Theelichtje

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 12: theelicht (update)

Zo,vormen dekseltje nog wat geprononceerder gemaakt en kanalen inwendig met elkaar verbonden. Ook de reparatie van de scheur uitgevoerd: houten pennetje vanaf kozijntje door scheur gelijmd. Dit was best tricky .... Scheur en omgeving met esdoornstoflijm dichtgesmeerd. Om die ene pen in goed het ontwerp op te nemen heb ik het kozijn versierd met meerdere pennetjes. Ze lopen allemaal door tot in de esdoorn strengen.

Nu aan de ophanging van het kistje op druiventakken gaan werken...

Toen was het tijd om te genieten van een lekker biertje ....

stronkkap-0381.jpg stronkkap-0382.jpg stronkkap-0385.jpg stronkkap-0388.jpg stronkkap-0390.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat Erdinger bier is heel lekker bier Peter, ik heb het ook jaren gedronken, ik sta nu al vele jaren droog vanwege medicijn gebruik. Vind het alleen een beetje vervelend als ik naar een feestje ga, zo tegen een uur of twaalf zijn de meeste wat losser met de tong, zit je daar als brood nuchtere tussen.:) Hoe ga je dit behandelen, ga je het alleen in de olie zetten, of eerst beitsen en in de dan olie zetten? Ik was even op je site aan het kijken, het valt mij op dat je een voorliefde hebt voor rondingen, alleen het whiskey kistje was strak in vierkantjes gemaakt.:D

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Berm

Actieve deelnemer
Hoi Pel, thx,

ach ja rondingen... wie houd er niet van ? Maar die grote wandkast en keukenkast en schouw waren toch best strak gelijnd, vind je niet ?
Voor het kleinere, meer artistieke werk inderdaad natuurlijke rondingen.

Wat kleur betreft, ik wil het geheel een natuurlijke uitstraling geven, dus denk primair aan olie. Beits is misschien ook een goed idee, waar dacht je aan ?

Als meer mensen een advies hebben hoe dit geheel een finish te geven, dan hou ik mij aanbevolen. Hou er rekening mee dat de stronk ook een lichtbron gaat bevatten.
 
P

Pel

Guest
Ik zou hem toch een tintje geven Peter, natuurlijk niet te donker, je zou met wasbeits op een proef stukje even uit proberen wat het mooiste effect geeft. Maar misschien geeft bijvoorbeeld waterverf in een kleur, rood, blauw, of geel weer een heel ander mooi effect, kwestie van uitproberen. En met je voorkeur van rondingen bedoelde ik uiteraard de kleine werkstukken:)

Groet Pel.
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 13: theelicht (update)

Over het tintje denk ik nog na .....
Het klepje zit erop, inclusief pennetje voor sluiting. Aan de binnenkant is het klepje uitgehold, zodat er licht vanuit het theekistje door het klepje heen kan en andersom. Er komt waarschijnlijk verlichting in, net als in de stronk.

Volgende week beginnen met de laatste twee details van het kistje: een soort thee-eitjes uit goudenregen (?) en definitieve afwerking kistje.

Daarna nadenken over bevestiging kistje op druivenstrengen vanuit stronk.


stronkkap-0391.jpg stronkkap-0394.jpg stronkkap-0409.jpg stronkkap-0410.jpg stronkkap-0412.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 14: theelicht (update)

Uit een snipper goudenregenhout een klein half thee-eitje gedraaid. Het heeft ook wel iets van een vingerhoed. Op de draaibank alleen ruimte om het dubbelzijdig in te klemmen. Afwerking ronding daarom met de hand op een schuurschijfje gedaan. Gat rond 10 erin geboord en kleine gaatjes. Wat finish erop en klaar voor montage op het klepje. Gat in klepje is met 15mm forstnerboor gemaakt.

en ineens ontstond er een gezichtje :)


stronkkap-0415.jpg stronkkap-0416.jpg stronkkap-0418.jpg stronkkap-0426.jpg stronkkap-0427.jpg stronkkap-0425.jpg
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 15: theelicht (update)

Ik ben conform het aangepaste ontwerp nu aan het tweede thee-ei bezig, dat komt bovenop het kistje. Het is van goudenregen hout gedraaid. Ook hier zitten gaatjes in geboord. Het ei is 4.5cm in diameter. Natuurlijk moet het hol zijn en open kunnen. Daarvoor heb ik een scharnier nodig....van hout natuurlijk. Ik heb er eentje gemaakt van esdoornhout, met een scharnierend deel van goudenregen erin. Het esdoorn deel wordt in de onderste helft van het ei gestoken en het goudenregen deel krijgt 2 pennetjes en wordt in het bovenste deel van het ei vast gemaakt.

Veel priegel snijwerk. Ik begrijp nu beter wat de houtsnijders op het forum hier zo leuk aan vinden ... en lastig... Je zit echt met je neus op de nerf. De Pfeil gutsjes werken heerlijk, alleen had ik nog een kleinere nodig om het scharnier volledig draaiend te krijgen. Ik heb er toen eentje van een oude haaknaald geslepen..

Om het scharniertje nog een beetje te kunnen hanteren tijdens het snijden heb ik besloten om het al vroeg in elkaar te zetten. Het gedraaide robinia-asje van 4mm dik zit op de klem vast. Robinia is van zichzelf een beetje vettig, dus de goudenregen draait er mooi omheen.
Er komen later nog 2 paspennetjes van 2mm dik om boven- en onderstuk van het ei mooi in elkaar te houden wanneer het dichtgeklapt is.

Het moeilijkste is om de dubbele kromming van het ei mee te geven aan het scharnier, zodat het mooi aansluit. Ik heb pasmallen van karton gemaakt door de buitenkanten van het ei daarop over te nemen, ze uit te knippen en langs het scharnier te leggen.
Eerst de grove ronding met een opblaasbaar schuurrolletje op de boortol gedaan, en daarna in detail afgestoken met de gutsjes: voorzichtig draaiend snijden voor de vingers !

wordt vervolgd.

Ik heb expres veel fotos gemaakt voor de liefhebbers. Zie hieronder:

Stronkkap-0442.jpg Stronkkap-0443.jpg Stronkkap-0447.jpg Stronkkap-0452.jpg Stronkkap-0460.jpg Stronkkap-0464.jpg Stronkkap-0467.jpg Stronkkap-0470.jpg Stronkkap-0471.jpg Stronkkap-0473.jpg Stronkkap-0474.jpg Stronkkap-0476-1.jpg Stronkkap-0478.jpg Stronkkap-0482.jpg Stronkkap-0485.jpg Stronkkap-0486.jpg Stronkkap-0488.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Tjonge Peter wat een priegelwerk, mooi om te zien hoe je heel inventief de onderdeeltjes aan elkaar maakt, om hele smalle beiteltjes van 1.5, en 2 mm te verkrijgen heb ik van de kleine goedkope vijltjes spits geslepen, zo komen toch regelmatig van pas. Het ei van goudenregen is heel mooi, dat geeft het geheel straks nog meer cachet.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het wordt geweldig zo bij elkaar.
Regelmatig hebben ze bij Lidl zo'n set diamantvijltjes voor een paar euro, goed voor priegelen.
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 16: theelicht (update)

Eindelijk de twee delen van het thee-ei aan elkaar kunnen maken met het houten scharniertje. Vandaag liep het een beetje anders dan verwacht:

sometimes shit happens.... and shit always comes in heaps !

Aan het scharnier heb ik drie houten pennetjes gemaakt: de grote voor in het onderste deel en twee kleintjes voor in het bovenste eideel. Om de pennetjes te kunnen snijden heb ik het scharnier ingeklemd tussen twee latjes. De lijmklem biedt mij zo grip en de latjes vangen de scherpe beitel op als hij uitschiet... Dat ging allemaal goed.. Het grotere gat was eenvoudig uit te meten en te maken in het onderei.

Om de positie van de twee kleine gaten te bepalen bleek een stuk lastiger: ronde pennetjes die kantelen in een ellips Oei ! en het gaat om kwart millimeters... Ik heb toen een kopie van het bovendeel gedraaid, door de buitenvorm met een kartonnen mal te kopiëren. Daarna heb ik in die kopie een part uitgezaagd, zodat de pennetjes ertussen vielen om de positie te kunnen aftekenen. Toen de hoogte ten opzichte van het platte vlak gemeten en uitgezet op het echte ei en voorzichtig 2 gaatjes geboord voor de pennetjes van het scharnier. Net zoals bij de onderste pen wilde ik het gat niet doorboren, het mocht maar 3mm diep zijn. aan de binnenkant van het ei wil ik geen pennen zien. Een houtboor met scherpe punt viel daarmee af. Centergaatje en dan in 2 fasen met metaalboortjes dan maar.

Bij het lijmen van de drie pennen, tegelijk voor mooie passing van de beide ei-delen, brak het bovenste pennetje af. Vervolgens het andere pennetje doordat ik iets teveel dwarskracht erop uitoefende bij het passen. Hele kleine losse pennetjes gemaakt en opnieuw gelijmd. Voorzichtig een schuifklem erop en het geheel op een veilige plek te drogen leggen.... SHIT ... bij het neerleggen raakte de klem ongelukkig mijn werkbank, sprong het ei eruit, viel op de grond en nu brak ook nog de grote pen !

Dan is het enige wat helpt gewoon de scherven oprapen en direct doorgaan ... Ik heb besloten om de resten van de pen weg te snijden van het onder scharnier en het zonder pen op het onderei te lijmen.
Uiteindelijk heb ik een half uur stil gezeten "Als lijmklem" en om het scharnier en ei op elkaar te houden en de lijm te laten drogen. Gelukkig kan ik goed stilzitten (sic).

Alles zit aan elkaar, morgen de afwerking van het ei.

Ik heb hiervan veel geleerd: gebruik voortaan losse pennetjes, aangezien je dan de pasvlakken van het scharnier beter kunt vormgeven en de pennetjes zich onafhankelijk kunnen zetten. Gebruik geen platte lijmklem op kleine gladde kromme vlakken.
Ik hou mij aanbevolen voor tips hoe in de toekomst zulke kleine gebogen pen-gat verbindingen te maken. Iemand een advies ?


Ook nu veel fotos

Stronkkap-0491.jpg Stronkkap-0497.jpg Stronkkap-0501.jpg Stronkkap-0502.jpgStronkkap-0509.jpg Stronkkap-0514.jpg Stronkkap-0518.jpg Stronkkap-0520.jpg Stronkkap-0527.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
platte lijmklemmen op ronde voorwerpen dat gaat niet Peter, als ik ronde voorwerpen maak, wat moeilijk in te klemmen is, dan laat ik daar oren aan zitten zodat ik zolang mogelijk kan inklemmen, die zaag ik er later als het bijna af is weer vanaf. Maar dat priegel werk van jou is een verhaal apart, dat zou ik zo ook niet weten:D, een scharnierend thee ei met een houten scharnier, prachtig hoe je het allemaal verzint, ben jaloers op jou creatieve fantasie Peter.:)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Berm

Actieve deelnemer
platte lijmklemmen op ronde voorwerpen dat gaat niet Peter, als ik ronde voorwerpen maak, wat moeilijk in te klemmen is, dan laat ik daar oren aan zitten zodat ik zolang mogelijk kan inklemmen, die zaag ik er later als het bijna af is weer vanaf. Maar dat priegel werk van jou is een verhaal apart, dat zou ik zo ook niet weten:D, een scharnierend thee ei met een houten scharnier, prachtig hoe je het allemaal verzint, ben jaloers op jou creatieve fantasie Peter.:)

Groet Pel.

Bedankt Pel. Ik hoop nog lang van die fantasie gebruik te kunnen maken;)
 

sandravt

Nieuw lid
20 feb 2017
1
0
Leuk deze verhaallijn op het forum pap. Heel mooi gedetailleerd werk, zeker als je hem in het echt kunt zien zoals ik :)
 

Berm

Actieve deelnemer
vervolg 17: theelicht (update)

Ik ben weer een stukje verder.

BEVESTIGING KISTJE OP STRONK MET GATEN

Het kistje wilde ik met druivenstrengen op de stronk monteren. Op de eerste foto is een daarvoor geprepareerde druivenstreng te zien, maar toen vond ik langs de kant van de sloot een stuk wingerd. Na blubber en alle losse resten verwijderd te hebben, heeft hij een paar weken gedroogd. Mijn zoon Kris vond hem ook erg mooi en stelde voor om hem als "enkele" steun voor het kistje te gaan gebruiken, aangezien dat het kistje meer een "zwevend" effect zou geven. Zo gezegd zo gedaan.
Op de foto waar mijn vrouw alles losjes boven elkaar houdt zie je wat de bedoeling is qua bevestiging.


BEVESTIGING STRONK OP STEUN

De "steun" onder de stronk wilde ik in de vorm 3 dunne pootjes maken, die uitlopen in een ring.... maar dat is ook anders geworden ( zie blauwe schets ).
Omdat het kistje nu hoger komt te hangen boven de stronk, heb ik het onderstel ook vervangen van drie pootjes in een soort gestileerde wortelstronk. Ook deze heb ik uit een esdoorn stronk gesneden. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een saburrtooth handcarving tool op de haakse slijper, handrasp en een opblaasbare schuurrol op een flexibele as van Kirjes.
Ik wilde eigenlijk eerst een vaasvorm in op de draaibank maken en dan delen van de wand weghalen op drie kromme stukken na die als drie-steun zouden moeten dienen. De stronk was echter erg slecht te balanceren; een vorm die ik juist wilde behouden als "tegenwicht" van de excentrische vorm van de stronk....
Het werk op de Killinger was dus vrij snel afgelopen; het meeste is daarna met de hand gedaan.
Aangezien ik de stronk niet gelijk evenwijdig had afgedraaid aan kop en kont, heb ik dat met wat hulplatten zo goed mogelijk op de lintzaak gedaan. In de steun heb ik ook twee paar gaten gemaakt, zoals ze ook in de bovenstronk zitten, om het meer bij elkaar te laten passen. Er komen ook nog knoesten op...
De steun bleek best te werken: de onderkant scheurde langzaam verder en trok verder krom. Om dit te stoppen wilde ik een ringvormige uitholling in de bodem draaien, om er later een eiken ring in te lijmen... maar hoe ? De ring moest de jaarringen kruisen, dus excentrisch ten opzicht van het hart van de steun.
Om dit te kunnen doen moest ik de steun eerst stevig op een houten klauwplaat kunnen schroeven. Daarvoor moeten de drie kromme stukken exact gelijk plat eindigen. Hiervoor heb ik een tijdelijk kistje van vuren geschaafd als geleiding voor mijn bovenfrees. Dat ging echt super ! Zo nu kon de houten plaat erop geschroefd worden en alles terug in de draaibank voor de ringsleuf ! De ringsleuf is duidelijk excentrisch. ook hier weer onbalans; max. 800 rpm. draaien.... fun !


BODEM STEUN

Toen ik aan de ring wilde beginnen bedacht ik dat ik het geheel beter iets dikker kon maken: de ring zou dus vast blijven zitten aan een dikker stuk. Hiervoor heb ik drie planken eiken van 2 cm op elkaar gelijmd. De Ring is daar zodanig excentrisch op gedraaid, dan ik met het plaatsen de balans van het geheel kan zoeken, alvorens de ring in de sleuf te lijmen. Dit is nodig, gelet op de grote "overhang" van de stronk met theekistje.
Ik heb bewust eiken gebruikt, aangezien dat ook als "scheiding" is gebruikt tussen theekistje en deksel en ook gebruikt gaat worden als "scheiding" tussen stronk en steun. Aangezien bij het theekistje kleine esdoorn-staafjes zijn gebruikt voor versiering in de vorm van verzonken knoestjes, ga ik dat bij de andere scheidingen ook doen.
Dus weer naar de draaibank voor een aantal esdoorn staafjes van verschillende dikte: 15, 10 en 6 mm.
De eiken bodem heb ik eerst een meer organische vorm gegeven door er wat glooiingen in te schuren, alvorens de esdoorn schijfjes erin te maken. Natuurlijk bevatten sommige schijfjes wormgaatjes ..... die komen immers overal in terug :)

HOOGTE

Door er steeds wat aan te toe te voegen is het ontwerp letterlijk de hoogte in geschoten. Wat begon als een stronk van 40 cm met lampjes is inmiddels tussen de 80 en 90 cm hoog ! Alle reden om het geheel goed stevig te maken en op een stabiele steun. Ook moeten diverse onderdelen los gehaald kunnen worden voor transport en het wisselen van de lampjes. Dit wordt nog een uitdaging waarvan de plannen wel een paar keer zullen wijzigen...... maar dat is het leuke van dit project: alles mag, als het maar kan en past :)

het verslag in foto's:


Strk0535.jpg Strk0542.jpg Strk0550.jpg Strk0558.jpg Strk0559.jpg Strk0572.jpg Strk0574.jpg Strk0575.jpg Strk0580.jpg Strk0576.jpg Strk0585.jpg Strk0591.jpg Strk0603 (2).jpg Strk0604.jpg Strk0616.jpg Strk0620.jpg Strk0621.jpg Strk0623.jpg Strk0624.jpg Strk0632.jpg


wordt vervolgd.


 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Peter,
Dit zal een mooi kunstwerk worden.
Ik sta al te trappelen om het eindresultaat te zien.
Top.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.