gedroogd douglas hout droogtijd

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
hallo,

ik heb een vraagje waar ik niet uit kom:

Mijn vrouw heeft me gevraagd om een kruispoot/klooster tafel te maken.
nu zat ik zelf te denken om deze te maken van Douglas hout ipv steiger/vuren hout omdat naar mijn idee douglas harder is. (als dit niet klopt hoor ik het graag)

nu hebben ze hier bij de houthandel wel douglas hout, maar dit is allemaal luchtdroog, en bij meerdere houthandels hier in de omgeving is het ook luchtdroog ipv kunstmatig gedroogd en geschaafd.

als ik het hout bij de houthandel haal wat lucht droog is, hoe lang moet dit ongeveer binnen liggen voordat dit verwerkbaar is? en ik neem aan dat het dan glad geschaafd moet worden?
ze wouden het namelijk wel op maat schaven (tegen meerprijs) maar als dit hout luchtdroog is, lijkt mij dit onnodig omdat dit waarschijnlijk nog weer gaat werken, dus alsnog geschaafd moet worden.

weet iemand in de omgeving staphorst (vlak bij zwolle) een houthandel die gedroogd douglas heeft liggen?


of wat voor hout zouden jullie mij anders aanraden?

hoe de tafel er uit moet komen te zien:
tafel.jpg


ik hoor graag jullie adviezen hiervoor.

gr. karl
 

tuoh

Oud hout
Met de naam Douglas word in de handel hout aangeduid dat hier ten lande aangeplant is. Doorgaans heeft dit hout brede groeiringen (snelle groeier) en daaraan gekoppeld een hoge(ere) mechanische weerstand op buiging. Dit hout word dan ook meest gebruikt als timmerhout en niet als meubelhout. Daarvoor is de Amerikaanse versie van Douglas beter geschikt, deze word aangeboden onder de naam "Oregon", is fijner van nerf, wat harder, stabieler en heel wat beter van kwaliteit dan de inheemse variëteit.

Douglas ga je niet, of nauwelijks vinden kunstmatig gedroogd, het hout werkt daar veel te veel voor, daar zijn deels de brede groeiringen debet aan. Luchtdroog betekend hier ongeveer 17% rv, terwijl het hout binnenshuis naar de 8% rv gaat drogen.
Krimpcijfers liggen hier op ongeveer 0,35% van de totale breedte per 1% daling van het vochtgehalte. 9x 0,35% = een totaal te verwachten krimp van 3,15% op de breedte.

Deze krimpcijfers zullen voor Oregon, en Grenen ook in die orde van grootte liggen, maar hier ga je minder af te rekenen krijgen met (extreme) vervorming.

Het word dus een uitdaging om de constructie dusdanig te maken dat deze de te verwachten krimp kan opvangen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het valt volgens mij allemaal wel mee met het drogen van douglashout. Het is vrij stabiel en droogt snel en krimp heel gelijkmatig zonder torsie, mits de knoesten niet groter zijn dan een paar cm. Maar een maand of wat langer binnen drogen ben je al een heel eind, maar ook weer afhankelijk van de dikte, met een vochtmeter weet je al gauw wat.

Douglas is alleen wat lastiger mooi glad te schuren (schaven lukt wel) Dit ivm met de voorjaar en najaarsgroei. De voorjaarsgroei is veel groter en daardoor zachter waardoor je die laag dieper weg schuurt. Als je na het schuren met je hand er overheen gaat vol je de golfjes in het hout.

krimpcijfers zijn in theorie mooi maar ik zaag hier verse douglasstammen op 15 cm balken die nadat ze winddroog zijn ook nog wel eens steeds 15 cm zijn dus dat zegt ook niet alles.
 

tuoh

Oud hout
Helaas is het verhaal toch zo simpel niet, of we willen of niet, de cijfers liegen niet, tenminste hier in deze context toch niet:D

Om even verder te borduren op die balken van 150mm vierkant, bij Douglas ligt het vezelverzadigingspunt rond de 21%. Dit is het punt waar alle vrije water in de stam eruit is en vanaf dit punt begint het hout te krimpen bij verdere droging.
Een vers gezaagde stam gaat dus de eerste tijd niet bewegen, maar eenmaal de grens van 21% rv voorbij begint de pret. Laat je nu die balk aan de lucht drogen dan stopt het bij 17 à 18% rv, lagere waardes ga je buiten niet kunnen bereiken.
Dit betekend dat op het traject van 21% naar 18% de Douglas balk 1,6mm gaat krimpen:p Dit is op de zagerij inderdaad verwaarloosbaar:D

Het word een heel ander verhaal als je die "gedroogde" balk naar binnen verhuist, naar een cv verwarmde kamer bijvoorbeeld. Daar gaat die balk verder drogen naar 8 à 9% rv. Dit is een gemeten waarde en geen natte vingerwerk.
Het rekensommetje word hier een stuk serieuzer, voor 150mm breed gaat dit een krimp geven van 6,3mm, daar ga je niet naast kunnen kijken. Hoe je het ook draait of keert, je ogen er voor sluit of niet, die cijfers veranderen niet. Deze waardes zijn al jaren geleden bepaald in houtlabo's en liegen nooit. Hout reageert nu éénmaal altijd volgens voorspelbare regels, het zet je nooit voor verassingen op dit gebied.

Wat je heel wat moeilijker kan voorspellen is hoe het hout gaat werken, gaat het scheluw trekken, barsten, kromtrekken? Niemand die dit vooraf exact kan aangeven. Er zijn alleen door de jaren heen vuistregels ontstaan om één e ander te counteren.
Hout uitzoeken met een mooie rechte draad, evenwijdige jaarringen, kijken naar het verloop van de schors (indien aanwezig) Op kritieke plaatsen opteren voor kwartiers hout, etc.. Allemaal geleerd door scha en schande door de vakmensen voor ons.
Die manne draaien zich om in het graf als ze zien met wat voor rotzooi er tegenwoordig soms gewerkt word:D
Zeker bij het verwerken van die "mindere" kwaliteiten is het toch zo belangrijk om tenminste al één zeer belangrijke parameter onder controle te hebben, het verdere verloop is dan nog spannend genoeg:p
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
heb hier een 21 cm dikke wind droge douglas balk als bank naar binnen gehaald en die is ook nog steeds 21 cm na 2 jaar binnen te hebben gestaan :) en hout reageert nooit volgens de regels dat heb ik inmiddels wel geleerd, er zijn veel heeeeel veel uitzonderingen zowel positief als negatief mogelijk. Je kunt het wel voor een deel gemiddeld voorspellen maar lang niet alles.
 

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
iedereen bedankt voor de reacties.
heb bij de lokale houthandel gekozen voor kunstmatig gedroogd vurenhout, dus het is toch geen douglas geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.