Schijf Plataan

Mijn vader had op opendag Hout in Zutphen een schijf plataan gekocht.
Volgens mij wilde hij hier zelf iets mee doen maar...... 2 weken terug kreeg ik hem :eek:

Ik had nog een tekening liggen. Deze mbv carbon papier overgezet op de schijf.
IMG_4955.jpg

IMG_4956.jpg

IMG_4957.jpg

Na dit ontwerp te hebben gesneden besloten om meer diepte en blad toe te voegen.
Ik wilde de snijvlakken laten voor wat het was maar ik denk dat ik dan meer consequent dezelfde snede had moeten gebruiken.
Besloten om toch maar te beginnen met het schuren van de bloemen.

IMG_5055.jpg

IMG_5056.jpg

IMG_5057.jpg

IMG_5058.jpg

IMG_5061.jpg

IMG_5060.jpg

IMG_5062.jpg

Nog een paar uurtjes ....... hahahaha.

Gr Edwin
 
P

Pel

Guest
Edwin, kopshout dat geeft uitbrekers, al hoewel valt het hier nog reuze mee, ik Zou het hout wat tussen de bladeren zit ook wat meer weg steken? Dan komt de bloem m.i. mooier tot zijn recht.

Groet Pel.
 
Dank je Hans en Pel,

Uitbrekers ........ ja ik moet op sommige punten erg voorzichtig zijn. Ik wil de bladeren zoveel mogelijk " open " werken zodat idd de bloemen ook beter naar voren komen.
Daar schuilt juist het gevaar van uitbrekers in. Nog een hele uitdaging dus.

Ik ga jullie op de hoogte houden .

Gr Edwin.
 
Weer wat kunnen doen.
Besloten om toch maar de buitenrand met schors te laten vervallen.
Hierdoor kon ik wel blad naar beneden laten krullen.
Het hart van de schijf heb ik met verdunde olie in laten trekken. Ik was bang voor scheuren vanuit de kern. Niet dat dat tegen te houden is,
maar ik hoop dat het niet te extreem wordt en er geen stukken los breken.

IMG_5142.jpg
IMG_5133.jpg
IMG_5135.jpg
IMG_5140.jpgIMG_5138.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Knap hoor, ook mooi hout.

Voor mij was het zelf aanleren van houtdraaien iets dat ik altijd dacht dat ik dat niet zou kunnen, dat heb ik ook met houtsnijden misschien toch is de stoute schoenen aantrekken en dit ook gewoon proberen.
 
D

Dulcimer

Guest
Edwin, wat ben jij productief? Kom je nog wel aan iets anders toe?
Je uitwerking vind ik heel origineel.
Groet en een fijn weekend,
Frans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een heel prachtig kunstwerk Edwin.
Wat kunnen we van u anders verwachten.
Chapeau met heel veel respect en bewondering van me, Edwin.
 
P

Pel

Guest
Ik vind de kleuren ook zo wonderlijk mooi, van rood naar wit, bruin en geel, kortom teveel om op te noemen, heel mooi Edwin.

Groet Pel
 
Bedankt allemaal ��,

Ik probeer zoveel mogelijk - en verschillende dingen te maken. Qua tijd......... Soms moet ik ook naar mijn werk, helaas kost dat minimaal 36 uur per week.
Mijn werk is 24/7 waardoor ik dus ook onregelmatig werk.
Naast het gezin, werk en hobby's blijft er toch tijd over om heerlijk met hout te werken. Veelal in de avond uren en weekeinden.
Ik denk dat als ik een werkplaats/hobbyruimte had ik er nog meer tijd zou kunnen besteden. Nu moet ik elke keer alles opruimen om de fietsen weer in de schuur te krijgen. Zou ik alles kunnen laten staan of liggen ga je eerder voor een uurtje aan de slag.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,

Goed weekeind en een fijne Sinterklaas,.

Edwin.
 
D

Dulcimer

Guest
Edwin, je bent iemand die veel kwaliteiten heeft! Ik verbaas mij steeds over de totaal verschillende werkstukken die je op het forum zet, waar ik kopieer maak jij het uit je hoofd.
M.b.t. werk; ik werk ook nog steeds ( nog 2 1/2 jaar te gaan) en denk vaak op het werk " wat doe ik hier? Ik heb eigenlijk geen tijd om hier te zijn, het leven heeft zoveel meer te bieden". Ik werk alleen maar in de nacht; 15 per maand; nachtdiensten zijn slopend.
Edwin; ga op je je hobby verder; je hebt veel talent, buit dat uit.
Groet,
Frans ( die verder ploetert aan de erg moeilijke Touchstone)
 
Bedankt allemaal,

Ben nog bezig met afwerking. Ik wil proberen of ik dit met schraapstalen kan doen. Hoewel...... Kopshout, ik twijfel er aan.
@ Atmos ik gebruik beitels, gutsen en snijmessen door elkaar. Vooral het afsteken met een guts of beitel moet voorzichtig en met scherp gereedschap worden gedaan om breuk te voorkomen. Het gebruik van verdunde olie heeft wel de scheurvorming beperkt. ��.

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.