Mijn werkplaats/tuinhuis van A tot Z

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Het enige wat ik eigenlijk nog mis, zijn roosters om de onderzijde van mijn spouw dicht te maken, in de hoop het ongedierte uit mijn isolatie te halen. Heeft iemand enig idee waar ik zoiets vindt?

In het standaard detail van houtskeletbouw is er geen rooster nodig. Hoe ziet het detail er bij jou uit?

Ik denk dat ik alle stijlen naast kozijnen zou verdubbelen. Geeft een beetje body.

hsb.jpg
 
Laatst bewerkt:

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk niet dat dat nodig is, je creëert toch nog veel bijkomende stijfheid (body) door de bekleding van de wanden.
En is, isolatiegewijs, niet elke balk een koudebrug ?
Kris
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dat zijn al dubbele studs. een volledige van boven tot onder en dan een onderbroken met de header. Nog een extra lijkt me overkill...

Doorsnee is als volgt:
86y8gtv.jpg


Dus houten kader, daartegen climafolie langs buiten, daartegen 2cm tengellatten en daarop de sidings. Tussen elke 2 tengellatten heb je dus onderaan een opening van 60x2cm aan mijn spouw in, langs waar er 'toegang' tot de climafolie is, lijkt me dat een muis daar vrolijk doorheen kan knagen en in de isolatie gaan zitten?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als er een folie tussen zit, lijkt het me niet nodig een "wildrooster" te plaatsen. Dat wordt weinig gedaan in ieder geval.



Klopt, maar met zulke dunne isolatie zal hier niet snel een probleem zijn.

Knaagt een muis of rat niet vrolijk in seconden door zo'n folie heen?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
In elk geval genoeg mogelijkheden om aan de slag te kunnen, thanks heren!

In tussentijd heb ik de PE folie aangebracht, de 4 muren bekleed met OSB aan de binnenzijde en de eerste dakbalk aangebracht. Dit weekend hoop ik de rest van het dak (waarvoor gisteren alles geleverd werd) te plaatsen, en volgende week de isolatie en climafolie aan te brengen.
Morgen worden ook de sidings, tengellatten en boeidelen geleverd, en dan heb ik in principe alles in huis om het tuinhuis af te werken (m.u.v. de electro, verlichting en vloeren welliswaar).
1 deur had ik al geplaatst, de 2de nog niet omdat dat simpelweg lastiger zou zijn met alle materiaal dat nog naar binnen moet (dakbalken, osb platen, ...).
Bovendien verliep die plaatsing van de eerste deur absoluut niet zoals ik wilde en zit ze er ook niet helemaal in zoals ik wil. Dus die gaat er ook nog terug uit, waarna ik beide deuren vrij in PUR zal monteren (ipv meteen met kozijnschroeven) en pas nadien zal verankeren en rondom afwerken.

Plaatjestijd:

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Mooi, met paatwerk kun je lekker snel meters maken!

Begrijp ik het goed dat je de deur alleen maar met pur gaat vast zetten, zonder schroeven of wat dan ook? Zo ja, waarom is dat?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi, met paatwerk kun je lekker snel meters maken!

Begrijp ik het goed dat je de deur alleen maar met pur gaat vast zetten, zonder schroeven of wat dan ook? Zo ja, waarom is dat?

Hoewel dat ook een mogelijkheid is, wil ik ze wel nadien met kozijnschroeven verankeren in het frame. De reden dat ik ze wil plaatsen met pur is eigenlijk heel eenvoudig: 't zijn goedkope deuren, zonder 3-voudig stelbare scharnieren. Dat houdt ook in dat ik de deur niet uit de scharnieren kan tillen om het kozijn te monteren.
Bijgevolg moet ik om met schroeven te werken het kozijn monteren met de deur open, wat érg lastig is.

Met pur plaats ik gewoon de gesloten deur netjes in zijn geheel op z'n plek, leunend tegen een balkje. PUR errond en enkele uurtjes wachten. Geen krachten op de deur (tenzij van de PUR als je overdadig bent), alles netjes op z'n plek, en dan is het gewoon een kwestie van de deur opendoen en door het kozijn verankeren. Althans, dat is de theorie...
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ah, ik snap 'm, dank voor de uitleg! Is het niet makkelijker om 'm waterpas te zetten met de deur dicht, en dan aan een kant een lat of balk tegen je frame spijkeren tegen het kozijn aan, zodat je de deur open kunt doen maar dan tegen de lat aan duwt? Alhoewel, PUR klinkt eigenlijk makkelijker :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ah, ik snap 'm, dank voor de uitleg! Is het niet makkelijker om 'm waterpas te zetten met de deur dicht, en dan aan een kant een lat of balk tegen je frame spijkeren tegen het kozijn aan, zodat je de deur open kunt doen maar dan tegen de lat aan duwt? Alhoewel, PUR klinkt eigenlijk makkelijker :)

Probleem is dat zodra je de deur opent, je alle gewicht aan 1 zijde van de deur hangt, waardoor het profiel simpelweg niet meer haaks is en dus bij het sluiten niet naar behoren past. Vanmiddag haal ik de hardhouten dorpeltjes op bij de houthandel, en dan kan ik de komende dagen de deuren plaatsen.
Ondertussen is ook al het OSB volledig op het dak gelegd met daarop de PE folie en de isolatie, en daarop ligt het EPDM al maar dit is nog niet verlijmd.

Ook heb ik de 4 wanden volledig geïsoleerd en omhuld met Tyvek klimaatfolie en het regelwerk voor de sidings ertegen geplaatst.
Eens de deuren erin zitten, kan ik de sidings beginnen plaatsen en de buitenafwerking afronden. Dan is het nog kwestie van electra leggen, dak verlijmen (& afvoer voorzien) en de scheidingswand in het midden plaatsen.

Al bij al moet ik zeggen dat het veel beter gegaan is dan verwacht tot nu toe, ik ben amper 3 weken bezig (4 volle weekenddagen en verder een uurtje of 2 's avonds na het werk wanneer het past), en het einde is al in zicht :)

Foto's volgen later deze week!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het monteren van zo'n kozijn gaat nog makkelijker met Winbags.

winbag-montagekussens-klemmen-met-lucht.jpg


Dat zal vast, maar die krengen kosten €17.5 per stuk en ik zou er toch minstens 3 (en liever 5) nodig hebben, terwijl ik die nadien amper of nooit nog zal gebruiken. Vind ik toch wat prijzig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.