Grenen Tafelblad bewerken (tips gevraagd)

Oetel

Nieuw lid
6 nov 2016
1
0
Hallo, ik ben een leek op het gebied vd verf-wereld. We hebben een blank grenen tafel ooit eens heel donkerbruin laten maken (ws een matte beits). Nu 15 jaar geleden. Ondertussen is de tafel door de vijf kids erg kaal geworden en ook allerlei krassen en butsen. Ik heb er een paar keer een meubel-olie van HG opgesmeerd, maar dat zet weinig zoden asn decdijk. Daar de jongste nu 1 is, willen we nog geen nieuwe tafel, maar het blad een keer aanpakken.

ik heb bij de karwei een beits (zijdeglans, kleur essen) gehaald van ceta-bever en een kaal stukje beetje opgeschuurd en geverfd. Maar ik vind het wel erg veel glans (vooral des tukken die ik wat dikker geverfd had). Ook kras je met de nagel zo de laag eraf.

Heeft iemand een goede tip om een zo slijtvast oppervlak te krijgen? En als het beschadigd (je de lichte kleur ziet) je het snel weer kunt bijwerken? Liefst matte kleur. We vinden het wel mooi dat de tafel is geleefd (dus de beschadigingen, putjes, krassen).

ik heb de tip gehad om Clou te gebruiken en dan olie van Osmo.
is dat de beste oplossing? Of hebben jullie nog betere ideeën?

En moet het dan helemaal kaal of kan ik de donkere delen op laten zitten?

groeten,

moeder van vijf slopertjes 😂
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
grenen is vrij zacht, een harde lak werkt niet.
Eerst alles er goed af schuren inclusief de olie tot het blanke hout. Dan kleurloos afwerken met een matte vernis ( alkyd) deze vergeelt wel.
kleurbeitsen voegt in beschermende zin niets toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.