Nieuwe draaibank....

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb wel een gedetailleerd ontwerp maar dat zit tussen mijn oren ;)
Zonder gekheid, opzich geen slecht idee, heb daar niet zo over nagedacht
Echter is alles al gezaagd/gefreesd en geboort dus veel afwijken van het ontwerp ga ik niet doen
Ik ben er van overtuigd dat het goed zit
Ook heb ik nog even een paar uur draaifilmpjes zitten kijken (kleine en grote draaibanken) en wat mij opvalt is dat ik niet 1 persoon heb gezien die heel kort op zijn draaibank staat (minder dan 20cm bijv)


Magma 400, 40cm centerhoogte, redelijk klein werkstuk maar zie de afstand

Bekijk bijlage 59089

Buitenkant van een cylinder is geen schaal en je houding dus ook niet gelijk aan dat, hoef je ook geen 50cm spindle hoogte voor te hebben, maar het draaien van een schaal of hollow form maakt het wel anders.

Ik heb hier enkele foto’s waar draaiers een schaal draaien, een draaier doet de buitenkant en ook de binnenkant, je kunt well zien hoe hij over de bank leunt en er ook overheen reikt met zijn gouge.

Je kunt het zelf zien op de Video “no catch bowl turning” er is deel 1 en deel 2

does reach over the ways.jpg lean and reach over the ways.jpg

Ook de volgende twee foto’s laat wel zien dat de draaier over de bang leunt en zijn gouge vast houd met zijn arm over de bank rijkt.

lean over the lathe.jpg reach over the ways.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Jullie doen alsof die draaibank een meter breed is. Bij veel filmpjes op internet staat de draaibank op een onderkast of tafel. Die mensen staan allemaal verder van hun werk af dan 17,5cm. De man uit het laatste filmpje die helemaal over zijn bank heen hangt moet zijn draaibank de andere kant op laten draaien. Dan kan hij gewoon stabiel rechtop staan. Als je zo tegen je machine leunt en er gaat iets mis, kan je nooit op tijd reageren. Dus in mijn optiek een slecht voorbeeld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha....ja mooi he
Jurriaan, doe ik (wanneer heb je tijd ?)

Chevy wat bedoel je met de andere kant op laten draaien ? als de as andersom draait dan zou je je beitel ondersteboven moeten houden ?!

Ik begrijp wel wat leo zegt, met name de paar grotere/diepere schalen die ik gemaakt heb op de Viceroy was het prettig om voor de kop te kunnen staan, dat kan bij een normale draaibank niet en dan is kort bij het center staan wel prettig)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
.............
De man uit het laatste filmpje die helemaal over zijn bank heen hangt moet zijn draaibank de andere kant op laten draaien. Dan kan hij gewoon stabiel rechtop staan. Als je zo tegen je machine leunt en er gaat iets mis, kan je nooit op tijd reageren. Dus in mijn optiek een slecht voorbeeld.
Of gewoon aan de andere kant van de draaibank staan, doe ik ook wel eens bij "om het hoekje" draaien.
Alleen bij het schuren laat ik de draaibank andersom draaien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je in de diepte draait en je kan het niet goed zien, omdat je dan om het hoekje moet kijken, bv het kunststukje van didier. Dan kan je ook je draaibank de andere kant op laten lopen. Je zet je leunspaan aan de andere kant in het gat en je houdt je beitel net als anders. Als je het op deze manier doet, kan je wel in je werk kijken en je hoeft niet over je bank heen te hangen.Je moet wel een draaibank hebben waar de kop van vastzit.
 

tuoh

Oud hout
Jullie doen alsof die draaibank een meter breed is. Bij veel filmpjes op internet staat de draaibank op een onderkast of tafel. Die mensen staan allemaal verder van hun werk af dan 17,5cm. De man uit het laatste filmpje die helemaal over zijn bank heen hangt moet zijn draaibank de andere kant op laten draaien. Dan kan hij gewoon stabiel rechtop staan. Als je zo tegen je machine leunt en er gaat iets mis, kan je nooit op tijd reageren. Dus in mijn optiek een slecht voorbeeld.

Het gaat niet alleen om de breedte van het bed, maar ook om de hoogte van het bed vanaf de grond gemeten en de totale beddikte. Dat is een onuitgegeven uitvoering, zeker de beddikte van 350mm. De Magma heeft dan wel een centenhoogte van 400mm maar de totale beddikte is maar een 150 à 200mm. De onderkant ervan komt nog boven de knie van de draaier.

Bij het ontwerp van Toxiq kan het goed zijn dat je bij het schalen draaien met je knie op het bed gaat moeten steunen inplaats van de meer normale steunpositie (=heup tegen bed) Daarom is het zo belangrijk om die diverse poses eerst eens te testen op een mock-up alvorens 600kg staal tegen elkaar te lassen. Je eerste schot moet hier meteen in de roos zijn, herkansen is er normaal gezien niet bij:p

Het kan perfect zijn dat het met dit ontwerp lukt om meteen de roos te raken, maar eerst eens "droog trainen" kan nooit kwaad, het vergroot alleen de mogelijke trefkans:D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik niet....220mm, en daar nog de lagers op die wat naar buiten steken, ik kom wel aan de 230 a 240
Kop zelf is 16mm dik, dat gaat echt geen kant op
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Door de grote centerhoogte sta je met je scheenbeen tegen het dikste stuk van de buis. Ik heb even een testopstelling gemaakt met een paar blokken hout en een vuilnisbak die toevallig 36 cm doorsnede heeft. De buis zit veel lager dan de meeste reageerders denken. Boven op de buis komen ook nog de ribben en de leibanen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor de schaal van de dingen, kijk eens op Al Fried wood turning. Dit is het formaat draaibank dat toxiq aan het bouwen is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh My God....
Is dat mannetje zo klein of dat stukkie hout zo groot :)

1_1300_lb_log_for_VLVw.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij is dat mannetje niet zo groot. De centerhoogte is volgens mij iets lager dan bij jou. Daarom staat het bed op de grond. Stukje hout is iets van 600 kg. Heeft de beste man helemaal versnipperd om een vaasje van 12 kg over te houden. Ik had daar een week op kunnen stoken. Heb je nog gezien wat je allemaal voor hulpstukken moet maken? Misschien moet je ook nog van die zijstukjes maken om je beitelsteun op te zetten. Anders kan je nog geen stammetje van 1 meter doorsnede draaien. Is toch een mooi voorbeeld voor de beeldvorming van wat je aan het bouwen bent. Volgens mij is zijn bed ook makkelijk 30 cm breed.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
600kg een week stoken :cool:
Woon je op paleis soestdijk ? daar doe ik langer over
Zijsteunen zijn niet nodig met de Banjo die ik besteld heb, die kan dat overbruggen als ik me niet vergis
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Mijn vrouw is een koukleum. Als je je banjo in het midden zet raak je centerhoogte kwijt. Dan kan je nog maar een houtje van 85 cm diameter draaien. Zal je zien dat je bomen van 90 cm krijgt. Je kan natuurlijk ook een losse beitelsteun maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En ik had al respect voor de urns die hier zo nu en dan voorbij komen, vraag me af welke overmaatste schoonmoeder hier in moet passen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.