Touchstone

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
P

Pel

Guest
Ik denk dat het azobé hout is wat wordt gebruikt bij waterwerken, het is behoorlijk hard en moeilijk te bewerken i.v.m. kruisdraad, als sokkel is m.i. zeker geschikt omdat het nogal zwaar is. Als je Touchstone erop vast wil maken zou ik er rvs pennen in zetten (voorboren) en in de voeten laten vallen.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Pel,
n.a.v. jou reactie ( waarvoor dank) heb ik gegoogeld op azobé afbeeldingen en dat zal het inderdaad zijn. Het is bijzonder hard hout; om de sporen van de Japanse zaag weg te krijgen heb ik de hele avond zitten schuren met korrel 80-120-180 en ik heb de sporen nog steeds niet helemaal weg. Het is bijna of net zo hard als ebben. De benen van Touchstone komen inderdaad op de sokkel middels RVS pennen.
Groet,
Frans
 
Hoi Frans,

Ik heb nog een boek van Ian Norbury. Speciaal over het snijden van gezichten. Als je wilt kan ik foto's nemen en deze via wetransfer delen.

y5f-XUn
rYgOC_j


Groet Edwin.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Vrienden,

Ik leest dit bericht voor het eerst in het geheel. Daarbij zag ik de kop op een pistoolhandvat. Daarbij maakte Dulcimer de opmerking dat hij die ook wel eens wilde maken. Als hij dat wil doen voor bijvoorbeeld een wandelstok, dan weet ik nog wel mooi hout daarvoor: buxus.
Dat snijd ook goed en is mooi fijn te bewerken. Het is wel harder dan lindenhout, en daardoor is het ook slijtvaster. Vergelijk het maar met de Zeeuwse mesheften, het paeremes.

Met hertelijke groet,
Bert Rosbach.
 
D

Dulcimer

Guest
Na een avond snijden aan Touchstone heb ik nu even tijd om te antwoorden;
Edwin: heel hartelijk dank voor je aanbod maar ik heb inmiddels bijna alle boeken van Ian Norbury. Mijn conclusie is dat boeken en foto's wel behulpzaam zijn maar het komt naar mijn mening voornamelijk weer op het doen; steeds leer je weer iets bij en gaat het meer en meer in je brein zitten. Het gezicht van Touchstone ga ik niet meer verder met gutsen bewerken maar met schuurpapier; gutsen geven een te grof resultaat voor zo een klein gezicht.
Hans; dank je, de schoenen heb ik verzonken in de benen met een pen en gat verbinding en dat is bijna niet meer te zien.
Bert; ik heb als volgend project gekozen voor een kop van Xavier Messerschmidt; dat is goed te doen in linden. Voor zo'n pistoolkolf heb je inderdaad buxus of peren nodig en dat heb ik momenteel niet liggen.

Ik denk dat ik over 2 a 3 weken Touchstone af zal hebben en zal daar heel blij om zijn. Ik ben toe aan iets anders, het hele project Touchstone duurt inmiddels te lang maar ik wil niet in de valkuil trappen dat ik het nu ga afraffelen. Ik zit al te kijken naar de afwerking; er is een erg goede Canadese houtsnijder, Fred Zavadil(http://www.fredzavadilwoodcarving.com/2294/finish-stain-basswood-wood-carvings/), die zijn beelden afwerkt met een mengsel van thinner(!!) en olieverf, ik denk dat ik dat ga proberen. Volgend project wordt dus een kop van Xavier Messcherschmidt.
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Frans, ik weet niet meer of ik het al eens tegen je gezegd hebt, maar voor detaillering van een werkstuk gebruik ik diamant vijltjes dat werkt heel fijn voor dat priegelwerk.

Groet Pel.

arrow-tech-diamant-schraper-vijlset-140mm-10-delig.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Pel,
Ik heb dat wel eens overwogen maar heb het idee dat die vijltjes snel vol gaan zitten met houtstof. Kun je mij berichten waar deze vijltjes verkrijgbaar zijn?
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Hoi Frans, Alie heeft ze ook, maar er zijn meerdere winkels die ze hebben, ze kosten gemiddeld genomen een tientje, Google maar eens op diamant vijltjes. Ze gaan niet vol zitten Frans, even op de werkbank licht slaan met het vijltje dan klop je zo het fijne schuursel eruit, Je kunt er scherpe lijnen mee maken, of moeilijke in hoeken.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Frans,

Misschien is het een idee om het eerst te proberen op een afvalstukje voordat je de touchstone gaat beschilderen?

grtz Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je Pel voor de info; 10 Euro is niet veel, ik ga er zo eens naar zoekn.
Hans; dank voor de tip. Ik had dat ook al in gedachten. Ik ben niet onbekend met schilderen met olieverf en vind thinner als verdunningsmiddel wel heel apart ( normaal is dat terpentijn of terpentine met eventueel toegevoegde harsen).
Groet ( uit de nachtdienst),
Frans
 
P

Pel

Guest
Ik heb die tip van de vijltjes eens gezien op You Tube, daar was een houtsnijder, ik weet niet meer welke, maar die ze gebruikte vandaar dat ik ze ook aan geschaft heb, en ik moet zeggen voor de fijne detaillering voldoen ze goed, en op plaatsen waar je moeilijk bij kan komen.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Pel en Peter,
ik heb dank zij jullie die diamantvijltjes besteld bij 2cheap. Ik heb ze nodig voor de afwerking van Touchstone maar verwacht ze pas a.s. maandag of dinsdag.
Eerlijk gezegd begin ik genoeg te krijgen van het eindeloze geguts, gevijl, geschuur etc. aan Touchstone. De tijd gaat veel sneller dan je denkt; als ik op het forum terugkijk ben ik al vanaf oktober met Touchstone ( een beeldje van plm. 40 cm hoog) bezig!!!
Ik wist het van het begin af aan dat Touchstone een uitdaging zou zijn en extreem moeilijk. Enfin; het lichaam is aardig gelukt, het gezicht wordt een gezicht maar niet het gezicht van Touchstone; Ian Norbury is daarin niet te evenaren.
Om te voorkomen dat ik Touchstone snel ga afraffelen en daarmee vele maanden werk verknoei ga ik het werken er aan afwisselen met een van de koppen van Xavier Messcherschmidt; die lijkt gemakkelijk maar is het niet; de kop heeft een aparte grimas die je moet zien te vatten. Ik heb een foto van het vooraanzicht en een van 3/4 van de zijkant ( museum Belverdere Wenen) en daarmee zal ik het moeten doen. Deze kop heeft in ieder geval niet zoveel details als Touchstone heeft en daarom heb ik die ook gekozen. Toch heb ik weer een erg complex houtsnijwerk van Ian Norbury in gedachten; Fassnacht, die intrigeert mij al lang ( een nar die op een trommel slaat; volop beweging in dat beeld). Maar goed, eerst de kop van Xavier.
Groet en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans
5700-A.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi Frans, Houtsnijden is wel een beetje een geduldwerkje.. en een beetje masochisme komt van pas .. en het moet een beetje rottig gaan anders ben zo gauw klaar :cool:.

Misschien heb je er iets :cool:aan dat (ook) Ian Norbury draaiend snij-gereedscap gebruikt voor zeer fijne detaillering. Ik weet ook wel dat het een beetje vloeken in de parochie is, maar toch. Voor haartjes e.d. vertrouw ik op de nauwe V-burijn van Pfeil, en de schuine steekguts (je hebt daar ook zon mooie van), en verder een beetje dremelen.

Je merkt, ik leef met je mee.. en oh ja die Fassnacht is schitterend en ook weer prachtig lastig..


Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Frans, zo heb ik ook wel meer als twee jaar aan de greenman gewerkt, maar dan met grote tussen pauzes er tussen door, dan begin ik aan een ander werkstuk. zeker als het je op een bepaald moment zo'n beetje de keel uit komt hangen. Dan leg ik het werkstuk weg en begin ik aan iets anders, of maak ik in de tussentijd meerdere kleine werkjes af, tot ik weer zin en inspiratie krijg om weer aan de greenman te beginnen. Als ik aan een heel moeilijk gedeelte van een werkstuk kom, dan moet ik me daar ook echt voor gaan zetten, dan moet ik daar echt zin in hebben, en dan snij ik tot ik er moe aan ben, of vast loop, dan stop ik en begin ik misschien een week later weer aan het stuk. Het gaat m.i. om het houtsnijden, niet om iets af te krijgen, dat vind ik van minder belang. Als je het snel af wilt hebben, dan ga je zoals je zelf al zegt het afraffelen, en dan is heel je werk wat je er al aan besteed hebt voor niets geweest. Want het werkstuk is op het laatst afgeraffeld, en dat blijf je zien, en dat alleen maar om het af te krijgen? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want gevoel en inspiratie is wat moeilijk op papier uit te leggen.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Hans, inderdaad, je kunt je heel puristisch alleen bezighouden met het klassieke beeldbouwgereedschap maar dan moet je een groot scala aan gutsen, burijnen etc. hebben, daarnaast nog de knowhow ( we leven helaas niet meer in het gildesysteem; wij moeten het veelal allemaal zelf uitzoeken), dus ik dremel af en toe ook wel en gebruik schuurpapier. Ik weet dat verschillende forumbezoekers dat niet kunnen waarderen maar o.a.ikzelf heb geen 4-jarige opleiding houtsnijden kunnen volgen en dat maakt het voor mij legitiem om dit gereedschap (sporadisch) in te zetten. Mijn grote voorbeeld Ian Norbury doet dat ook.
Hallo Pel, in wat je schrijft herken ik mijzelf. Voor mij is nu wel nieuw dat ik afwisselend aan twee werkstukken werk i.p.v. aan een. Ik moest wel om te voorkomen dat ik Touchstone inderdaad zou afraffelen. Die ervaring heb ik eerder opgedaan met de kop van de nar en met mijn green man. Als houtsnijden een plicht wordt i.p.v. een plezier dan zal het verkeerd gaan.
Vanavond aan de bizarre kop van Xavier Messerschmidt verder gewerkt; foto's volgen zodra het interessant is om ze te plaatsen. De titel van die kop heet overigens " ein nasenweiser spitzfindiger Spötter". Nou spreek ik behoorlijk goed Duits; maar dit gaat mij boven mijn pet, w.s. omdat het Oostenrijks-Duits is. Is er iemand die dit kan vertalen?

Bijgaand een foto van"Fassnacht"; dit vind ik van Norbury een van zijn mooiste houtsnijwerken, vooral vanwege de beweging die er in zit, maar heel moeilijk om te maken. Moeilijk onder meer omdat nergens in zijn boeken of op internet een zij-aanzicht te vinden is. Hij gebruikt o.a. bot voor dit beeld; komt goed uit omdat ik een herdershond heb die graag bot krijgt. Toch ga ik mij over een tijdje er aan wagen.
Groet,
Frans
IMG_2380.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Heb die koppen van Xavier Messerschmidt eens goed bekeken, maar dat is wel een uitdaging zeg om dat goed weer te geven, omdat het een grimas is, is dat verdomde moeilijk Frans. Maar ik wil je niet ontmoedigen, het gaat erom dat je er plezier in hebt, en als het ook nog lukt, dan is dat meegenomen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.