Mini schaaltje met marmertecniek

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Onlangs heb ik de marmertechniek gezien van Luc Verlinden in de provincie Oost-Vlaanderen.
Het was enorm boeiend en interessant om het eens te zien.
Ik heb Luc al verschillende malen ontmoet op demo's waar ik ook stond, maar nog nooit deftig gezien hoe het in zijn werk gaat.
Vandaag heb ik een test gedaan op een schaaltje gemaakt uit esdoorn met een diameter van 105 mm op 30 mm hoogte.
De vorm van het schaaltje was niet direct belangrijk voor mij, maar ik wou de techniek eens zelf toepassen.
Het is een zeer positieve ervaring, maar het zal veel oefenen vragen.
Ik noem niet voor niets Sirjacobs om dit eens uit te proberen.
Hier het resultaat, maar er is geen fotoreportage heb omdat ik niet wist hoe het proces zou verlopen.
In de toekomst zal ik het nog wel eens over doen met een passende reportage, maar ik vraag eerst aan Luc Verlinden of dit mag van hem.
IMG_3709.jpgIMG_3710.jpgIMG_3707.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dat ziet er aardig uit Didier. Ik heb het ook in Halsteren gezien en vond het erg knap.
Uiteraard heb ik het ook uitgeprobeerd, maar het is moeilijker dan ik dacht.
Na dit doosje heb het niet meer opgepakt. Het zal (nog) niet mijn hobby worden.

Bekijk bijlage 54252

Vind ik toch goed hoor, maar oefenen zal zeker de boodschap zijn.
Heb je ethanol gebruikt Nico?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mooi gedaan didier. Ook die van Nico vind ik helemaal niet slecht. Ik denk dat lichtere kleuren moeilijkerer zijn dan donkere.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb de flesjes spirit lak daar ter plaatse gekocht. Een probeer setje.
Ik denk dat de houtsoort hiervoor ook van grote invloed is.

D e mengeling en de werkvolgorde is uiterst belangrijk volgens de hardheid van het hout.
Spirit lak is waarschijnlijk niet geschikt denk ik persoonlijk.
De mengelingen moeten gebeuren met 90 à 95 % ethanol.
De kleuren moeten ook volgens een bepaalde volgorde gebeuren zoals van zwart tot lichte kleuren met telkens een schuurbeurt tot korrel 4000.
Ik zal het nog wel eens aanhalen binnenkort.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Lijkt erg op de stijl van kleuren die gebruikt wordt bij het pijpmaken, waarbij eerst een donkere alcoholgedragen beits wordt aangebracht, die wordt teruggeschuurd en vervolgens er een lichtere beits overheen komt, mogelijks nog een 2de, en daarna wordt het geheel gepolijst.

Echter is een schuurbeurt tot korrel 4.000 wel heel extreem voor een stukje hout, bij het pijpmaken wordt er zelden voorbij 600 gegaan, omdat de grofste polijstpasta die we gebruiken (bruine tripoli) ruwweg korrel 800 evenaart, alles wat fijner geschuurd is, heeft dus weinig zin.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Lijkt erg op de stijl van kleuren die gebruikt wordt bij het pijpmaken, waarbij eerst een donkere alcoholgedragen beits wordt aangebracht, die wordt teruggeschuurd en vervolgens er een lichtere beits overheen komt, mogelijks nog een 2de, en daarna wordt het geheel gepolijst.

Echter is een schuurbeurt tot korrel 4.000 wel heel extreem voor een stukje hout, bij het pijpmaken wordt er zelden voorbij 600 gegaan, omdat de grofste polijstpasta die we gebruiken (bruine tripoli) ruwweg korrel 800 evenaart, alles wat fijner geschuurd is, heeft dus weinig zin.

Inderdaad, het heeft heel veel mee wat u aanhaalt bij het maken van pijpen, maar schuren tot 4000 heeft toch wel een zeer groot verschil tegenover een 600 hoor.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Inderdaad, het heeft heel veel mee wat u aanhaalt bij het maken van pijpen, maar schuren tot 4000 heeft toch wel een zeer groot verschil tegenover een 600 hoor.

Oh maar dat ontken ik ook helemaal niet hoor. Zeker als de polijsttechnieken van het pijpmaken daarna niét toegepast worden, is schuren tot zo'n hoge korrel echt wel nodig. De 2 polijststappen die standaard bij pijpmaken gebruikt worden, vervangen eigenlijk alle korrels tussen 600 en 1800 ongeveer. Een goed afgewerkte pijp heeft dan ook een resultaat dat vergelijkbaar is met afgewerkt hout dat geschuurd is tot korrel 2000 +- (wat nog steeds geen 4000 is).
Het hangt ook - zoals je vast zelf beter weet als ik - erg samen met de rest van je afwerkingsproces (welke olie, hoeveel lagen, ...)

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de precieze stappen die hier gebruikt worden, en om daar een keer mee te experimenteren bij het pijpmaken. Het resultaat van jouw werk mag er dan ook echt wel zijn, erg knap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.