Zwaluwstaarten frezen in constructieve toepassing (zoals Lignatools)

Ik heb nu toch ineens een droge mond, Pel... ;-)

Iedereen en niemand, het is gewoon gefreesd met de grootste Festool zwaluwstaartfrees, in een Makita bovenfreesmachientje. RCP 1100 geloof ik. Frees gaat in één keer direct 26 mm diep. Mal is gemaakt op basis van een 24 mm kopieerring, de mal is slechts 10 mm dik anders was de frees te kort.
Dat is meteen ook de volgende uitdaging, bijvoorbeeld met een verlengschacht werken zodat de mal dikker en dus ook stugger wordt.

Overigens wel bewust gekozen voor juist deze frees, voor nog geen € 40 heb ik weer een nieuwe, stukje goedkoper dan de frees van arunda: € 300...
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
.........de mal is slechts 10 mm dik anders was de frees te kort.
Dat is meteen ook de volgende uitdaging, bijvoorbeeld met een verlengschacht werken zodat de mal dikker en dus ook stugger wordt...

In de veronderstelling dat de zool van je bovenfrees de buitenomtrek van de mal niet "raakt" , zou je een raam/kader van plat ijzer van bijvoorbeeld 20mm br x 10mm dik ( eventueel hoekijzer), op de voorzijde van je mal kunnen schroeven. Op die manier is je mal waarschijnlijk stug genoeg en blijft de lengte van de frees voldoende om werken.
 
Raymond, de 2 mm ongeveer. Dat geeft genoeg speling om de verbinding lekker te laten klemmen zonder dat er teveel kracht op komt. Het staat nu buiten in de regen, ben benieuwd wat het effect is als het hout door het vocht wat uitzet.

Fungus, de mal is op zichzelf stug genoeg, alleen de staart van de mal is iets flexibel. Dat is meteen ook het smalste stukje van de mal, maar daar kan niet een extra steun achter. Om die reden klemt de mal in z'n geheel op het werkstuk, dus niet alleen met de punt. Misschien is een uitvoering in aluminium wat stugger?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mischien wat vooruitstrevend, maar mischien leuk voor een forum actie. Mits je natuurlijk je ontwerp zou willen delen .-)
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Fungus, de mal is op zichzelf stug genoeg, alleen de staart van de mal is iets flexibel. Dat is meteen ook het smalste stukje van de mal, maar daar kan niet een extra steun achter. Om die reden klemt de mal in z'n geheel op het werkstuk, dus niet alleen met de punt. Misschien is een uitvoering in aluminium wat stugger?

Misschien is een trespa plaat ook stug genoeg ; is beterkoop dan aluminium ( alhoewel dat laatste misschien ook te vinden is als een schappelijk geprijsd overschotje)
 
Ik krijg inderdaad ineens allerlei mailtjes enzo, waarvoor dank! Omdat ik niet helemaal had verwacht dat er zoveel animo voor zou zijn, had ik nog niet helemaal aan eventuele kosten gedacht. Een beetje laat om er nu nog eens mee te komen, maar het proces is voor mij natuurlijk niet helemaal kosteloos geweest.

Een kant-en-klare mal en contramal kost, inclusief verzendkosten € 120,00 inclusief BTW enzo, alleen de tekening € 10,00. Het is niet mijn bedoeling er geld aan te verdienen, maar de kosten delen lijkt me dan wel zo fijn... :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb ook wel belangstelling, maar wat heb je precies als je de mal zou willen bestellen, en voor welke houtafmetingen? Het resultaat op de foto's is in elk geval mooi.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb -afhankelijk van de te bewerken houtmaten- ook interesse, zeer waarschijnlijk in de volledige set. Freesje zou ik eventueel zelf aan kunnen schaffen, moet zowiezo ook nog een zwaardere bovenfrees kopen
 
Tekening en levering bestaan beide uit de mal en contramal, dus de slede en de staart. De steunen van de mallen kunnen gewoon houten klossen zijn, slotboutje M8 valt netjes in de beide groeven van de mallen.

Er moet een zwaluwstaartfrees met een lengte van 26 mm gebruikt worden, grootste diameter is 20 mm en een hoek van 10 graden, in combinatie met een kopieerring 24 mm. Ik heb de grootste zwaluwstaartfrees van Festool, schacht 8 mm. Bij niet al te intensief gebruik voldoet een machine als de Makita rp1110c prima. De frees zelf zit niet bij de prijs in, kan geregeld worden natuurlijk.

De mal voor de staart is uitgevoerd voor houtmaten vanaf 45x75 tot 70x200, waarvan ik zelf alleen 50x100 en 50x150 heb getest. Met een maximale freesdiepte van 26 mm kunnen de meeste houtmaten wel gebruikt worden volgens mij.

Ik zal morgen nog wat detailfoto's van de mallen maken.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Kan je dan wat meer details geven over de staat van het ontwerp? Is het een 3D tekening. dxf file of jpg.
Is het bemaat en heeft het enige documentatie?

Ik vind het een leuk initiatief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.