Schaaltje met vogeltjes.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vorige zaterdag heb ik nog vluchtig iets gedraaid via de vacuümpomp.
Het is mijn eerste ervaring met dit ding en dat werkt zeer goed.
Hier alvast het eindresultaat zonder een afwerkingslaag.
IMG_3684.jpgIMG_3695.jpgIMG_3686.jpg

Het volledige proces wat betreft het vacuüm draaien.
Het hout brut uitzagen.
Het is vervuurde (slaap) beuk die al tamelijk ver is.
IMG_3599.jpgIMG_3602.jpg

Hier het vacuümsysteem.
Een pomp met een reservoir die als veiligheid moet dienen als de elektriciteit uitvalt.
Zo blijft het werkstuk zeker nog +/- anderhalve minuut aangezogen.
In die tijd ligt de draaibank al volledig stil.
IMG_3604.jpgIMG_3606.jpg

Hier een mdf-plateau met een vilt opgelijmd die onder een zwevend parket wordt toegepast.
Aan de achterzijde is er een soort van kunststof stuk aan vast gemaakt met een m33 draad in.
Het kunststofstuk is geen nylon, maar de naam ontsnapt me.
Mijn collega Paul Masyn weet zeker de benaming.
Aan de achterkant van de draaiende as aan de motor wordt er een speciaal stuk met afgedichte kogellagers opgedraaid om de as vacuüm te trekken.
Zo gaat het verder naar de mdf-plateau toe.
IMG_3609.jpgIMG_3612.jpgIMG_3614.jpgIMG_3616.jpg

Werkstuk vacuüm aanzuigen op de mdf-plateau.
Via mijn rechtse centerpunt wordt de positie bepaald.
IMG_3623.jpgIMG_3624.jpgIMG_3626.jpgIMG_3629.jpg

De achterkant van het schaaltje draaien volgens creatieve vorm.
Het is lichtjes uitgehold (+/- 7 mm).
De onderkant is dus niet plat. (Bijna niet te zien op de foto)
De onderkant is geschuurd tot korrel 400.
IMG_3631.jpgIMG_3634.jpg

Het werkstuk lossen en via kleefband de onderkant aftekenen om de voorkant te kunnen draaien.
IMG_3646.jpgIMG_3647.jpgIMG_3648.jpgIMG_3651.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De onderkant nu juist positioneren.
IMG_3655.jpgIMG_3656.jpg

De voorkant volgens creativee vorm draaien, maar het noodlot slaat eventjes toe.
Er was een te zachte plaats aanwezig door de slaapvorming.
Vandaar dat er vogeltjes bij te pas komen.
IMG_3660.jpgIMG_3662.jpg

Schuren tot korrel 400.
IMG_3666.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Goed verhaal Didier.
Mijn vacuümadapter is nu in de maak bij een metaaldraaier. Ik heb Paul Masyn uitgebreid op demodag in Halsteren gesproken.
Van Toxiq heb ik al een vacuümpomp in huis. Slangen, aansluitingen, kraan en hulpstukken komen bij Conrad vandaan.
Zodra het klaar is komt er een artikel over in de AktieRadius.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na het volledig schuren werd de kraan afgesloten om zo het werkstuk af te kunnen nemen.
Na één minuut kon ik het werkstuk gemakkelijk aftrekken.
IMG_3668.jpgIMG_3669.jpg

De vogelonderdeeltjes werden gedraaid via de klauwkop, maar helaas ben ik het ganse proces vergeten te fotograferen hoe ze gerealiseerd werden.
IMG_3670.jpg

De plaats van de vogeltjes wat inschuren met een dremel om ze erin vast te kunnen lijmen.
IMG_3677.jpgIMG_3676.jpgIMG_3675.jpgIMG_3680.jpg

Gaatjes in de lichaampjes en hoofdjes boren om ze te kunnen verbinden met een deugeltje van diameter 6 mm.
IMG_3682.jpg

Hier het resultaat na een afwerkingslaag.
Ik heb gekozen om een vernislaag aan te brengen via de spuitpistool via luchtdruk.
IMG_3697.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Goed verhaal Didier.
Mijn vacuümadapter is nu in de maak bij een metaaldraaier. Ik heb Paul Masyn uitgebreid op demodag in Halsteren gesproken.
Van Toxiq heb ik al een vacuümpomp in huis. Slangen, aansluitingen, kraan en hulpstukken komen bij Conrad vandaan.
Zodra het klaar is komt er een artikel over in de AktieRadius.

Moet je zeker doen Pieter.
Het is een plezier om daarmee te werken, maar er komt zeker denkwerk bij hoe je te werk gaat en dat zal ik ook verder ervaren na veel gebruik.
Paul Maseyn is eigenlijk de grondlegger van mijn systeem.
Ik ben hem daar dankbaar voor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die slangen lijken mij aan de krappe kant qua diameter? Bij vacuumdraaien is debiet belangrijker dan einddruk, toch?

Die kunststof die geen nylon is zal wel delrin zijn, een technische kunsthars met uitstekende vormvaste en zelfsmerende eigenschappen (een polyacetaal of POM).
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mooie schaal, Didier. Aan dit vacuümsysteem zul je nog veel plezier beleven.


@henkverhaar: klopt, debiet is belangrijker dan einddruk. Maar met een degelijke pomp en relatief korte slangen is de diameter van ondergeschikt belang, wat niet wil zeggen dat er geen limiet op de diameter staat.
De schaal van Didier is zeer poreus en toch haalt hij met het regelventiel half open een onderdruk van 500mbar, dankzij het grote debiet van de pomp.
De kunststof is inderdaad POM.


@hartvoorhout.jouwweb.nl: hier staat alles uitvoerig beschreven
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal, Didier. Aan dit vacuümsysteem zul je nog veel plezier beleven.


@henkverhaar: klopt, debiet is belangrijker dan einddruk. Maar met een degelijke pomp en relatief korte slangen is de diameter van ondergeschikt belang, wat niet wil zeggen dat er geen limiet op de diameter staat.
De schaal van Didier is zeer poreus en toch haalt hij met het regelventiel half open een onderdruk van 500mbar, dankzij het grote debiet van de pomp.
De kunststof is inderdaad POM.


@hartvoorhout.jouwweb.nl: hier staat alles uitvoerig beschreven


Bedankt Paul voor de aanvullingen. Jij bent de expert op dat gebied.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Prachtig werk weer Didier, zoals gewoonlijk :)

De vogeltjes zijn een erg creatieve oplossing met een schitterend resultaat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jammer van het missen van dat verslag van het maken van de vogeltjes maar oke het is je vergeven:)
Mooie schaal en tof systeem.

Niks d'r van....dan maar een 3e vogeltje, maar twee vogels zonder verslag is echt een 'No Go'

Kom Didier, het is weekend, maak nog eens een mooi vogeltje :)
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Wat een gaaf systeem. Krijg je nog te maken met beperkingen m.b.t. draaisnelheid op een vacuüm systeem?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Wat een gaaf systeem. Krijg je nog te maken met beperkingen m.b.t. draaisnelheid op een vacuüm systeem?
De schaal van Didier wordt met een kracht van meer dan 200kg tegen de meeneemplaat gedrukt. Anders dan bij een longworth chuck (waar 500tr/min het maximum is) zou ik mij over het toerental geen zorgen maken.

Hier een foto van een gelijkaardige schaal qua grootte en spankracht, draaiend aan meer dan 2000tr/min

DSCN7710.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.