Kinderbed in de vorm van een huisje

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mijn dochter is net 4 geworden en krijgt een grotere kamer. Ze verhuist naar de zolderkamer en bij een nieuwe kamer hoort ook een nieuw bed. Ze wil graag een huisje / cabana als bed. Het lastige aan de kamer is het puntdak en dat maakt alle standaardhuisjesbedden niet passen. Maar ach, zelf maken is toch veel leuker. Het huisje wordt losjes gemodelleerd naar dit bed van Mathy by Bols:

mathy-by-bols-de-avonturiers--sans-titre---1-copie.jpg


Het bed krijgt een beetje een stoere look en wordt daarom gemaakt van 10 x 5 vuren balkjes. Hier worden ongelijke "planken" van 12 mm MDF geschroefd. De dorpel van de deur en de vensterbank worden van restjes 16 mm kersen gemaakt. Het geheel wordt wit geverfd met wat roze accenten. Als het aan mijn dochter lag werd het helemaal roze :p.

Vooraf heb ik geen tekeningen gemaakt, omdat ik de vorm van het dak moest volgen. Dit is niet helemaal haaks/recht, waardoor het heel moeilijk te tekenen is. Eerst maar eens een paar ruwe lijnen op de muur en vloer gezet met tape.

IMG_3091_zps8uedgrzr.jpg


Vervolgens de lijnen uitgevoerd in balken en daarbij steuntjes in de muur geboord. De muur is straks niet meer zichtbaar, dus de gaten maken niets uit. Zo heb ik zowel de voor- als de achterkant van het frame gemaakt.

IMG_3096_zpsvfqbe536.jpg


De voor- en achterkant verbonden en het lijkt al een beetje een huisje. De verbindingen hier zijn gemaakt met een 50x10 domino en een schroef. De meeste zijn ook nog gelijmd.

IMG_3097_zpsmw6gbkjk.jpg


En het frame is af! De gele tape geeft de plaats van het raampje aan. de grote opening links is het deurgat.

IMG_0001_zpsuwpvmhup.jpg


IMG_0005_zpsmdtemkbc.jpg


Detail hoe een aantal balkjes bij elkaar komen.

IMG_0002_zpszwj0bfk4.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik maak er zelf een lattenbodem en gebruik de afmetingen van de latten van een duur Flexa-bed. Dus dat moet wel goed zijn.
 
P

Pel

Guest
Dat is prima zelf maken is natuurlijk leuker, zo ken ik een doe het zelver die had een spaanplaat met wat gaatjes in geboord gebruikt als matras bodem. Die kon na een tijd het matras en de spaanplaat weggooien. Een mens verliest ± een halve tot een liter vocht per nacht wat allemaal in het matras en in dit geval ook in de spaanplaat trok.

Groet Pel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Een kind verliest niet zo veel vocht. Maar zelfs dan zou het geen probleem zijn omdat de lattenbodem voor meer dan de helft open is. Ik denk trouwens dat een kant en klare lattenbodem zelfs door de deur van het bed zou passen. Of onder het bed leggen en dan schuin omhoog.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag ben ik verder gegaan met het bed en lekker opgeschoten. Eerst alle platen ruw op maat gezaagd en voorzien van de juiste hoek en daarna er tegenaan geschroefd. De ramen en de deur ruw gezaagd met mijn nieuwe Festool decoupeerzaag. En daarna alles mooi passend gemaakt met een kantenfrees met onderlager. Het schoot zo lekker op dat ik vergeten ben foto's te maken van het proces. Ik heb alleen het resultaat van de dag vastgelegd:

IMG_0008_zpsudqbaepc.jpg


IMG_0010_zpsbqarxk2r.jpg


Een doorkijkje:

IMG_0011_zpsedco2wee.jpg


Alles mooi gefreest:

IMG_10007_zpsqzg6fmwp.jpg


Je krijgt die opbergboxen nu toch niet meer uitgerold ;) ?

Ach, de bestaande wieltjes vervangen door zwenkwielen en het is opgelost.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zoals ik op het andere forum al zei: daar gaat je dochter écht blij mee zijn.
Wordt super gaaf :cool:

Ga je het plafond ook nog lichtblauw (lucht) maken? En de vloer misschien met groen tapijt, of (een stuk) nep gras? Mooie plantjes aan de zijkant gemaakt en alles... Ik zie het al helemaal voor me :p

Groet,

Atmoz
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
altijd leuk dit soort klusjes.... ik zie ergens... mijn nieuwe decoupeerzaag.... zo doe ik dat ook. ik verzin een klus waar ik nieuwe machines voor kan gebruiken... maak mijn vrouw enthousiast en schaf de machine aan en maakt het project....

Mooi werk. ik zal over een paar jaar ongeveer hetzelfde doen. ik volg je dus even vanaf nu.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zoals ik op het andere forum al zei: daar gaat je dochter écht blij mee zijn.
Wordt super gaaf :cool:

Ga je het plafond ook nog lichtblauw (lucht) maken? En de vloer misschien met groen tapijt, of (een stuk) nep gras? Mooie plantjes aan de zijkant gemaakt en alles... Ik zie het al helemaal voor me :p

Groet,

Atmoz

Hahaha, nee denk het niet. Het wordt al druk genoeg met alle knuffels en andere frutsels van mijn dochter.

altijd leuk dit soort klusjes.... ik zie ergens... mijn nieuwe decoupeerzaag.... zo doe ik dat ook. ik verzin een klus waar ik nieuwe machines voor kan gebruiken... maak mijn vrouw enthousiast en schaf de machine aan en maakt het project....

Mooi werk. ik zal over een paar jaar ongeveer hetzelfde doen. ik volg je dus even vanaf nu.

Bij mij is het meestal anders om: ik ben bezig met een klus en bedenk dat ik een bepaald stuk gereedschap mis. Na een tijdje koop ik het en gebruik het bij de volgende klus. Helaas laat mijn budget niet toe om alles direct te kopen.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag eindelijk weer tijd gehad om aan het bed verder te werken. Visueel niet het meest interessante, maar het zijn wel noodzakelijk stappen. Eerst aangegeven waar ik de panelen moest zagen en waar ik randjes moest frezen:

IMG_0109_zpsaoyc8lmm.jpg


Daarna zagen:

IMG_0107_zpsingk4yvn.jpg


Niet alle panelen worden in planken gezaagd. Het dak en de achterwand niet, om te voorkomen dat dit stofnesten worden. Daar worden groeven in gefreesd, zodat het lijkt alsof het losse planken zijn.

IMG_0111_zpsylv8eo8v.jpg


IMG_0112_zpsh2xqs7uf.jpg


De randen van de planken heb ik afgerond, zodat het optisch mooier wordt en dat er geen scherpe randen aan zitten. Dat ging snel en goed op mijn freestafel.

IMG_0115_zpswbddmmsc.jpg


IMG_0116_zps7ug5faqa.jpg


De schroefgaten heb ik opgevuld. Morgen ga ik die netjes schuren en dan kan het verven beginnen.....
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Deze reactie zal wel te laat komen. Maar ik het zou gemaakt hebben dat je de voorkant makkelijk kan demonteren. Het verwisselen van het beddengoed, het omdraaien van de matras gaat dan voor de moeder (denk ik) een stuk arbeidsvriendelijker.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Deze reactie zal wel te laat komen. Maar ik het zou gemaakt hebben dat je de voorkant makkelijk kan demonteren. Het verwisselen van het beddengoed, het omdraaien van de matras gaat dan voor de moeder (denk ik) een stuk arbeidsvriendelijker.

Daar heb ik over nagedacht, maar geen goede oplossing kunnen vinden. Door het schuine van het dak is het lastig om de voorkant open te laten scharnieren. Bovendien is maar de vraag of dat veel uit zou maken, want het frame van de bakjes zit dan nog steeds in de weg. Wel heb ik de deur meer in het midden gezet dan in een eerste ontwerp. Zou kun je gemakkelijker bij beide korte kanten van de matras. Maar het verschonen van het bed zal wat onhandig blijven. De andere dochter heeft een hoogslaper en daar heb je hetzelfde probleem. Je moet op het bed klimmen om de lakens te verschonen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Sorry dat dit topic zo langzaam gaat. Het verven duurt langer dan ik had gehoopt. Enerzijds komt dit door de grote drukte op mijn werk. Maar de belangrijkste reden is dat ik 16x (!!!) moet schilderen. 2 x grondverf en 2 keer aflakken en dat op beide kanten, dus dan zit je al aan 8 keer. En omdat de hoeveelheid te groot is om in 1 keer kwijt te kunnen in de garage en zolder, heb ik alles in 2 keer moeten doen. Gelukkig heb ik vandaag het laatste geverfd. Voorlopig kan ik geen pot verf meer zien.....

Waarschijnlijk kan ik woensdag of donderdag verder gaan aan het bed. Eerst de lattenbodem maken en dan de zijkanten. Ik twijfel er nog aan om een RGB-ledstrip in het bed te monteren, maar ik denk dat ik het niet doe. Mijn dochter kennende wil ze die elke nacht de hele nacht aan hebben en dan vind ik de kans op doorbranden (en daarmee de kans op brand) te groot. Dit komt mede doordat de ledstrip markt overspoelt wordt met goedkope Chinese ledstrips, waarvan de kwaliteit niet na te gaan is. Eventueel een optie zou zijn dat ik een goede voeding koop en dan een goedkopere 12V ledstrip.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
"Sorry dat dit topic zo langzaam gaat." Dat langzaam gaan valt best wel mee hoor.
Het probleem met dat schilderen komt mij ook bekent voor omdat de ruimte waarin het moet gebeuren vaak te klein is.

Ik doe het schilderen van grote vlakken altijd met een roller, de roller bewaar ik tussentijds in een goed dicht afgeplakt plastic zakje in de koelkast.
Bij gebruik even laten acclimatiseren en dan kun je redelijk snel achter elkaar doorgaan.
Mvg,:)
.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
"Sorry dat dit topic zo langzaam gaat." Dat langzaam gaan valt best wel mee hoor.
Het probleem met dat schilderen komt mij ook bekent voor omdat de ruimte waarin het moet gebeuren vaak te klein is.

Ik doe het schilderen van grote vlakken altijd met een roller, de roller bewaar ik tussentijds in een goed dicht afgeplakt plastic zakje in de koelkast.
Bij gebruik even laten acclimatiseren en dan kun je redelijk snel achter elkaar doorgaan.
Mvg,:)
.

Het meeste heb ik inderdaad met een roller gedaan. Het heeft vooral zo lang geduurd door het drogen, want het verven was maar 1 of 2 uurtjes per keer.. Ik kan door de week alleen 's avonds verven en dan heb ik regelmatig al een andere (werk)afspraak staan. In het weekend kon ik 2 keer per dag op zolder schilderen. Maar in de garage maar 1 keer omdat de verf daar veel langzamer droogt (niet geïsoleerde garage zonder verwarming).

Hopelijk bederft dit de pret niet, maar is er rekening gehouden met de aanwezigheid van formaldehyde in de MDF en /of vezelplaat; idem met de samenstelling van de verf, qua gezondheidsrisico's ...


http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=17315&fuseaction=art

Daar heb ik wel over nagedacht. Maar dit zijn MDF-platen van een goede houthandel, waardoor deze al een stuk minder formaldehyde bevatten dan de gemiddelde bouwmarktplaat. Daarnaast zijn ze voorgegrond, waardoor er minder formaldehyde vrij komt. Tevens heb ik alle kanten (inclusief alle randjes) 2x gegrond en 2x afgelakt. Dit is gedaan met verf op waterbasis en die houdt niet alle formaldehyde tegen, maar genoeg om mij er geen zorgen over te maken.
 
Laatst bewerkt:
Altijd erg leuk om iets voor je kinderen te maken. Ziet er gaaf uit hoor !!.

Je merkt meteen dat ze bijzonder trots zijn op zoiets. Hele verhalen tegen vriendjes als die verbaast staan te kijken.
Onze dochter had voorheen de kleinste kamer hierdoor was het eigenlijk niet mogelijk om naast het bed nog een bureautje oid te plaatsen. Toen heb ik een deel van onze zoon z'n kamer opgeofferd voor een bedstee die dus zijn kamer in liep. was 1,60 hoog , 1,0 diep en 2,10 breed. Geheel uit MDF. Wel zo afgewerkt dat er geen damp uit MDF kon. dus alles gegrond en afgelakt ( ook de naden en kopse kanten ).

Gr Edwin.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag ben ik flink opgeschoten, voornamelijk omdat ik hulp had van mijn 4-jarige dochter.

We begonnen met een puzzel:

IMG_0199_zps5plpbkzq.jpg


Gelukkig heb ik alle onderdelen voorzien van een code en nummer:

IMG_0200_zpspstgbkyo.jpg


L = Links, V = voorkant...

Daarna begonnen met schroeven. Eerst de achterkant en daarna het dak.

IMG_0201_zpsogso7kyk.jpg


Het past netjes.....

IMG_0202_zpsizkd1uxb.jpg


Nadat ik de rechterzijkant heb gedaan, zijn we begonnen aan de voorkant. Natuurlijk eerst alles passen.

IMG_0203_zps78nzoeq8.jpg


IMG_0208_zpsuegqlaye.jpg


Daarna ging het snel:

IMG_0209_zpssb3ucnrd.jpg


IMG_0207_zpsbd7pgmv6.jpg


Alle planken zitten er tegenaan en het bed staat weer op zijn plaats. Voor morgen staat op de planning:

- Latten bodem maken
- Dorpen / vensterbank van kersenhout maken
- Kleine beschadigingen schilderen

Vervolgens het kersenhout oliën en we zijn klaar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.