Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren reuze bedankt
Ronald, ik zie bij jou de banjo hoogte, daar komt de leunspaan nog op, een cm of 3 onder de centerhoogte in de laagste stand komt dus wel uit met mijn eerdere vermoeden
Op dit ogenblik zit ik met de leunspaan die ik wil bestellen niet meer dan 1cm onder de centerhoogte, daar moet ik nog even wat knutselen dus :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Yes...
We zijn weer een stapje verder !
Vandaag kwam de metaaldraaier ff een bakkie doen en meteen de behuizing van de pinole met een ruimer op maat maken
Leuk om eens mee te maken en best nog een flinke klus zeg

Het was heerlijk weer vandaag, dus besloten om het buiten te doen
Eerst maar 90kilo staal op de grond en daar de losse kop bovenop, vast gezet met een paar lijmtangen
20170218_140603.jpg

De ruimer ingesteld en vervolgens draaien en langzaam laten zakken, steeds een beetje meer en zowaar....naar een paar keer op en neer (steeds een beetje bijstellen) ligt er al een aardig hoopje slijpsel
20170218_151654.jpg

Het begint al akelig dicht in de buurt te komen, dus telken even passen
Ter hoogte van waar de lassen zitten klemt het, logisch natuurlijk
20170218_155135.jpg

We draaien de de ruimer er nog meerdere malen doorheen, steeds een beetje meer, het hoopje slijpsel onder de kop word steeds groter
20170218_155138.jpg

En uiteindelijk is het dan zover, alles past er perfect in
De ducttape is om de kamer waarin de lagers zitten even op zijn plek te houden
20170218_171430.jpg

17cm uitslag dan zit de pinole nog voldoende in de kop en heeft nog 5 lagen op het draad
20170218_171501.jpg

Ik ben ruim tevreden
Nu gaat de draaier een bus maken voor het klem systeem, ik moet een paar gaatjes boren om de bus vast te zetten (4x M8)
Er moet nog een motor steun komen en de as moet nog gedraaid
Tijd om weer wat telefoontjes te plegen en met een paar mensen het eea af te stemmen
 

Bijlagen

  • 20170218_155138.jpg
    20170218_155138.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 281

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je !
Het is leuk dat er nu weer een stuk klaar is, kan haast niet wachten tot alles af is (al zal dat nog wel even duren)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
VRAAG:

Zo langzamerhand word het tijd om de as te draaien, die moet volledig doorgeboord zijn
Nu vraag ik me af, wat is een goeie maat voor het doorboren, in ieder geval kleiner dan het einde van een MK2 opname en groot genoeg voor een vacuum te plaatsen en een uitstoter
Nu heb ik nog geen vacuumset en heb ik dus ook geen idee welke diameters hierbij komen kijken

Iemand van jullie wel (paul, O'Peatey, Rien, Ronald...anderen weet ik zo 123 even niet)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mij 15.5 mm - voor vacuum heb je volgens mij echt geen dikke pijp nodig, en voor een uitstoter zou 12.5 mm ook al volstaan. Wel is het handig de maat net iets groter te nemen dan wat je er doorheen wil steken, dus niet 12.0 of 15.0 mm.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mijn as is doorboord met 10,5mm, ideaal voor een uitstoter van 10mm en een M10x1 holle draadstang voor de vacuümadapter.
Hangt ook af van de lengte van de as en de beschikbare boren, extra lange boren hebben een prijskaartje evenredig met de lengte.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Voor mijn vacuüm loopt er ook een hol draadeind M10 door de as, net als bij Paul bij wie ik het kunstje heb afgekeken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Iedereen weer reuze bedankt !!!

De boren zullen het probleem niet zijn, de metaaldraaier heeft een aardig assorti
minimale maat is dus iig 10,5 mm

De lengte van de as weet ik nog niet exact
220mm is de kop, dan nog een randje/flens van de lagers, zeg totaal 250 en dan wat de as uitsteekt (kraagje, M33 aan beide zijden) het zal zeker niet meer zijn dan 350 verwacht ik
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hou er rekening mee dat er aan een Morsekonus ook een lip kan zitten. Deze moet wel voldoende diep in de spilneus kunnen. Voor MK2 is dit Ø14.9mm. Dus als je een gat van Ø10.5 gaat boren, zal je achter het conische gedeelte nog een stukje cilindrisch moeten draaien, voordat je naar een kleinere diameter gaat.

Om het wat makkelijker te maken heb ik gezocht op de norm voor Morsekonus, dat is ISO296 of DIN228. Ik heb een Indiase norm gevonden, die leuk genoeg keurig netjes een Indisch nummer heeft gekregen, maar het is een regelrechte afgeleide (lees gestolen) van de Duitse DIN228 norm:

Bekijk bijlage ISO 296-Morse taper-Indian standard.pdf

Om het nog makkelijker te maken, heb ik er maar gelijk een tekening van gemaakt, van de M33x3,5 volgens de DIN800 met een ondersnijding volgens DIN, de schroefdraad volgens ISO en wat vorm en plaatstoleranties.
Nou is het natuurlijk zo, dat je uiteindelijk zelf bepaald hoe nauwkeurig je het hebben wil, dus dit is slechts een leidraad. Ik denk echter wel, dat je met deze maatvoeringen een betrouwbare repeteerbare opname krijgt.
Het is ook alleen maar de spilneus, dus geen relatie met de lagerpassingen, en geen rondloopnauwkeurigheid voor de spil in samenstelling, dus die afwijking komt er nog bij, en heb ik niet gespecificeerd.

Je kunt wel met deze tekening terecht bij een draaier, hij weet hiermee in 1 klap alles wat die moet weten om de spilneus te draaien. Ik denk dat je er wel mee uit de voeten kunt:

Bekijk bijlage M33x3,5-DIN800-MK2.pdf

Nog even ter verduidelijking, de DIN800 is een oude norm voor opnames voor gereedschapwerktuigen, maar deze norm is reeds vele jaren geleden vervallen. Alleen de fabrikanten van houtdraaibanken gebruiken hem nog, en vaak ook nog met eigen bedachte afwijkingen, zoals allerlei voorzieningen die het loslopen moeten tegengaan, of een afwijkende maat zoals Hapfo, die een rand heeft die 1 mm groter is. Persoonlijk vind ik het als metaalbewerker onbegrijpelijk dat deze norm nog wordt gebruikt. Voor het loslopen zijn veel betere opnames geschikt, en de laatste metaaldraaibanken werden 40 jaar geleden voor het laatst uitgerust met deze draadopname. Het zal wel deels komen doordat het een goedkope en makkelijkere opname is om te maken, en wellicht een stukje conservatisme.

De VB36 draaibank, die tegenwoordig door Steinert in Duitsland wordt gemaakt, heeft een modernere opname met kort konus en aanlegvlak, alleen jammer dat ze daar dan weer eigen maatvoering op hebben losgelaten in plaats van de reeds gebruikte normen. Dan had je gewoon alle reeds verkrijgbare opnames kunnen gebruiken. Maar dat is een hele andere discussie, die hoeven we hier niet te voeren.

Ik heb mijn best gedaan om er een werkbare tekening van te maken.

Hoop dat je er wat aan hebt!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor de morse taper used in the wood lathe, you should use one with tread in it so you can use a drawbar.

Dit is niet nodig waneer er drukking op zit zoals me draaien tussen centers of druk met the losse kop, maar er word dikwijls gedraaid zonder druk op de conisch, zoals met dingen die vast gehouden worden in een boorkop.

Daar kan and meestal gebeurd dat ook dat door trillingen de taper los komt, helemaal niet prettig :eek: and ook slecht voor de spindle conisch, die dan beschadigd word.

Maar Ik veronderstel dat je genoeg lengte hebt voor the conisch staart/lip, alhoewel deze geen nut heeft in de draaibank, maar wel in een boor machine.

De spindle is meestal met ongeveer 11mm doorboord, maar kan best wel een beetje groter, BV 13mm.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
William geweldig, reuze bedankt....ik ga hem even bestuderen
Ik had eerder al eens wat zeer bruikbare links van Jurriaan gekregen, dit icm jouw tekening moet het helemaal goed komen
Even in Jip en Janneke taal, de spilneus is het stuk dat vanaf het lager uitsteekt, daar de rand op zit waar de klauw tegen aan draait, het afgeschuinde randje om te centreren en het M33 draad, correct ?

Als ik nog meer vragen heb meld ik mij zeker ;-)


Leo
Zoiets had ik al eens ergens gelezen, het gaat er dan om dat er draad in het gebruikte object zit, is dat correct
Dus bijv. in de center een boorkop of zodat je daar een een draadeind in kan draaien en deze aan de andere zijde van de as vast kan trekken ?!
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ga niet buiten het bed draaien, met een centerhoogte van 50cm zal dat niet nodig zijn
De as zijde (buiten het bed) word wel voorzien van M33 draad dan kan ik daar van alles opschroeven (een schuurschijf bijvoorbeeld) tevens moet er een handwiel op de as komen
Aangezien er geen zware dingen op komen mag de as daar beste iets langer zijn

VRAAG:

Wat is een handige/logische opbouw (vanaf de kop naar buiten) eerst een handwiel dat meteen dienst kan doen als blokkeer/verdeel schijf en daarna M33 draad
Dan kan het handwiel blijven zitten als ik er wat opschroef

OF

Meteen vanaf de kop een M33 (zeg maar zoals in TrilliWilli zijn tekening, maar dat houd wel in dat het handwiel altijd verwijderd moet worden om er iets op te schroeven

De laatste, daar zie ik dan geen voordeel in maar weet niet zeker of ik iets over het hoofd zie waarbij de ene of de andere keuze beter/logischer is
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een handig attribuut bij een schuurschijf is natuurlijk een vlak tafeltje. Zo'n ding zet je gemakkelijk vast in je leunspaan. Verder kan ik me nauwelijks voorstellen dat je aan de buitenkant een schuurschijf monteert om eens lekker te schuren, terwijl er aan de binnenkant een schaal meedraait.

Kortom, volgens mij zul je een schuurschijf vooral aan de voorkant en niet aan de achterkant gebruiken. Ik zou dus gewoon M33 direct aan de achterkant monteren en daar het handwiel op maken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De spilneus is inderdaad dat wat zowel uitwendig als inwendig het spanvlak is. Dus waar de hulpstukken, zoals een klauwplaat of center, op gemonteerd worden.

Van houtdraaien heb ik persoonlijk niet veel kaas gegeten, maar ik vraag me af wat je op zo'n grote draaibank nog aan de achterkant wil doen. Je kunt daar veel beter je aandacht vestigen op de verdeelschijf en handwiel, daar heb je dan ook beter de ruimte voor. Er zit dan ook niks in de weg als je een trekstang of vacuüm wil gebruiken. Wat Jurriaan al schrijft, met de leunspaan heb je ook gelijk een universeel opspanmiddel tot je beschikking.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
goed punt ! zo had ik het nog niet bekeken

Zouden jullie dan wel nog een M33 op de buitenkant as doen of gewoon direct het handwiel er op met een spibaan ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je je handwiel ook gelijk als blokkeer/verdeelschijf wil doen, dan zou schroefdraad niet mijn eerste keus zijn om hem vast te zetten, want dan moet je altijd iets verzinnen om te zorgen dat je bij het blokkeren van je as het ding niet losdraait. Had ik trouwens eerder niet gelezen dat je je verdeelschijf in de behuizing kwijt wilde?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo
Zoiets had ik al eens ergens gelezen, het gaat er dan om dat er draad in het gebruikte object zit, is dat correct
Dus bijv. in de center een boorkop of zodat je daar een een draadeind in kan draaien en deze aan de andere zijde van de as vast kan trekken ?!

Hier zijn wat voorbeelden,

MT with drawbar threads.jpg

Voor draad aan het einde van de spindle moet je well linkse draad gebruiken, ander will het handwiel er af draaien als je dat gebruikt on de bank te helpen stoppen.

Schuurschijven en slijpstenen/schijven komen by mij niet aan de bank, al dat grit en gruis gaat overal tussen zitten niet het beste voor goed passende delen van machinerie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jurriaan dat kan inderdaad kloppen maar gaande weg toch wat aanpassingen (andere inzichten)
Dat van het er aflopen met schroefdraad heb je een goed punt, het handwiel word dus gewoon een spibaan of breekpen om vast te zetten

Leo, goed punt maar hoe je het wend of keert, schuren doe je toch wel, de ene vaker dan de ander maar ik ben nog geen houtdraaier tegen gekomen die nooit schuurt, dus dat durf ik wel aan
Dank voor de voorbeelden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.