Review Woodpecker Boxclamps.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een paar weken geleden heb ik bij gereedschappro.nl vier boxclamps van Woodpeckers gekocht. De afgelopen dagen heb ik ze veel gebruikt om kleine kastjes en de laden daarvoor in elkaar te zetten. Door wat mankementen aan handen en vingers ontbreekt de kracht en souplesse om dat zonder hulpmiddelen netjes te doen, vandaar.

Boxclamp.JPG

Op zich bevallen de klemmen prima. Ze trekken het materiaal mooi haaks en zitten met weinig kracht goed vast. Zelfs het bevestigen van twee delen met pockethole schroeven (Kreg) gaat goed, de delen bewegen onderling absoluut niet. Ondanks de knullige rode kleur zijn de klemmen oerdegelijk.

Een nadeel vind ik dat de klemwig zijdelings kan bewegen. Dat is gedaan om de mogelijkheid te hebben om twee delen van verschillende dikte te kunnen klemmen. Leuk, maar in de praktijk is het niet handig. Omdat de wig bij het lossen van de klem altijd verplaatst moet je ze bij de volgende keer klemmen met de hand weer aanpassen op de materiaaldikte. Het was beter geweest om buiten het standaard plaatje (onder de inbusbout op de foto)met de sleuf ook een plaatje mee te leveren met een gewoon rond gat. Kost niets, lost het probleem op en je kan dan de klem aanpassen als je met materiaal van gelijke dikte werkt. Ik ga de klemmen zelf voorzien van aangepaste plaatjes. Een anders klein nadeeltje is de maataanduiding in inches. Stoort mij niet omdat ik bijna altijd dezelfde dikte materiaal gebruik, dus na een keer instellen hoef ik er niet meer naar te kijken.

Al met al zeker het geld waard en echt aan te raden als je vaak laden en kastjes (of ander haaks werk) moet monteren.

Groets, Rob.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hallo Rob,

Mooie review, van inderdaad een mooi product!

Bedoel je met die "knullige rode kleur" dat ze een beetje "flets" zijn?
Ik moet eerlijk bekennen dat dat bij mijn setjes wel meevalt. Maar het kan natuurlijk een andere batch geweest zijn.

Veel erger is de "fletsheid" van de Incra pushguard. Man wat een lelijke kleur. Ook totaal niet wat je verwacht van zo'n (duur) merk.
Het lijkt wel roze. Hoop niet dat jou boxclamps ook zó erg zijn...

Ohja, die andere ervaring heb ik nog niet mogen ervaren. Ik moet ze nog in gebruik nemen.
Eerst m'n werkplaats maar eens in orde maken :eek:

Groet,

Atmoz
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
"Flets rood" is een juiste omschrijving van de kleur. Lelijk, maar aan de andere kant zijn ze daardoor wel duidelijk zichtbaar op een rommelige werkbank ;)

Inmiddels heb ik bij één klem het metalen plaatje met sleuf vervangen door een plaatje met een gat en dat lijkt (nog niet echt in de productie gebruikt) inderdaad beter te werken. De tijd zal het leren.

Groets, Rob.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ze klemmen toch niet? Zijn ze de 25 euro per stuk echt waard? Volgens mij heb je dit in een kwartiertje zelf in elkaar geschroefd :rolleyes:

volgens mij klemmen ze net wel, als je de schroef aandraait, wordt de opening kleiner doordat het losse stukje met een schuine rand als wig werkt?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
volgens mij klemmen ze net wel, als je de schroef aandraait, wordt de opening kleiner doordat het losse stukje met een schuine rand als wig werkt?

Zo werkt het inderdaad, en niet alleen "net" maar stevig vast en in een haakse hoek. Met weinig kracht zit je werkstuk echt goed vast. Zelf maken kan wel, uit hardhout of aluminium, maar dan ben je wel weer even bezig, zeker als je het zuiver wil krijgen. Ik vind ze die 25 euro in ieder geval absoluut waard.

Groets, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ze zijn ook niet echt bedoeld als lijmklem, maar meer om twee delen volkomen haaks tegen elkaar te houden zodat je ze zuiver kan schroeven of spijkeren. Er mag natuurlijk wel lijm tussen de delen maar dit apparaatje geeft geen druk op het lijmoppervlak.

Groets, Rob.

PS: link naar filmpje over de boxclamp ter verduidelijking: https://www.youtube.com/watch?v=ADceeHspU9w
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou ik heb er inmiddels ook 4... maar heb de grootst mogelijke moeite om die plastic dingen eruit te drukken waarmee ze aan de verpakking bevestigd zijn. Suggesties!?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.