Vragen voorgedraaide Taxus schaal

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag de eerste keer Taxus gedraaid. Ik heb best hard moeten ploeteren omdat er veel dwarstakken in de stam zaten en daardoor de guts vrij snel bot werd.

Op de foto hieronder zie je links en rechts dat er schors is losgerukt.
Ik ga er vanuit dat dit is gebeurd door een botte guts.
Heeft iemand nog een andere tip om dit te verkomen. ?

20161015_114453.jpg



Mijn tweede vraag gaat over het drogen. .......
Tot nu toe smeer ik de buitenkant van de voorgedraaide schaal in met houtlijm en stop hem daarna in een papieren zak om rustig te laten drogen.
Omdat ik nog geen Taxus heb gedraaid weet ik niet hoe deze met de lijm reageren.
Nu heb ik de buitenkant ingesmeerd met distelolie en dan met snippers in de zak gedaan.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

20161015_123342.jpg

20161015_124319.jpg


Als laatste en leuk detail

20161015_122530.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Nico,
bedankt voor de snelle reactie.
ik wil de schaal een dik jaar laten drogen en dan rond de 10 mm dik draaien.
bedoel je dat ik de schaal binnen en buiten moet insmeren ?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik hoop dat ik hem kan behouden maar als ik jou schaal zie is dit idd niet erg.
mooie schaal..... ik ben super blij dat ik dit hout heb kunnen bemachtigen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die schaal ziet er prachtig uit. Dat de schors her en der afrafelt is bijna niet te voorkomen, er zullen bij een schaal altijd punten zijn waar je tegen de nerf in draait, en dat geldt ook voor de schors. Voorzichtig draaien met een scherpe beitel, en als dat niet voldoende helpt, het gewoon accepteren. Of kijken of je de uitgerukte vezels terug kunt duwen met wat lijm er onder, als het daar niet te nat is. Ik denk dat hij zelfs voor taxus nog aan de dikke kant is om zo te drogen, maar het komt in de buurt van wat kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.