgens mij kan ik daar best mee leven MAAR....ik ga eens goed over jouw idee nadenken (zie het nog niet voor me)

EDIT

En ondertussen dat ik dan even een stapel losse koppen bekijk kom ik een prima idee tegen.... soms is het leven zo lekker simpel

spibaan aan de onderkant kan - Check
Vergrendeling aan de bovenkant - Check
klemmen zonder de pinole te vervormen - Check

tailstocks.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag heb ik eindelijk de frequentie regelaar opgehaald en meteen een aangesloten op de motor
De motor loopt mooi rustig, zelf op 90 hertz....
Weer een stapje dichterbij
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het lijkt even stil te liggen maar niets is minder waar dan dat
Eindelijk tijd gevonden om weer wat spullen naar de metaaldraaier te brengen als het goed is gaat hij eerdaags met de pinole aan de gang (behuizing) en als die dan klaar is kan ik eindelijk naar de plasma snijder

Vandaag even bij Ronald wezen buurten, zoals gewoonlijk nam hij ruimschoots de tijd en dacht in alle richtingen met mij mee

Je snapt het al, dat kost natuurlijk weer geld

1. ik heb voor mijn Tormek clone een slijphulpstuk meegenomen (voor de schalen guts)
2. voor kleiner werk heb ik een kleinere afruwguts meegenomen, een pen draaien en dan het blokje met een 50mm afruwguts te lijf gaan was iets overdreven
3. voor mijn afsteekbeitel heb ik een dunnere meegenomen, ik had alleen een vrij dikke, daar wilde ik graag nog een dunnere bij hebben

Dan hebben we nog uitvoerig over mijn bouwproject gesproken, alle facetten zijn de revue gepasseerd...
Wat als ik een schalen-uit-steek-apparaat (scrabble ?) wil gebruiken (ik ga toch iets hoger bouwen dan gebruikelijk dus moet ik ook met die zaken rekening houden)
welke ruimte tussen de bedsbanen om ook van andere merken tools te kunnen gebruiken.....etc

Affijn, dat heeft er in geresulteerd dat ik geen Banjo hoef te bouwen (Ronald belde gelijk met de leverancier) en kijk eens wat er voor mij onderweg is (nee niet de draaibank, wel dat witte ding)

20170112_154607.jpg

Normaal word die gebruikt om buiten het bed te draaien, maar gezien mijn hoogte word dat voor mij gewoon mijn banjo :D
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na wat aanloop moeilijkheden mbt het materiaal voor de behuizing van de pinole is dan nu eindelijk het juiste spul in huis
Het is een 3 inch buis (afgerond 77mm) buitenmaat
binnenmaat is rond de 44mm, dus een wanddikte van ruim 16mm... mooi toch :)
Zodra deze gedraaid is en ik heb foto's zal ik die plaatsen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
morgen ga ik onze houtkachel ophalen dus de aanhanger moest leeg
De buis die de basis gaat vormen voor de draaibank moest er dus even uit....

20170116_163028.jpg

Hij is wel wat te lang, moet nog een stukkie af, heb nog geen idee wat ik daar mee ga doen

Áls alles goed gaat dan kan ik vrijdag eindelijk naar de plasma snijder....onderdelen snijden, tof !!
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag een klein envelopje uit China binnen...

Start/stop knop
Voelt goed en stevig aan
De afwerking is prima

20170117_220617.jpg

20170117_220629.jpg

20170117_220703.jpg

Tof, weer een stapje verder...
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Knopjes, jaaaa! Daar kan ik me ook wel in uitleven.

Persoonlijk vind ik deze prachtig: http://www.ebay.com/itm/Allen-Bradley-800T-2TA-Station-Push-Button-Control-/191869861787

en voor de schakelaars heb ik deze http://www.ebay.com/itm/ALLEN-BRADLEY-800T-J91KC7-SERIES-T-SELECTOR-SWITCH-ACTUATOR-/131706319322\. Mooi spul, 'oiltight' dus ook waterdicht lijkt me, al moet je soms wel even zoeken voor je exact het goede type hebt voor een acceptabele prijs.


Bedenk wel dat in deze kastjes vaak alleen maar een maak en of verbreekcontact in zit. Je moet dus nog een relais op een andere plek hebben.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedenk wel dat in deze kastjes vaak alleen maar een maak en of verbreekcontact in zit. Je moet dus nog een relais op een andere plek hebben.

Je bedoelt dat t geen nullastschakelaar is?

Een tijdje geleden had ik een nullastschakelaar nodig voor de bovenfrees die op mijn Woodrat staat (bedienen via een losse schakelaar is bij een woodrat handiger dan via de aan/uitknop op de frees zelf - die staat nu permanent in de 'aan' positie). Baptist had ze toen voor iets van 9 euro per stuk - ik heb er gelijk drie laten komen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedenk wel dat in deze kastjes vaak alleen maar een maak en of verbreekcontact in zit. Je moet dus nog een relais op een andere plek hebben.

Klopt, is bij mijn schakelaar ook zo, kan wel kiezen om hem als maak contact of als verbreek contact te gebruiken
Relais is ook onderweg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vind het gebruik van een relais veel veiliger, voor de reden als de stroom uitvalt, je dan niet tussen de machine zit terwijl de stroom weer terug aankomt en begint te draaien, waar met het gebruik van de relais je dit niet hebt.

Het is de wet hier om dat te gebruiken met machinerie, zit ook op mijn grote bank.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bedenk wel dat in deze kastjes vaak alleen maar een maak en of verbreekcontact in zit. Je moet dus nog een relais op een andere plek hebben.

Als het schakelaars zijn voor het bedienen van een frequentieregelaar, waar stel ik me dan een relais voor in het schema?

Het al dan niet opnieuw de motor laten draaien na stroomverlies is een instelling in elke frequentieregelaar die ik gezien heb.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor het schakelen van een frequentieregelaar schakel je toch met laagspanning? Er komt over die schakelaar dan geen inductieve last van de motor, die loopt over de regelaar. Toeren regelen op de frequentieregelaar doe je ook tussen de 0 en 10 volt.

Alleen bij toepassing waar de schakelaar rechtstreeks de motor schakelt moet je opassen met inductieve lasten.

@Leo
Een schakelaar met nulspanningsbeveiliging heeft een relais dat zit ingebouwd in de aan/uit schakelaar, een apart relais is dan niet meer nodig.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...s/onderdelen-en-toebehoren/aan-uit-schakelaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.