Nieuwe draaibank....

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Breekpen gaat niet goed samen met een doorboorde as, lijkt me.

Behalve een spiebaan kun je ook nog overwegen om een taperlock montage te gebruiken. Daarvoor hoeft er geen spie in de as, er wordt geklemd. Ik had voor mijn draaibank een remschijf annex poeliewiel nodig, en heb een grote vijfvoudige poelie besteld en hem bij de rem gewoon glad laten afdraaien en mijn verdeelschijf er zelf aan vastgebout.

Van zo'n stalen schijf kun je wellicht ook een verdeelschijf laten maken en er een houten handwiel aan vast schroeven of juist andersom, er een handwiel van laten draaien en er een verdeelschijf aan vastschroeven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die breekpen zal niet tot in het doorboorde stuk steken lijkt me
De as maat th. van het lager is 55mm (of was het 60mm, moet ik even nakijken) dus voldoende vlees voor een breekpen denk ik
Taperlock montage ben ik niet bekend mee, ga ik even opzoeken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Komt nog bij dat de poelie/handwiel ook een taperlock opname moet hebben of je koopt er een aangepaste adapter bij om te schroeven of te boren.

Alles word gedraaid voor me, dus in dat opzicht redelijk vrije keus (hooguit de beperking van de metaaldraaier) maar vooralsnog is de pinole/losse kop ook goed gelukt dus denk ik dat de rest ook wel goed komt
Ik kwam ind. ook overal plaatjes tegen van taperlock met spibaan
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Een taperlock opname zelf maken is niet zo eenvoudig, een cilindrische klembus inpassen is kinderspel, uw metaaldraaier zal het daar zeker mee eens zijn.
 
P

Pel

Guest
Ik volg dit met zeer grote interesse, ondanks dat de soms gebruikte termen die voor mij vaak abracadabra zijn, maar daar hebben we Google voor om e.a. op te zoeken.:)

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb mij indertijd, bij de bouw/ombouw van mijn draaibanken, door Duitse machinebouwers laten uitleggen dat in een Taperlock adapter wel een spie kan, maar dat niet hoeft. Maar als een cylindrische klembus voor iedereen gemakkelijker is, dan die natuurlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben neutraal, kan beide niet beoordelen vanuit een stuk ervaring
Na het weekend overleg ik met de metaaldraaier, ben al een heel eind gekomen, heb al een bus vol met onderdelen én een werkende losse kop, wat kan me nog gebeuren ;)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De machinebrouwwereld is mij niet helemaal vreemd maar een taperlock zonder spie ben ik nog nooit tegengekomen, ook niet in Duitse machines.
En waar geen spie nodig is, is het inderdaad gemakkelijker en goedkoper met een cilindrische klembus.

Dat een taperlock zonder spie ook kan, daar ben ik van overtuigd.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Jurriaan dat kan inderdaad kloppen maar gaande weg toch wat aanpassingen (andere inzichten)
Dat van het er aflopen met schroefdraad heb je een goed punt, het handwiel word dus gewoon een spibaan of breekpen om vast te zetten

Leo, goed punt maar hoe je het wend of keert, schuren doe je toch wel, de ene vaker dan de ander maar ik ben nog geen houtdraaier tegen gekomen die nooit schuurt, dus dat durf ik wel aan
Dank voor de voorbeelden

Waar Ik dus tegen was, is het slijpen van metaal, zoals de beitels/gutsen op de bank, waar je dus steen gruis en metaal slijpsel aan en in de bank krijgt, niet het schuren van het hout, dat is niet hetzelfde IMO
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee hoor

De metaaldraaier is dit weekend druk met een motor evenement (dus dat word daarna pas)
ondertussen wel contact gehad met de persoon die de vaste kop gevlakt heeft en voorzien van de gaten voor de lagers etc
Daarmee een plan van aanpak besproken (vooral mbt de volgorde van lassen) zodat straks de hele bank onder een reusachtige machine gaat en gevlakt word
Ook de losse kop word dan gevlakt, het gat voor de vaste kop in de buis word er in gemaakt (allemaal in dezelfde opspanning zodat dit zuiver haaks op elkaar staat
De poten worden waarschijnlijk ook even netjes uitgesneden voor een strakke/passende aansluiting op de buis (basis van de draaibank)

Lassen is nu eigenlijk het eerst wat ik kan doen maar omdat ik zelf dit weekend weg was (oa. de rondhoutveiling) en visite heb het hele weekend kon ik nog geen stappen ondernemen, ik hoop na dit weekend daar in ieder geval een stap in de goede richting te kunnen maken vwb het plannen wanneer dit gaat gebeuren
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren een goeie dag gehad, weer wat mooie materialen op de kop getikt voor de draaibank
Na dit weekend wil ik een hulpstuk gaan maken om de bedsbanen goed uit te lijnen tov de ribben (de ribben zelf vallen vanzelf goed op hun plek op de buis door de ronding)

Straks even wat foto's maken en het draadje bijwerken
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gisteren een goeie dag gehad, weer wat mooie materialen op de kop getikt voor de draaibank
Na dit weekend wil ik een hulpstuk gaan maken om de bedsbanen goed uit te lijnen tov de ribben (de ribben zelf vallen vanzelf goed op hun plek op de buis door de ronding)

Straks even wat foto's maken en het draadje bijwerken

Ja zoals wij hier zeggen, “No pictures, it didn’t happen” :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah Leo, but it did happen


Ik had al eerder een motor gekocht, wegens wijziging van de plannen was deze naar mijn zin minder bruikbaar, het was er namelijk één op een voet en ik had er één nodig met een flens
20170302_155622[1].jpg

Het mooie van deze motor is dat hij ook een motor rem heeft én mijn frequentie regelaar kan daar mee overweg...tof
20170302_155645[1].jpg
Ik had ook nog een stukje plaatstaal nodig voor de montageplaat die de motor aan de vaste kop hangt
Voor een paar euro had ik een mooi stukkie staal, is ook genoeg voor de deksel op de vaste kop
20170302_155810[1].jpg

Omdat de vaste kop iets omhoog moet én omdat gietijzer op staal toch beter glijd
20170302_155749[1].jpg

3cm dik, een oude putdeksel, voor 5 euro.....optimaal recycling :)
20170302_155815[1].jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.