Theelichtje

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 18: theelicht (update)

Ik ben weer een stukje verder.

Eerst heb ik de grote scheuren in de stronkvoet gelijmd. Eerst een beetje CA-lijm en toen opgevuld met een mengsel van houtlijm met houtstof. Als dit goed hecht kan ik de montagering gebruiken als draaipunt en de beste balans zoeken wanneer het geheel in elkaar wordt gezet.
Even voor de gein het lampje er in gehangen; de stronkvoet wordt mooi uitgelicht :)

Na de eiken draaivoet met esdoorn knoestjes ben ik begonnen aan de verbindingsschijf tussen de stronkvoet en de stronk. Deze schijf wordt, evenals de draaivoet, van eiken. Uit een plankje heb ik de ruwe vorm gezaagd en toen met de bovenfrees de binnenkant eruit, zodat er een soort ring ontstaat. De ring gemodelleerd met raspjes en schuurpapier, totdat hij mooi op de vier steunen van de stronkvoet past.
Het eiken heb ik wat glooiingen gegeven, zodat het door de weglopende nerfstructuur wat meer organisch lijkt. Het geeft een apart doorkijkje !
Draaivoet en stronkvoet zijn allebei in de Danish oil gezet. Ze passen in elkaar met een vaste ring.

Even het geheel geplaatst op de plek waar hij uiteindelijk komt te staan: voor mijn games-verzameling. Het totale ding wordt ongeveer 93 cm hoog, schat ik.

Toen de stronk in de Danish oil gezet. De slaaplijnen komen nu extra mooi uit. Het geheel minstens 24 uur laten drogen, het is nu op plekken nog glimmend en nat. Daarna een 2e laag, ook aan de binnenkant. Het in de olie zetten vindt ik altijd een feestje: het hout kleurt er prachtig van op....

Volgend stap wordt het bevestigen van de stronk op de verbindingsschijf dmv houten paspennen. Daarna de unit maken voor de verlichting. etc.

wordt vervolgd.


Stronkkap-0643.jpg Stronkkap-0652.jpg Stronkkap-0682.jpg Stronkkap-0687.jpg Stronkkap-0691.jpg Stronkkap-0694.jpg Stronkkap-0703.jpg Stronkkap-0706.jpg Stronkkap-0717.jpg Stronkkap-0743.jpg Stronkkap-0750.jpg Stronkkap-0758.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als er olie op komt dan komt het hout echt tot leven, en zie je pas hoe mooi hout kan zijn.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 19: theelicht (update)

Ik ben weer een stukje verder.

Deze keer haal ik het wel voor de kistjes op de houtdag in Zutphen :)

Inmiddels is de olie goed ingetrokken, ook aan de binnenkant van de stronk. Een detail lijkt net op een varken.....

Heb kanaal geboord voor de lichtkabel door de voet. Heb er een lange steenboor voor verslepen. Best lastig om bij zo een gedraaid object op het oog van twee kanten in elkaars verlengde te moeten boren...... Met veel passen en meten met twee breinaalden is het gelukt.

Daarna houder voor de fitting van de lamp gedraaid uit goudenregen, met een kraag van esdoorn voor de bevestigingsspaken.

De eiken tussenplaat vastgezet met esdoorn pennen en die netjes vlak afgestoken.

Vervolgens vier paspennen gedraaid voor de exacte positie van de demontabele stronkkap. Ik moet immers de lamp eenvoudig kunnen wisselen en het ding moet ook eenvoudig, in onderdelen, te vervoeren zijn. Het lijken wel "bullets". Was wel moeilijk om de gaten in de eiken tussenplaat en de stronkkap goed op elkaar af te passen. Ik heb eerst de gewenste positie van de pennen in de onderkant van de kap bepaald, daar 4 ondiepe gaatjes gemaakt, daar puntige pennetjes in. Vervolgens heb ik deze overgebracht op de eiken tussenplaat en daar op de hand verticale gaten geboord. Vervolgens de pennen een zoekertje gegeven en erin getikt. Op de zwakste plek ging het fout: de eiken plaat barstte open op een reeds aanwezig dun haarscheurtje. Les: onderschat nooit de kracht die ontstaat door het intikken van een (beetje) conische pen ! Tapse paskant van pennen pas gesneden met binnenkant van klein gutsje.

Stukjes koperdraad in de kraag van de fittinghouder gestoken. Daarvoor had ik eerder, nog in de draaibank, kleine schuine gaatjes gemaakt. Deze kan ik makkelijk bijbuigen om de lamp mooi in het midden te kunnen laten hangen.

Bij de Lidl waren regelbare gekleurde ledlampen met afstandbediening in de aanbieding; gelijk maar eentje geprobeerd :)
Heb ik toch nog kleur (@ Pel) :).
Of ik die erin laat, of een gewone bol met gelig licht weet ik nog niet ...

ZO, volgende keer verslag van bevestiging theekistje op de wingerdstreng..... daar ben ik nog steeds niet helemaal uit (teveel verschillende ideeën ).


Stronkkap-0771.jpg Stronkkap-0774.jpg Stronkkap-0775.jpg Stronkkap-0781.jpg Stronkkap-0786.jpg Stronkkap-0790.jpg Stronkkap-0788.jpg Stronkkap-0792.jpg Stronkkap-0794.jpg Stronkkap-0799.jpg Stronkkap-0801.jpg Stronkkap-0803.jpg Stronkkap-0806.jpg Stronkkap-0810.jpg Stronkkap-0814.jpg Stronkkap-0817.jpg

wordt vervolgd.
 
P

Pel

Guest
Het enorme vele werk wat je er aan hebt gehad is uiteindelijk zeker beloond Peter, ik vind het prachtig, daar mag je best trots op zijn en straks een ereplaats geven. ik denk ook dat een warm gelig licht het mooiste effect geeft?

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Het enorme vele werk wat je er aan hebt gehad is uiteindelijk zeker beloond Peter, ik vind het prachtig, daar mag je best trots op zijn en straks een ereplaats geven. ik denk ook dat een warm gelig licht het mooiste effect geeft?

Groet Pel.

Denk ik ook Pel...we zullen het testen.

Eerst verder met het kistje; zit nog wel wat werk aan. Maar daar verheug ik mij op. Hij krijgt inderdaad een mooie plek.
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 20: theelicht (update)

Ik ben weer een stukje verder; het einde komt in zicht !

Nu de stronkkap met poot en verlichting klaar is, kon ik me weer concentreren op het theekistje wat er bovenop momt om het geheel tot een "theelichtje" te maken.

Eerst het kistje nog een keer nagelopen met kleine diamant vijltjes. NB. inmiddels heb ik ook mooie gekromde versies, dankzij een tip van Pel.

Daarna begonnen met de bevestigingsmof voor de streng onder het kistje. Hiervoor een bol van Goudenregen gedraaid en die met een raspje in de boormachine uitgehold in de vorm van de top van de wingerd-streng. De draaibank diende als "bankschroef". De streng tegelijkertijd een beetje handigere topvorm gegeven om het geheel makkelijker te laten passen. Trouwens prettig vast hout die wingerd !
De mof komt als een soort kraag om de wingerd gelijmd, met een platte kant waarop het kistje gaat rusten. Er komt een pen in de wingerd, die door een gat in de bodem van het kistje gestoken kan worden. In het kistje schuif ik (later) een speciale spie om het smalle gedeelte van de pen, zodat ik het kistje in de gewenste stand kan vastklemmen. Hij kan dus ook eenvoudig los voor transport naar de houtdag 2017.
Aangezien ik diverse dingen met pennen in gaten vastmaak heb ik uitgebreid de mogelijkheid benut om in zo een gat een tijdelijke pen te steken als "houder" om het werkstuk in te klemmen voor de afwerking. Werkt prettig.

Het kistje heeft een klein kozijntje waar het deurtje tegenaan draait. Ik vond het kozijntje aan de rechterkant iets teveel uitsteken en wilde dat afschaven nadat ik er esdoorn pennetjes in geslagen had...... Maar bij een "Groeisel (vrij naar Roeland)" gebeurt er iets vanzelf: ik heb de pennetjes als uitsteeksels laten zitten, aangezien op deze manier het kozijn optisch "gecorrigeerd" wordt. Leuk.

Bovenop het kistje bevindt zich een soort wormhole met gaatjes. Twee gaatjes zijn in elkaar gevloeid en dat vond ik toch niet mooi. Daarom een klein "slakkenhuisje" van Goudenregen hout gemaakt en er tegenaan gemodelleerd. De dremel was hiervoor erg handig: steeds een stukje eraf, passen en dan verder.

Nu is het kistje klaar, op de bevestigingspin van het deksel na. Eindelijk foto's van het definitieve kistje kunnen maken.

Het geheel is inmiddels een eerste keer in de olie gezet. Elke keer verbaas ik mij weer over de kleurverandering die dit brengt !

Zo, nu rest mij nog het maken van de strengbevestiging aan de stronk d.m.v. 2 pennen, ook demontabel t.b.v. transport, de bevestigingspin van het klepje en een houten lichtschakelaar.
Bijna klaar dus ...


Zoals altijd weer uitvoerig gedocumenteerd met foto's:


Stronkkap-0820.jpg Stronkkap-0823.jpg Stronkkap-0824.jpg Stronkkap-0826.jpg Stronkkap-0838.jpg Stronkkap-0841.jpg Stronkkap-0843.jpg Stronkkap-0845.jpg Stronkkap-0851.jpg Stronkkap-0853.jpg Stronkkap-0863.jpg Stronkkap-0864.jpg Stronkkap-0870.jpg

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi dat slakkenhuisje Peter, ongelofelijk hoe inventief jij bent, ik was mij aan het afvragen hoeveel uren hier in zitten? Maar dat weegt m.i. niet op aan het plezier wat je er aan hebt beleeft.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
Mooi dat slakkenhuisje Peter, ongelofelijk hoe inventief jij bent, ik was mij aan het afvragen hoeveel uren hier in zitten? Maar dat weegt m.i. niet op aan het plezier wat je er aan hebt beleeft.

Groet Pel.

Thx.

Ik ben gestopt met tellen Pel. Je hebt gelijk, de beloning telt. Dit project is voor mij een hele grote leerschool: doe gewoon wat in me opkomt. Lekker die vrijheid en al doende leer ik veel.
Wel wil ik binnenkort een cursus houtdraaien volgen, aangezien ik het mezelf heb geleerd en een goede instructie nodig heb om verder te komen. Op de open dag van Ronald Kanne eens informeren :)
 
P

Pel

Guest
zeer verstandig Peter om een cursus houtdraaien te volgen, door zelf maar wat aan te klooien leer je jezelf vaak fouten dingen aan. Het voordeel van een cursus vind ik, dat je lotgenoten ontmoet die er ook weinig tot niets van kunnen, zo leer je weer andere mensen kennen met dezelfde interesse.

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 21: theelicht (update)

Afronding...

De wingerd streng waarop het kistje gaat steunen komt d.m.v.een esdoorn pennetje te rusten op de stronk. De plaats van het gaatje in de streng heb ik overgebracht met een spijkerpunt vanuit het gat in de stronk. Het gat in de wingerd boren was wel even lastig, aangezien ik geen ruimte had voor een boormachine langs de streng. Dan maar handmatig met een verlengstuk en een handle van een draadtapsetje !
Om te voorkomen dat de streng gaat kantelen onder het excentrische gewicht van het kistje heb ik het met een lange pen gefixeerd in de stronk. Voor de sier heb ik er een goudenregen kopje op gemaakt; zo lijkt het net een slak die tegen de streng op kruipt, of een paddenstoel die erop groeit.

Daarna al het goudenregen en eiken glad gemaakt met nylon schuurwol en in de (normale) was gezet.

Omdat de steun voor het kistje op de klem-spie na klaar was kon ik het niet laten om het geheel even te monteren en de lamp erin te laten pulseren...

Tenslotte het sluitpennetje voor het deksel gemaakt uit eiken en goudenregen.

Een paar foto's van het geheel. Het licht is niet optimaal binnen tegen een sprei aan. Ik zal binnen kort een fotosessie buiten maken, dat verdient het object wel :). Dan zal ook het slakkenhuisje op het kistje en de spie-pen gemonteerd zijn.

Er komt dus nog een laatste post. Daarvoor zal ik ook een soort "exploded view" tekening maken, waarop alle onderdelen en hun verbindingen zijn weergegeven. Deze tekening neem ik ook mee naar de houtdag in Zutphen als stukje achtergrondinformatie.



Stronkkap-0872.jpg Stronkkap-0873.jpg Stronkkap-0893.jpg Stronkkap-0903.jpg Stronkkap-0909.jpg Stronkkap-0917.jpg Stronkkap-0936.jpg Stronkkap-0939.jpg Stronkkap-0920.jpg Stronkkap-0954.jpg Stronkkap0956.jpg Stronkkap-0961.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
[h=3]E.T COME HOME![/h]Wat een kunstwerk Peter.
Kunstwerk met een heel grote "K" uitgesproken.
Daar heb ik oprecht respect voor.
Dikke proficiat man.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
P

Pel

Guest
Hij is mooi geworden Peter, ben benieuwd naar de fotosessie van het Kunstwerk, graag wat grotere foto's.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.