Stofmasker

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Hallo allen,

Even een vraag. een goed stofmasker is voor mij van groot belang, niet alleen omdat (naar mijn mening) iedereen een goed stofmasker zou moeten dragen, maar omdat ik al genoeg problemen heb met mijn longen, en deze hobby nog lang wil kunnen be-oefenen. Ik heb een tijd lang een halfgelaatmasker van mijn buurman geleend met losse stof filters, maar die heb ik terug moeten geven. Ik heb om die reden een JSP filterspes stof masker gekocht met p3 filter. Ik ben er echter niet zo heel erg over te spreken.
Ik ben om die redenen een van deze twee maskers aan het overwegen met p3 stof filter en actieve koolfilters. (i.v.m. lakken maar ook het werken met schoonmaak middelen voor motoronderdelen etc)

http://stofmasker-shop.nl/3m-halfgelaatsmasker-6502-medium.html
http://stofmasker-shop.nl/halfgelaatsmasker-6200-rubber-niet-allergeen-twinfilter-3m-m.html

Nou ben ik nieuwsgierig of dat iemand hier ervaring heeft met deze maskers, of andere maskers heeft en die kan aanraden.
Ik draag losse bescherming voor mijn ogen. Ik ben van plan om iets van een stof afzuiging in mijn garage / werkplaats te maken. Maar weet nog niet zo goed hoe. Vooralsnog werk ik met beide deuren open en goede doorlating van lucht, plus uiteraard een stofmasker op.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Buiten stofafzuiging, wat gebruiken jullie voor longbescherming?

gr
Paul
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Geen ervaring met die maskers per se. Maar zorg dat je er een krijgt met een 'klik-systeem' voor de bandjes, zeker als je een bril draagt. Ik heb dat niet en dat is best irritant, in zoverre dat ik soms te lui ben om het ding op te wurmen. En daar heb je daarna natuurlijk altijd weer spijt van...
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
goed punt, daarbij, de maskers met een klik systeem hebben vaak ook een band die hoger op het hoofd zit en daardoor beter afsluit. De JSP die ik nu heb heeft 2 vrij matige elastische bandjes die nooit goed blijven zitten.

Daarnaast ben ik zoiets aan het overwegen in mijn garage: https://www.baptist.nl/houtbewerker...-en-luchtreiniging/record-ac400-luchtreiniger
Ik heb buiten een lint zaag die op de stofzuiger aangesloten word geen machines die directe afzuiging nodig hebben. Wel schuur ik veel met de hand en dat geeft nogal een stofbende.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Paul, gebruik de 3m 6200, past goed en geen benauwd gevoel door het masker. Als er veel stof is gebruik deze, anders gebruik ik de wegwerpmaskers van Honeywell superone, ook bij dezelfde firma te krijgen. Deze bevallen ook goed, echter zijn wat kleiner en je hebt hierdoor minder gewicht aan je gezicht hangen. Bij beiden heb ik soms een bril op (de leeftijd!) en dit werkt prima voor mij.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Ben ook tevreden met de 6500 , licht en werkt goed .
Als k hem te lang op heb is hij van binnen nat van de condens , maar kan ook aan mij liggen .
Prima product en veel soorten filters op aan te sluiten .

Willem
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goed stoffilter voor de gehele ruimte lijkt me ook een goed idee. Ik heb er eentje van Kor (Kies voor hout) hangen en dat bevalt uitstekend. Bij schuren met de machine altijd een stofzuiger aangesloten. Een gelaatsmasker gebruik ik alleen bij het draaien een 3m met koolstoffilter bij het werken met moderne componenten lakken.

jaap
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik al jaren de 3M 6200 bij het lakken, stofzakken wisselen, zandstralen enz... zeer tevreden mee. Doet niet pijn en lekt nagenoeg niet.
Die papieren stofmaskers dienen absoluut nergens voor, houden enkel de grote delen tegen, terwijl het de fijne deeltjes zijn die gevaarlijk zijn voor het lichaam.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Veel mensen tevreden over de 6200 dus, goed om te weten. Willempie, ik vermoed dat het beslaan van een masker op lange termijn ook niet te voorkomen is. Echter zou een goed uitlaat ventiel dat voor een groot deel moeten verhelpen lijkt me.

Ik denk dat mijn keuze is gemaakt, en de 6200 een uitstekende keuze is. Zeker voor het geld. een euro of 17 is niet verkeerd, en dan kan ik er gelijk een paar sets filters bij bestellen.
m.b.t. papieren stoffilters ben ik het er ook mee eens, die doen relatief weinig.
Ook lijkt me de Aircleaner van Record power vrij aardig, maar ben benieuwd of er iemand hier is die zo iets gebruikt? Het grootste nadeel is dat mijn motor in de garage staat waar ik ook al mijn hout bewerk. Nou zet ik die meestal even buiten neer, zeker als ik ga schuren, maar een apparaat dat de stof een beetje opneemt is zo gek nog niet lijkt me.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
De 6200 is inderdaad prima. Zelf heb ik uit de 3m 7500 serie de 7523 dit is een halfgelaatsmasker met een stof en oplosmiddelen filter (A2P3) dit is erg prettig met secondelijm, beits etc. Dit masker gebruik ik veel bij het afwerken op de houtdraaibank, je ruikt dan niets meer van deze luchtjes. Voor alleen stof filteren heb ik nog de 3m 6035 filters die ook op dit masker geplaatst kunnen worden. Al met al een prettig masker en voor mij erg belangrijk. Het masker ademt erg licht! Een beetje zweterig is het na langere tijd natuurlijk wel.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind persoonlijk afzuiging aan de bron absoluut het belangrijkst. Ik gebruik zoveel mogelijk machines aan de stofzuiger. Daardoor hoef ik zelden een stofmasker op.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik vind persoonlijk afzuiging aan de bron absoluut het belangrijkst. Ik gebruik zoveel mogelijk machines aan de stofzuiger. Daardoor hoef ik zelden een stofmasker op.

Helemaal mee eens dat afbuiging absoluut het belangrijkste is, maar ook dan kun je je beter beschermen dan wachten tot je problemen krijgt. Zeker voor mensen die last hebben van hun luchtwegen is een stofmasker een zeer goede aanvulling.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik gebruik al enkele jaren een 3m 7502. Werkt goed en wat andere ook al zeiden je krijgt het niet benauw want er komt voldoende lucht door, in het begin even wennen.
afzuiging helpt heel veel maar vangt niet alles af. Vooral bij schuren frezen van bijv mdf, of ander gelijmd hout of hardhout is aanvullende bescherming geen overbodige luxe.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ook lijkt me de Aircleaner van Record power vrij aardig, maar ben benieuwd of er iemand hier is die zo iets gebruikt? Het grootste nadeel is dat mijn motor in de garage staat waar ik ook al mijn hout bewerk. Nou zet ik die meestal even buiten neer, zeker als ik ga schuren, maar een apparaat dat de stof een beetje opneemt is zo gek nog niet lijkt me.

Ik heb in elke ruimte een Jet luchtfilter hangen die waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komen als RP, het grote model dat in de machine ruimte hangt was onlangs in panne, ook al heb ik een professionele afzuiging verbonden aan elke machine voelde ik meteen het verschil en het was zeer onwennig. Als je het hout waarmee je werkt kan ruiken dan zit je verkeerd.
Als je voornamelijk met de hand schuurt is het een goede oplossing, er hangt één boven mijn werkbank en als ik met de hand schuur dan zie ik het stof allemaal naar boven zweven en door de filter gaan, het debiet van de kleinste is 360m3/uur, dus de ganse lucht van de ruimte gaat er meermaals per uur door, je zal verwonderd staan hoe snel de filter aan de buitenkant vol stof hangt, allemaal deeltje die je niet zal inademen of moeten afblazen.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik heb in elke ruimte een Jet luchtfilter hangen die waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komen als RP, het grote model dat in de machine ruimte hangt was onlangs in panne, ook al heb ik een professionele afzuiging verbonden aan elke machine voelde ik meteen het verschil en het was zeer onwennig. Als je het hout waarmee je werkt kan ruiken dan zit je verkeerd.
Als je voornamelijk met de hand schuurt is het een goede oplossing, er hangt één boven mijn werkbank en als ik met de hand schuur dan zie ik het stof allemaal naar boven zweven en door de filter gaan, het debiet van de kleinste is 360m3/uur, dus de ganse lucht van de ruimte gaat er meermaals per uur door, je zal verwonderd staan hoe snel de filter aan de buitenkant vol stof hangt, allemaal deeltje die je niet zal inademen of moeten afblazen.

Ze lijken inderdaad wel erg veel op elkaar. De ruimte die ik heb is niet idioot groot (18m2) maar wel in de nok een 5 meter hoog. na een paar uurtjes werken hangt de boel onder het stof. Het lijkt me inderdaad wel een mooie oplossing. Ik zal binnenkort eens bij baptist gaan rondneuzen en dat apparaat goed bekijken.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De genoemde Jet en ook andere zoals Micronclean zijn prima units, maar de hierin gebruikte filters zijn niet goed genoeg.
Ik wil iedereen aanraden toch na te denken over het gebruiken van een betere kwaliteit fijnfilter.
Dit is absoluut niet bedoeld om commerciële systemen af te kraken, maar een zelfbouwunit met de juiste filters ( die ik mag leveren) functioneert echt beter.

Groeten, Kor
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
De genoemde Jet en ook andere zoals Micronclean zijn prima units, maar de hierin gebruikte filters zijn niet goed genoeg.
Ik wil iedereen aanraden toch na te denken over het gebruiken van een betere kwaliteit fijnfilter.
Dit is absoluut niet bedoeld om commerciële systemen af te kraken, maar een zelfbouwunit met de juiste filters ( die ik mag leveren) functioneert echt beter.

Groeten, Kor

Ik ben begonnen aan het enorme topic over jouw zelfbouw filters kor. Gaat echter wel even duren voor ik er doorheen ben :)
Kun je mischien even kort vertellen over hoe jij erin staat en iets over jouw filters?

Overigens, Niets mis met commercie, zeker niet als het bestaansrecht van die commercie is, het beteren van de keuze van een consument :)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Paul,

Er zijn inmiddels zo'n 100 forumleden, die een zelfbouwunit gebruiken met door mij geleverde filters.
En ik heb nog geen klachten gehad.
Ik weet, dat mijn ontwerp beter functioneert dan b.v. Jet en Micronclean, omdat daar mindere kwaliteit filters in zitten met een lagere efficiency ten opzichte van fijnstof.
Ik mag nog steeds filters leveren. Dit betreft dan voorfilters ter bescherming van het (duurdere) fijnfilter en de fijnfilters zelf.
Mijn eigen unit draait meer dan 5 jaar en ik heb vorig jaar het voorfilter moeten vervangen en ik heb zeker de eerste jaren intensief gebruik gemaakt van mijn werkplaats.
De kosten vallen best mee, zeker in verhouding met een in de handel verkrijgbaar systeem met dezelfde capaciteit.
Een filterset mag ik leveren voor 80 euro ( excl verzenden) en een ventilator ( 500 m3/h) koop je voor nog geen 75 euro. Een kast er omheen kan bijna ieder forumlid zelf.
En dan heb je een beter en zelfs goedkoper systeem dan momenteel in de handel is.

Wil je echt alles weten dan zul je toch het topic moeten doorspitten of bij specifieke vragen een pb-tje sturen.

Groeten, Kor
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De genoemde Jet en ook andere zoals Micronclean zijn prima units, maar de hierin gebruikte filters zijn niet goed genoeg.
Ik wil iedereen aanraden toch na te denken over het gebruiken van een betere kwaliteit fijnfilter.
Dit is absoluut niet bedoeld om commerciële systemen af te kraken, maar een zelfbouwunit met de juiste filters ( die ik mag leveren) functioneert echt beter.

Groeten, Kor

Heb je toevallig ook een vergelijkende test gedaan met een deeltjesmeter? Met het experiment van Matthias Wandel bleek dat zelfs een goedkope houtbewerkingsafzuiger met een stofzak erboven lucht uitblies die veel minder deeltjes bevatte dan wat je terugvind in buitenlucht op het platte land, dit omdat de filter zich gaat laden met grotere deeltjes die de doorgangen verkleinen. Wanneer ze nieuw of proper zijn laten ze veel fijn stof door, maar zodra ze gebruikt zijn stopt dat.

Zelf was ik van plan om vanaf nu filters op maat te laten maken door een bedrijf hier, blijkbaar maken ze die beter en iets goedkoper dan wat je bij Jet enz koopt, vooral de versie met actieve koolstof erin is erg duur bij Jet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heb je toevallig ook een vergelijkende test gedaan met een deeltjesmeter? Met het experiment van Matthias Wandel bleek dat zelfs een goedkope houtbewerkingsafzuiger met een stofzak erboven lucht uitblies die veel minder deeltjes bevatte

En ook de fijne filters zijn niet altijd wat je verwacht. http://woodgears.ca/dust_collector/mini_2.html

The air flow for this dust collector was almost as much as at the end of the duct to my big dust collector, but checking how much dust ended up in the shop air with my Dylos, the air became much dustier than when using my big dust collector.

I did more experiments and made more measurements and eventually concluded that these fancy 3M filters ($19 each) are not nearly as effective than the cheap Garrison filter I used for my first one (two for $10). So I replaced the expensive filters with cheap ones to improve the performance. That said, I'm not using these filters in a way they were meant to be used, so maybe, as a furnace filter, the 3M filter isn't as bad.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.