Nieuwe draaibank....

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
Brugge
Jurriaan, Lignotec en Hager hebben beiden een draaibare kop. Spindel hoogte?

Het klopt wel dat alles staat of valt met de kwaliteit van het staal en de afwerking van de as. Ook bij Kreher.

Al Elsworth naast de draaibank staat kan hij de beitel tegen zijn lichaam klemmen, lijkt mij veel eenvoudiger. Dit is mijn ondervinding.

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
Nico/paul,

Dank, maar ik hou normaal draad aan, dan kan ik alles op schroeven wat ik wil, echter natuurlijk wel rekening houden met de draairichting

Paul, dank voor de uitleg vwb MK2 of MK3 op een as met M33
Maar als ik de vraag omdraai, wat zou een MK3 voor voordeel brengen ?
Ik voel me prettig bij de keuze Mk2 en denk dit toereikend is voor wat ik wil
Grote stukken plaats je toch eerder op een opspanplaat of een chuck

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
Spantang als in.... die dingen die ook in je frees steken voor je freesbits ?
Daar ben ik niet bekend mee met die toepassing, kun je me wat voorbeeld geven ?
Ik kom zelf niet verder dan een center en penmandrel die ik wel gebruik, maar daar heb ik ook nog een woodfast bankje voor

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
Atikokan Ontario Canada
Ellsworth at that time was just new and trying to stand out of the crowd, as he was turning small hollow forms by the dozen while sitting on his lathe.

He went to a symposium in Ireland to show off his making of his hollow forms and to show/sell the hollowing tools he had made to do this.

In the picture he is using a lathe from the Irish turners, not his own lathe.

As was said, in turning a hollow form and standing alongside his lathe, he certainly could not hold the tool under his arm, he was not turning an open bowl, but small Hollow forms with a small opening as shown here, and he would have to lean over the lathe and extend his arm, loosing the precise control he needs to do that kind of turning.

hollw forms.jpg

It was at this symposium that he discovered the new turning tool shape the Irish turners had come up with, as we call it “The Irish grind” he than ran home very quickly to start selling the is new gouge in the US, as some then call it the Ellsworth grind, typical the American way :rolleyes:

As for the question of the Morse Taper, I would go for a larger threaded end and the MT3 in both the head and tailstock, the handwheel will come off if you use it to slow down the lathe, unless you fasten it with set crews or other.

For blocking the lathe to loosen the chuck or faceplate, you better make it substantial, a large and heavy piece of wood can get these very tight on your shaft.

An indexing setup, I would want right up front where you van get at it easily while adjusting the workpiece to the next position.

Sanding or grinding on the lathe I do frown upon, I never like to introduce sanding/grinding dust or particles on/in my lathe, a separate sander with belt and disk would be my choice.

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
Groter dan M33 is voor mij voorlopig geen optie, wellicht denk ik er in de toekomst over na, dan laat ik een nieuwe as draaien, voorlopig zie ik veel voordelen/vrijheden in M33 (brengen beperkingen of veel meer kosten met zich mee)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
Dit magneetje wat je met een schroef vast kunt zetten heeft al een houdkracht van 9 kg, ze hebben ook veel zwaardere, ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Ze kosten ook niet veel, daarbij komt ze zijn soms wel handig.

https://www.supermagnete.nl/potmagn...diameter-25mm-neodymium-n38-vernikkeld_CSN-25

Groet Pel.
Bekijk bijlage 56632

Met dank aan Pel heb ik een potmagneet (zonder gat) besteld met een sterkte van 22kg
https://www.supermagnete.nl/potmagn...diameter-25mm-neodymium-n38-vernikkeld_FGN-25
Deze komt aan de binnenzijde van het bedieningskastje en zal ik vast zetten door er een laag epoxy in te gieten (leek me de fraaiste manier)

Weer een stapje dichterbij

Moet nog wel wat dingen kopen (oa relais, bedieningskastje) maar het gaat de goede kant op

Morgen zeer waarschijnlijk langs de metaaldraaier (als mijn vrije tijd het me toestaat) deze week word ook een deel van de warmte installatie geplaatst hier (op naar volledig zelf voorzienend (elektra en warmte) #Tof

Gisteren wat contacten gelegd met een autoherstel bedrijf, die had wat houtwensen dus dat hebben we omgezet in een ruil (moet nog even exact uitgewerkt worden) maar het komt er op neer dat hij de draaibank gaat spuiten

Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
Yes....
Weer een stapje verder !
gisteren heb ik de behuizing (buis) voor de pinole opgehaald
Zondag ga ik naar Chevy66 om de losse kop in elkaar te lassen, Gaaf toch

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
Flevoland
97314579388762fc552aa5c826de9c58.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.