Theelichtje

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Peter, ik bewonder uw vakmanschap.
Respect met wat u doet.
Het zal een schitterend resultaat worden.
Chapeau.
 
P

Pel

Guest
Heel veel werk, maar het resultaat mag er dan ook zijn Peter.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Peter, hoe wil je de voet maken, ik bedoel van welk materiaal, en wat is dat ding wat erboven op getekend is?

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
@Pel: dat ding wat boven de stronk "zweeft" is het theekistje, waarvan ik in post 7 t/m 10 het houtsnijwerk heb laten zien. In post 11 zie je het kistje met het daarvoor te maken deksel /klepje. Als je wilt kunnen er geurende theezakjes in.

De strengen waarin het theekistje omhoog gehouden wordt wil ik uit donker (?) hout snijden.
De ronde voet wil ik van hout draaien of uit gedraaide onderdelen samenstellen als een soort ring. De gebogen poten worden ook gesneden en zitten in gaten in de ring en in gaten in de bodem van de stronk.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk en anders gaat het zeker duidelijk worden wanneer ik foto's plaats van dat maakproces. Overigens moet ik daar nog aan beginnen.

De evt. verlichting in de gaten van de stronk en evt. ook in het theekistje vind ik nog een uitdaging. Ik heb nu 2 soorten LED-lampes liggen. Een led-kerst gordijn en een regelbare (kleur en intensiteit) platte LED-strip.

Iemand nog suggesties ???
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Heb je niet eens gedacht om er twijgen voor te gebruiken, je weet wel waar ze manden van vlechten die kun je in alle bochten buigen, het kwam zomaar bij mij op als suggestie? De verlichting in m.i. een kwestie van uitproberen, ben erg benieuwd hoe het er straks uit gaat zien.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Heb je niet eens gedacht om er twijgen voor te gebruiken, je weet wel waar ze manden van vlechten die kun je in alle bochten buigen, het kwam zomaar bij mij op als suggestie? De verlichting in m.i. een kwestie van uitproberen, ben erg benieuwd hoe het er straks uit gaat zien.

Groet Pel.

Leuk idee, maar staat daar dan niet te veel buigspanning op? Ik heb geen vlechtwerk of zo..Maar kleine takken zijn misschien wel de oplossing.
Thx.
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 11: theelicht (update)

Na een lange poos weer verder gegaan met mini theekistje. Ik heb geëxperimenteerd met diverse soorten verlichting en ben inmiddels afgestapt van LED-snoeren voor in de stronk. Ik vindt de snoeren die je dan ziet te lelijk. Nu komt er een gewone sterke LED-bol in. Het valt me mee hoe de lichtstralen door de kanalen schijnen bij zo een enkele bron.

Ook besloten om het eerdere ontwerp van het vlakke "knoesten" klepje te gaan vervangen door een "bol" exemplaar dat meer in stijl is met het kistje zelf: verstrengelde strengen...
Lekker priegelen met de Nooitgedagt steekbeitels in het Eiken "kozijntje", dat als drager dient voor het klepje. Het was nog even tricky om het gat voor de pen van het scharnier netjes uitgelijnd te krijgen in dat gebogen klepje !

In middels ook een keuze gemaakt voor het bevestigen van het kistje op de stronk te doen met "twijgen" van de druif uit de tuin. (bedankt voor de tip @Pel).
Definitieve uitvoering moet ik nog uitknobbelen; het moet ook stevig zijn.

Wordt vervolgd ..

Hieronder wat fotos.


Stronkkap-300.jpg Stronkkap-298.jpg Stronkkap-291.jpg Stronkkap-0310.jpg Stronkkap-319.jpg Stronkkap-320.jpg Stronkkap-0322.jpg Stronkkap-331.jpgStronkkap-332.jpgStronkkap-325.jpg Stronkkap-334.jpg Stronkkap-335.jpg
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 12: theelicht update

Inmiddels ben ik het klepje aan het snijden. De vorm wordt een mix van strengen en kanalen, zoals in de stronk waarop het kistje uiteindelijk geplaatst wordt. Eerst heb ik een rechthoekige uitsparing gemaakt, zodat hij mooi op het kozijntje aansluit. Daarna het sluitpennetje gemaakt, zodat ik bij het snijden rekening kon houden met de plaats van het pennetje in het klepje. ook alvast wat staafjes gedraaid voor dwarspennetjes in het eiken kozijntje. Het esdoorn / eiken scharniertje is af, ook daarin een houtwormgaatje, grappig.... Het sluitdopje wordt er als laatste opgelijmd bij de definitieve montage.
Het snijden vindt ik steeds leuker nu ik er een beetje handigheid in krijg: ik pak nu meestal gelijk het goede gutsje i.p.v. steeds proberen wat het beste werkt. In de praktijk gebruik ik trouwens maar een klein deel van de beschikbare mesjes..... een stuk of 6 van de 20.... al doende leert men !

Tenslotte een vraag aan de lezer: waarmee kan ik het beste de natuurlijke scheur (die langzaam verder trekt) stoppen en vullen ? Ik wil het geheel in de olie zetten daarna, en wil daarbij geen "vlekken" van de lijm op het werkstuk. Secondelijm of epoxy ?? Een bijkomend probleem is dat het er snel uit loopt. Graag advies.

hierbij wat foto's:

Stronkkap0337.jpg Stronkkap-0338.jpg Stronkkap-0344.jpg Stronkkap-0347.jpg Stronkkap-0350.jpg Stronkkap-0364.jpg Stronkkap-0371-p.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het zal een mooi exemplaartje worden Peter. Kun je die scheur niet met kleurloze structanlijm inspuiten en een klem opzetten?
Deze lijm gebruik ik dagelijke. Deze schuimt vrij diep in.
IMG_6010.jpg
 
P

Pel

Guest
@Peter, ik denk dat de scheur niet verder inscheurt, het hout werkt m.i. niet meer, ik zelf gebruik woodfiller die ik bij baptist bestel, je hebt hem in verschillende kleuren, naturel, teak, mahonie en eiken. Jij zou dan naturel moeten nemen.

Groet Pel.

prod1_721(1).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.