Restauratie Oliver draaibank

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo het nieuwe jaar is begonnen, en ik wens iedereen de beste wensen voor 2017.

Project Oliver begint al aardig vorm te krijgen en ik hoop vanavond de laatste dingen in de grondverf te kunnen zetten zodat ik hopelijk binnenkort kan beginnen met aflakken. Ben ook al gestart met het maken van een kastje voor de frequentie regelaar met de benodigde knoppen zoals aan/uit en reset. Heb er een los kastje bij met 5mtr snoer voor de functies links/nul/rechts toerental en noodstop. Ook komen er nog 2 ventilatoren in voor evt koeling. (Uiteraard met stoffilter ervoor)

nu ben ik ondertussen op me werk aan het kijken voor een toolrest voor de beitels. nu kan ik deze bestellen van bv jet of Oneway, maar heb ik geen idee welke maat ik moet nemen... is er iemand die mij dit kan vertellen?

grt Ben
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een 5.5 kW frequentieregelaar voor een 3 kW motor in een stalen kast van 40x40x30 cm. Geen ventilator nodig voor de koeling, de kast wordt nooit zelfs maar lauw. Ik zou het eerst eens aanzien, ventilatoren er in kan altijd nog, toch?

Wat betreft de toolrest: hij moet een beetje aansluiten bij je centerhoogte. Wat je daarna uitgeeft is aan jou, natuurlijk. Van mij kan het niet zwaar genoeg zijn. Of bedoel je de breedte? Ik heb aan een rechte van ongeveer 40 cm en een paar zelf gemaakte kromme voldoende.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
De Beitelhouder zelf is het probleem ook niet hoor, deze zal ik zelf maken. Het gaat mij om de "base" met de excentrische as. Weet niet precies hoe dat ding heet. Kom er een paar tegen maar allemaal in inch maten en weet niet precies welke geschikt is.

wat betreft de kast voor de freq. Reg. Later inbouwen kan inderdaad altijd nog.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Genoeg voorbeelden `wood lathe tool rest`
Zelf makkelijk te maken.
images
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Klopt emy, zelf maken is goed te doen. Allen met de gene die jij laat zien ben je toch weer met een steeksleutel in de weer om hem los/vast te krijgen. Met een excentrische as bedien je het los en vast zetten in 1 snelle beweging.

IMG_4170.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik geef een je nog een paar punten mee:

1) werken met een steeksleutel en een bout vind ik ergonomisch geen probleem. Wel is het zo dat je meer houtstof/snippers op het klemplaatje krijgt, wat je (dus) iets vaker schoon moet maken (blazen in mijn geval). Ik heb er eentje met een gesloten moer aan de bovenkant, voordeel daarvan is dat daar vet in kan. Bij een bout door het plaatje heen moet je dat vet op die bout zien te krijgen/houden, precies daar waar ook het houtstof komt.

2) veel modellen met een handgreep (zoals de foto hier recht boven) werken alleen goed als de leunspaan buiten het bed staat. Bij vazen heb ik vaak de leunspaan in het midden van het bed. Dan zit je met die hendel wel een beetje klem; hij kan niet naar beneden wijzen, allebei naar boven betekent dat de bovenste boven de leunspaan uitkomt, kortom, dan moet je even nadenken welke hendel welke kant op moet wijzen

3) ik stel dat je een leunspaan met een bout vaster kunt zetten dan met een excentrische as - ik heb bij mijn ex-geiger zo'n excentrisch as wel eens verbogen.

4) als je hem zelf maakt, denk dan na over iets dat goed glijdt over je bed. Staal op staal glijd minder, dus bv. een paar bronzen strippen aan de onderkant?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat in de weg zitten van die hendels kan ik beamen, ik heb wel eens gedraaid achter een bank waar ik daar last van had, echter kun je ze natuurlijk iets inkorten zodat de positie is veranderd, dat is even zoeken naar de ideale stand
Zelf ben ik ook nog aan het puzzelen over dit machine deel, een maand of 2 geleden ben ik bij Zaag wezen kijken, die had er zelf 1 gemaakt en voldeed prima
Hij had dit met gelaste stukken gedaan, ik denk ook over zoiets na maar dan excentrisch gedraaid

Ik kreeg niet lang geleden deze link van Jurriaan (ook mij voorziet hij regelmatig van goede adviezen)
http://jmader.de/entwicklungen/handauflagen-mit-optimierung/

Leuk project, ik blijf het volgen
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Keuzes keuzes keuzes....

zou jij een foto kunnen maken van de jouwe jurriaan? Ben wel nieuwschierig.

over kromme assen met een excentrische had ik ook overnagedacht. Maar heeft dat niet de oorzaak van onnodig vast trekken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat kan:

leunspaan3.jpg
Dit is een overzichtsfoto. Het onderste deel komt van een drukbank, met een bout M20 en een gat van 52 mm (dat is wel een onhandige maat om zelf dingen te maken, want rondstaal in 52 m koop je niet zomaar). Wel handig, omdat deze leunspaanhouder eigenlijk vrij laag is voor deze draaibank, dus een stevige leunspaan heb ik wel nodig.

Het brede deel bovenaan (de eigenlijke leunspaan) is van Hardox 500. Ik heb er nooit een deuk in gekregen.
De klemschroef aan de onderkant is M16, met een verstelbare hendel. Ik heb het gat waar de hendel in zat doorgeboord en er zelf een stukje rondstaf met 2 ronde knoppen in gedaan, dat bevalt me beter dan het hendeltje dat er origineel aanzat.

De steeksleutel is een gedore XL (dus extra lang), ik geloof maat 30. Zoals ik al schreef draait die een moer aan. Die heb ik zelf gelast van 2 M20 moeren op elkaar, waarbij ik daarna de bovenkant dicht gelast heb en mooi afgerond heb. Onder de moer zit een normale ring en een dikke (zelf gedraaide) 8 mm ring die de kracht van de moet overbrengt zonder de moer of het gietijzer te beschadigen.

Het klemplaatje is (schat ik) 100x100 mm x 25 mm dik. Dat heb ik laten frezen, de maten daarvan zijn kritisch. Te weinig speling en het glijdt niet goed, te veel en er komt te veel rommel tussen en je bout wiebelt te veel (waardoor je leunspaan klemt bij het schuiven).

leunspaan2.jpg
Omdat ik een aantal onderdelen van een andere draaibank heb overgenomen, zijn niet alle leunspanen lang genoeg. Vandaar deze adapter, met precisiebuis 60x4 mm. Eigenlijk is die buis iets te slap, ik zoek nog een stuk 70x9 maar dat lijkt vrijwel niet te bestaan. Misschien moet ik het een keer laten draaien.

leunspaan1.jpg
Een voorbeeld van een kromme leunspaan bij een grote schaal (65 cm, geloof ik). Ik heb de kromme stukken laten snijden bij een CNC-plasmasnijbedrijf. Toen uit 'gewoon' staal, nu zou ik dat ook uit Hardox laten doen - het last prima en is veel harder/slijtvaster.
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
In onderstaande post stam wat foto's van mijn draaibank inclusief een paar foto's van de leunspaan-houder. Deze werkt tot op de dag van vandaag nog steeds prima.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?9616-Nieuwe-draaibank

Wel heeft Jurriaan een punt met het in de weg zitten als je hem in het midden van het bed vast wilt zetten, het gaat wel maar niet ideaal. Nu komt dat bij mij zelden voor dus ik heb er eigenlijk geen last van.

Groeten,
Patrick
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De positie 'vast' kan ik bij mijn draaibank (Killinger) bepalen door de moer onder de leunspaan of vaste kop vaster of losser te draaien.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Mooi gemaakte draaibank Zaag, en jouw leunspaan houder met excentrische as vindt ik knap bedacht. Misschien ga ik daar wel een kopie van maken. Als je dat goed vindt ;)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Mooi gemaakte draaibank Zaag, en jouw leunspaan houder met excentrische as vindt ik knap bedacht. Misschien ga ik daar wel een kopie van maken. Als je dat goed vindt ;)

Uiteraard geen probleem, als je niet wilt dat iets van je nagemaakt wordt moet je geen foto's op internet plaatsen😛

Succes!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dit wordt de eerste keer dat ik Jurriaan ga tegenspreken. :) De klemming van die Oneway Toolrest vind ik buitengewoon goed en ook als de handles boven het bed zitten zijn ze goed te gebruiken. Als je klemblok goed schoon is hoef je er ook geen kracht op te zetten. Wat Jeroen zegt gaat over de banjo van de 1640. Hier zitten de handles elkaar wel eens in de weg. Wat ik verder erg goed vind aan deze banjo's is het klemsysteem waar de beitelsteun ingeschoven wordt (ook excentrisch geklemd) Hierbij is de beitelsteun, ook als er aanslag op zit omdat je met nat hout in de weer bent geweest, toch makkelijk te wisselen en te verplaatsen. En het klemt beter dan bij bv de Vicmarc en de stratossen, waar de passing heel precies is, en de beitelsteun na een uurtje nat hout verwerken vaak bijna niet meer te bewegen is...
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Het wordt er niet makkelijker op zo mannen.... ;)
ik ga zo naar de werkplaats en dan zal ik even de swing opmeten en dan kan ik kijken wat ik ga doen. Er zelf 1 maken of toch eentje kopen.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Draaibank valt onder de 16" swing. Ronald.... kun jij aan de 16" toolrest komen?? en wat zou die kosten (mag per pb hoor)

opzich is zelf maken ook te doen maar wacht even tot ik een prijs heb en dan hak ik de knoop door.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Een banjo klemsysteem met een excentrische as heeft het nadeel dat de as altijd een beetje doorbuigt. Als de banjo in het midden van het bed staat is de doorbuiging het grootst en krijg je bij veel draaibanken het gevoel dat je kunt blijven spannen. Men voelt bij wijze van spreken de as doorbuigen.

Een klemming zoals Jurriaan heeft dit probleem niet, maar dan heb je weer een losse sleutel nodig.

One Way heeft dit opgelost met een gepatenteerd klemsysteem dat doorbuiging van de as voorkomt en waarbij de klemming constant is over het hele bereik van de banjo. In het kort komt het hierop neer dat door gebruik van een vierkante as, het excentrisch deel niet de as is maar het glijblokje binnenin. De banjo wordt geklemd zowel op als onder het bed. De constructie is iets complexer en, zonder hulp van een metaalbewerker, voor de meeste houtdraaiers onhaalbaar. Ik heb er mijn eigen versie van gemaakt en ben daar heel gelukkig mee. De hendel zit nooit in de weg, verticaal is los, iets meer dan 45° links of rechts is rotsvast.

Een tekening met wat uitleg vind je hier Bekijk bijlage 1640 Lathe Manual updated Feb 2012.pdf

Ik zal een dezer dagen enkele foto's maken als voorbeeld.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Een banjo klemsysteem met een excentrische as heeft het nadeel dat de as altijd een beetje doorbuigt. Als de banjo in het midden van het bed staat is de doorbuiging het grootst en krijg je bij veel draaibanken het gevoel dat je kunt blijven spannen. Men voelt bij wijze van spreken de as doorbuigen.

Een klemming zoals Jurriaan heeft dit probleem niet, maar dan heb je weer een losse sleutel nodig.

One Way heeft dit opgelost met een gepatenteerd klemsysteem dat doorbuiging van de as voorkomt en waarbij de klemming constant is over het hele bereik van de banjo. In het kort komt het hierop neer dat door gebruik van een vierkante as, het excentrisch deel niet de as is maar het glijblokje binnenin. De banjo wordt geklemd zowel op als onder het bed. De constructie is iets complexer en, zonder hulp van een metaalbewerker, voor de meeste houtdraaiers onhaalbaar. Ik heb er mijn eigen versie van gemaakt en ben daar heel gelukkig mee. De hendel zit nooit in de weg, verticaal is los, iets meer dan 45° links of rechts is rotsvast.

Een tekening met wat uitleg vind je hier Bekijk bijlage 57658

Ik zal een dezer dagen enkele foto's maken als voorbeeld.

perfect uitgelegd Paul!
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo even me ei kwijt. Gistere avond zat ik wat filmpjes op YouTube te kijken, van glasblazen tot aan dingen die met sport te maken hebben en heel veel pijn doen. Uiteindelijk eindigde ik bij houtdraaien en zag ik de mooiste dingen voorbij komen en dan met de gedachte dat de draaibank pas op ze vroegst over een maandje zal draaien had ik toch heel even (heel kort hoor) toch even spijt dat ik geen nieuwe heb gekocht :(

Zo nu dat kwijt te zijn, gaan we weer rustig verder met alles op papier zetten wat er nog moet gebeuren:
*leunspaanhouder (base) maken
*meerdere toolrest maken
*laatste dingen gronden (vanavond)
*aflakken
*as monteren
*freq. Regelaar ophangen en alles aansluiten
*rek voor de beitels maken

Volgens mij ben ik er zo ongeveer wel, nog best wat werk maar het is te doen... nu alleen nog even wat tijd vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.