Hoe ik mijn beitels slijp (met een watersteen).

Houtdraaier Guillaume

Actieve deelnemer
12 nov 2014
120
0
Hallo,
Ik wil eens laten zien hoe ik mijn beitels slijp met een oude tormek slijpmachiene .
Wat info over de machine .
IK heb de machine gekocht van mijn school omdat ze hem niet meer gebruikten .
En ik heb wat opzoekwerk gedaan en dit type werd gemaakt vanaf de jaren 84 .
De machine werk nog perfect en in de video zie je dat er salg op de steen zit (zijwaarts) maar de oppervlakte is perfect vlak .
Wat vind je ervan .
GRT Guillaume
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Guillaume,

Misschien zie ik het verkeerd maar zet je dat klemmetje niet juist aan de andere kant van de leunspaan, dus hogerop de guts? Verder, probeer je wel eens zonder klemmetje? Je kunt het kantelpunt best snel vinden door de guts iets te ver op de steen te leggen en hem dan terug te halen totdat de snijkant juist de steen raakt , het verschil is goed hoor en voelbaar. met vr grt Hans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Wijk0983,

het hulpstuk voor het slijpen van de guts moet , met betrekking tot de leunspaan, aan de kant van de snede zitten. Guillaume gebruikt het op correcte wijze in de video.

Guillaume, misschien een tip: wacht met de aankondigingen van je andere video's tot je demonstratie gedaan is. Nu bedekken ze teveel van wat je wil tonen. Het laatste gedeelte valt wat weg .

groeten,
Ornament
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Guillaume,
Ik heb vanavond mijn derde houtsnijden gevolgd en op die les ging het vanavond over het scherp krijgen van de gutsen.
Ik ben al zo'n 15 jaar bezig om te proberen mijn gereedschappen scherp te krijgen met alle wetstenen die je maar bedenken kunt, met leer en polijstmiddel, met een polijstschijf van Koch etc. etc.
Mijn leraar heeft de methode om de vouw van de guts met een Tormek hol te slijpen, daarna de snijrand wetten met Belgische brok en daarna nog 1-2 x over een stuk leer halen.
Waar ik dacht dat mijn gutsen scherp waren bleken die totaal niet scherp te zijn; met wetstenen en polijsten wordt de vouw altijd bol ( al denk je zelf dat je de vouw in een constante hoek houdt is dat praktisch onmogelijk zonder een mal voor de guts, sneller dan je denkt blijkt dan ook dat de vouw toch weer een bolling vertoont.
" vroeger hadden de mensen geen tormek's en hadden toch vlijmscherp gereedschap" wierp ik tegen. Het antwoord luidde dat vroeger geslepen werd met die ouderwetse zandstenen slijpschijven die met een zwengel of met een pedaal werden rondgedraaid; daar hoorde ook een aanzetstuk bij die het gereedschap in een constante hoek t.o.v. de slijpschijf hield ( de slijpschijven zie je nog wel eens op rommelmarkten maar het aanzetstuk zie je nooit meer), hetzelfde principe als bij Tormek.
Hij heeft een paar gutsen voor mij geslepen en het resultaat was verbluffend; het lindehout kreeg een spiegelgladde afwerking.
Ik vrees dat ik diep in mijn portemonnaie moet tasten en ook een Tormek ga aanschaffen.
Groet,
Frans
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Slijpen op zo'n grote zandsteen heb ik ook nog gedaan. Zat wel een motor op. Maar je moest wel geduld hebben en een vaste hand. De beitel continue heen en weer schuiven, ander sleep de steen niet goed weg. Je kon ook kletsnat worden, want dan liep het water tegen de beitel op en zo de mouw van je overal binnen.
Omdat het langer duurde was je ook wel voorzichtig met het neerleggen van de beitels. Ten alle tijde voorkomen dat er een hoekje afbrak, want dat weg slijpen kon heel lang duren.
Daarna wetten op een belgische brok.

De scherpte hing niet zozeer af van wel/niet gebruiken van zandsteen (=materieel), maar van je vaardigheid (=vakmanschap) om een mooie en strakke vouw te maken, die recht was en die een scherpe snede had en daarna zorgvuldig gewet werd. Dat leer je door te doen, te doen en te doen.
Later heb ik ook op amaril slijpstenen geslepen, met het bekende risico van verbranden. Ook daar kun je mooie scherpe beitels op krijgen, als je maar rekening houdt met je materieel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Lie Nielsen Machines voor sharpening

Bekijk bijlage 20140725 lienielsen_section3.pdf

@Frans

Misschien geeft dit nog wat houvast of wordt het dan wat draaierig voor de ogen?
icon7.png
Tormek, prima oplossing..

Grtz Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Ik heb enigszins diep in de portemonnaie getast en heb mij de Tormek T-4 gekocht ( de kleine Tormek). Het leuke aan Tormek is dat je er met de machine zelf nog niet bent; ik heb er een hulpstuk voor gutsen en een voor beitels bij genomen. Maar dan komt het; je hebt ook hulpstukken voor gekropte beitels en burijnen, voor korte messen, lange messen, een draaiplateau is ook wel handig net als een stofkap, op den duur zul je ook het diamanthulpstuk nodig hebben om de steen te vlakken etc.
Dat kost allemaal een leuke cent, maar... eindelijk krijg ik mijn gereedschap scherp en is dat de uitgaven waard.
Groet,
Frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
svs32_s-150x113.jpg

In het bovenstaande hulpstuk gaan alle rechte gutsen, beitels en burijnen tot 32 mm . Uitzondering: de heel diepe kleine gutsen. Als je het in de gewone richting gebruikt, ik bedoel de draairichting van de slijpsteen naar de snede toe , dan zet je dit hulpstuk omgekeerd ( voor - achter ) op je guts , an wat op de foto wordt getoond. Dus met de grote flens naar de snede toe.

Voor de kleine diepe gutsen koop je een gelijkaardige ring van Jet of van Triton. Deze komt tussen de snede en de ronde beitelsteun , niet erachter. Heb je geen echt brede rechte gutsen , burijnen en beitels dan kun je met dit , goedkoop , hulpstuk alles slijpen en heb je de Tormek tegenhanger niet nodig. Het maakt niets uit dat de steen niet meer recht is' zelfs groeven heeft, indien men sturend slijpt, ook niet om beitels recht te slijpen met deze hulpstukken.
triton_TWSCTJ.jpg



se77_150_label.png


Het is af te raden om het hulpstuk SE-77 te gebruiken voor burijnen. Voor wat mij persoonlijk betreft : ook liever niet voor houtsnijbeitels. Als ze in de ring SVS-32 of Jet, Triton ring , kunnen , dan worden ze hiermee geslepen.

De gekropte werden tot heden uit de hand geslepen. Mogelijk is het SVD-185 hulpstuk bruikbaar voor gekropte gutsen, maar daar hebben we dus geen ervaring mee.

svd185_s-1-150x113.jpg



groeten
Ornament

http://www.houtsnijden.eu

 
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel Ornament voor deze informatie; dat spaart weer onnodige uitgaven die beter te besteden zijn.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
@Frans, veel plezier met de nieuwe Tormek, dat lijkt me een hele stap vooruit!

En in info van @Ornament is zoals we gewend zijn zeer ter zake doende.
Vooral dat kleine hulpstuk van Jet of Triton was nieuw voor me.

Groeten, Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
@Guillaume: Bedankt voor het informatieve filmpje. Ik vond het best leerzaam.
@Dulcimer: Dat net niet scherp kunnen vlakken op een steen herken ik ook. Uiteindelijk lukt het wel door er een tweede vouw aan te zetten, maar echt makkelijk is het niet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
@Dulcimer: Dat net niet scherp kunnen vlakken op een steen herken ik ook. Uiteindelijk lukt het wel door er een tweede vouw aan te zetten, maar echt makkelijk is het niet.

Hallo Guillaume,

Mijn leraar heeft de methode om de vouw van de guts met een Tormek hol te slijpen, daarna de snijrand wetten met Belgische brok en daarna nog 1-2 x over een stuk leer halen.
Waar ik dacht dat mijn gutsen scherp waren bleken die totaal niet scherp te zijn; met wetstenen en polijsten wordt de vouw altijd bol ( al denk je zelf dat je de vouw in een constante hoek houdt is dat praktisch onmogelijk zonder een mal voor de guts, sneller dan je denkt blijkt dan ook dat de vouw toch weer een bolling vertoont.

Groet,
Frans

Hallo SunRayes, een dubbele vouw is in praktijk gelijk aan bolle vouw, en dat willen we nou juist vermijden. Daarom slijpt men nu juist eerst hol. Hoeft niet op een Tormec, kan ook droog.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hallo,
Ik wil eens laten zien hoe ik mijn beitels slijp met een oude tormek slijpmachiene .
Wat info over de machine .
IK heb de machine gekocht van mijn school omdat ze hem niet meer gebruikten .
En ik heb wat opzoekwerk gedaan en dit type werd gemaakt vanaf de jaren 84 .
De machine werk nog perfect en in de video zie je dat er salg op de steen zit (zijwaarts) maar de oppervlakte is perfect vlak .
Wat vind je ervan .
GRT Guillaume
Heb van mijn hoogbejaarde vader zijn Tormek supergrind 1200 gekregen, helaas zonder accessoires en gebruiksaanwijzing.
De video vind ik interessant, staat alleen niet meer op youtube
<[h=1]Deze video is door de gebruiker verwijderd.>[/h], heb je hem nog?
Mocht iemand een manual hebben in pdf of zo, graag! Wel een mail naar Tormek gestuurd hierover maar geen reactie, registreren daar lukt me niet daar ik geen serienummer kan vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.