Zaagtafel

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
naar de montage van de hd1000 ben ik erg benieuwd...hoe heb je dit gedaan? heb je daar een foto van?

Ik ben weer juist zeer tevreden over mijn Bosch GTS10J. Heb nooit last gehad van een loszittende parallelgeleider. Wel moet ik inderdaad zeggen dat de instelbare hoekaanslag beter kon. Maar daar heb ik nu geen last meer van omdat een Incra HD1000 erop heb gemaakt. Ik ga deze zaag binnenkort ook in een frees/zaagtafel bouwen.

Veel plezier en succes met je zoektocht.

Groet,

Atmoz
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
@hiertebreeddaartelang Het zaagbereik is met de trekfunctie beperkt tot ca. 33 cm, dus alleen geschikt voor het afkorten van relatief smal materiaal. Voor bredere platen wordt de rol-/schuiftafel gebruikt.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb alle accessoires voor mijn cs70 behalve de roltafel, bredere platen zaag ik met de invalzaag. (Alhoewel, als straks mijn nieuwe werkplaats af is ik mijn oude 380 V paneelzaag zodanig ga opstellen dat ik daarvan de roltafel wel kan gebruiken)
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx! Klinkt als een dure optie, maar wel t overwegen waard.
bij welke bedrijven zouden ze zoiets doen? Machinefabrieken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Thnx! Klinkt als een dure optie, maar wel t overwegen waard.
bij welke bedrijven zouden ze zoiets doen? Machinefabrieken?
Ja, inderdaad machinefabrieken. Ik weet niet wat Atmoz er voor heeft betaald. Hij heeft mij wel een bedrag genoemd, maar toen ik contact opnam met het bedrijf waar Atmoz het had gedaan kwam het bedrag hun niet realistisch over. Ik kon langskomen met mijn zaagtafel voor een offerte. Echter ben ik nooit langsgegaan, want ik heb een andere oplossing bedacht (maar nog niet uitgevoerd). Als het blad van de zaagtafel van aluminium is, zoals bij de Bosch, dan kun je het ook zelf doen. Maar dan moet je precies kunnen frezen en de juiste frees hebben.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hmm dat vind ik toch wat eng
laatst al eens wat originele sliders van bosch besteld. Die doen t ook :) en zorgen ervoor dat ik ook mnblad niet ( kan) verzieken
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik zou toch een aantal keer op mijn hoofd krabben alvorens ik 1500,- uit zou geven aan een (kale) zaagtafel.

Kan me voorstellen dat je voor 800,- een DWE 7491 koopt en een zwik zaagbladen, een Incra 1000HD en nog meer dan 500,- overhouden

In de basis kunnen ze beide gewoon recht zagen, onder een hoek zagen etc. Waar zit de waarde van de precisie nou precies?!

uiteraard is het maar net wat je voor iets over hebt,, als ik voor me zelf spreek, vind ik het gemak van festool dat je bijna alles aan elkaar kunt koppelen.

een inca 1000 is naar mijn weten ook een leuke tafel.. maar dit klint even vervelend misschien,, want mijn burget is ook beperkt.. maar koop gewoon goed gereedschap...
en de prijs ,, wil ik bijna zeggen is een 2 de.

ik vind de preciesie van festool stuk hoger dan een DWE,, als ik op mn werk kijk ook,,, is de ruwe bouwvakker met een DWE op pad,,, en iemand die komt afwerken neemt een festool mee!!

al met al,, koop je een kale festool en koop je er evt bij wat voor jou belangrijk is..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mijn zelfbouw zaag/freestafel ga ik vervangen door een nieuwe zelfbouw zaag/freestafel met een CS70 en een Triton-bovenfrees. Achteraf had ik misschien beter voor een andere combinatie kunnen gaan, want nu gaat het mij bij elkaar €1900 kosten. Maar het is nu eenmaal zo organisch gegroeid. De onderdelen zijn in een periode van 2 jaar gekocht en dan valt het wel mee. Tevens een paar financiële meevallers gehad. En wat belangrijker is dat ik dadelijk door de Incra spullen een super nauwkeurige zaag heb, die verder compact is.

INCRA LS Positioner 25 €389
INCRA HD 1000 SE €178
Tweedehands Festool CS70 €500
Triton TRA001 frees + extra spankop €345
Woodpeckers inlegplaat €135
Aluminium extrusion frame €330
Incra track €31
HPL €136

Maar dat betekent niet dat je met de hier genoemde modellen van Bosch of Dewalt niet uit de voeten kunt. Ik heb hier op Woodworking projecten gezien die met die zagen zijn gemaakt en die hebben resultaten behaald die ik niet snel zal nadoen. Daar moet ik toch nog even op oefenen en meer skills krijgen. Je moet zorgen dat de zaag geen rem is op jouw kunnen, maar daarvoor is het niet per se nodig om heel veel geld aan een zaag uit te geven. Bosch en Dewalt bewijzen dat €500 al voldoende kan zijn.
 
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Mijn zelfbouw zaag/freestafel ga ik vervangen door een nieuwe zelfbouw zaag/freestafel met een CS70 en een Triton-bovenfrees. Achteraf had ik misschien beter voor een andere combinatie kunnen gaan, want nu gaat het mij bij elkaar €1900 kosten. Maar het is nu eenmaal zo organisch gegroeid. De onderdelen zijn in een periode van 2 jaar gekocht en dan valt het wel mee. Tevens een paar financiële meevallers gehad. En wat belangrijker is dat ik dadelijk door de Incra spullen een super nauwkeurige zaag heb, die verder compact is.

INCRA LS Positioner 25 €389
INCRA HD 1000 SE €178
Tweedehands Festool CS70 €500
Triton TRA001 frees + extra spankop €345
Woodpeckers inlegplaat €135
Aluminium extrusion frame €330
Incra track €31
HPL €136

Maar dat betekent niet dat je met de hier genoemde modellen van Bosch of Dewalt niet uit de voeten kunt. Ik heb hier op Woodworking projecten gezien die met die zagen zijn gemaakt en die hebben resultaten behaald die ik niet snel zal nadoen. Daar moet ik toch nog even op oefenen en meer skills krijgen. Je moet zorgen dat de zaag geen rem is op jouw kunnen, maar daarvoor is het niet per se nodig om heel veel geld aan een zaag uit te geven. Bosch en Dewalt bewijzen dat €500 al voldoende kan zijn.


helemaal mee eens,,, je kunt een Rolls royce hebben maar als je niet kunt rijden dan is de eerste boom je vriend..

het gaat zeker in de basis om het vak..
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik zie nauwkeurigheid meer in de zin van " ik zaag twee plankjes op dezelfde ingestelde lengte, hoeveel afwijking zit er tussen die twee "
Kris
 

Atmoz

Actieve deelnemer
naar de montage van de hd1000 ben ik erg benieuwd...hoe heb je dit gedaan? heb je daar een foto van?

Jazeker. Vers van de pers:

BOSCH_GTS10J_Incra1000HD.jpg



Hij heeft een bedrijf de 2 miter tracks laten uitfrezen, zodat ze dezelfde maat hebben als een Incra track.

Volgens mij zei ik dat toen inderdaad. Maar het klopt niet helemaal. Excuses!
Ik heb vorige week een testopstelling gemaakt voor m'n freestafel, en met wat dingen proberen kwam ik erachter dat ik niet de tracks had laten uitfrezen, maar de geleider van Incra zelf.
De reden dat ik in m'n hoofd had dat ze de zaagtafel hadden uit gefreesd is waarschijnlijk omdat ik ook de zaagtafel daar heb moeten laten. Maar dat was natuurlijk alleen om precies te bepalen hoeveel er van de geleider af moest...



Ja, inderdaad machinefabrieken. Ik weet niet wat Atmoz er voor heeft betaald. Hij heeft mij wel een bedrag genoemd, maar toen ik contact opnam met het bedrijf waar Atmoz het had gedaan kwam het bedrag hun niet realistisch over. Ik kon langskomen met mijn zaagtafel voor een offerte. Echter ben ik nooit langsgegaan, want ik heb een andere oplossing bedacht (maar nog niet uitgevoerd). Als het blad van de zaagtafel van aluminium is, zoals bij de Bosch, dan kun je het ook zelf doen. Maar dan moet je precies kunnen frezen en de juiste frees hebben.

Ik heb iets van € 35,- moeten betalen, zeker niet meer.

Gr,

Atmoz
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx voor de reactie Atmoz
Als ik het goed begrijp dus de slider aan laten passen.. zo te zien past hij goed, maar die slider kan je normaal toch afstellen aan je track? Is dat systeem er nu helemaal uit/af? T risico met het aanpassen van zon slider is ook stukken kleiner.. zijn goed opnieuw bij te bestellen. Slim idee ��
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thnx voor de reactie Atmoz
Als ik het goed begrijp dus de slider aan laten passen.. zo te zien past hij goed, maar die slider kan je normaal toch afstellen aan je track? Is dat systeem er nu helemaal uit/af? T risico met het aanpassen van zon slider is ook stukken kleiner.. zijn goed opnieuw bij te bestellen. Slim idee ��

Geen dank.
Klopt, de slider is aangepast. En de "afstelmogelijkheid" zit er nog in :cool:
Hij is inderdaad makkelijk na te bestellen, dat heb ik vorige week dan ook gedaan :D
Ik wil de 1000HD (ook) gaan gebruiken in m'n Incra freestafel namelijk.

-----------------------------------
Achteraf ook wel logisch eigenlijk dat ze bij dat bedrijf tegen L.N. zeiden dat de zaagtafel laten aanpassen veel meer geld kost...
Dat is me nogal niet een verschil... één geleider aanpassen (eigenlijk een strip metaal wat dunner maken) of 2 T-tracks aanpassen (ook onderin, onder de verdunning zegmaar) :p
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Dat klinkt idd stuk logischer :D
ik ga hier ook eens informeren of ik een bedrijf kan vinden die dat kan doen.
maar dan hebben ze m toch relatief weinig aangepast als die afstelmogelijkheid nog werkt? Of is mijn voorstelling vd aanpassing verkeerd...durf t amper te vragen, maar heb je er een foto van?:eek:
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Snelle vraag: is een 2011 Festool CS 70 hetzelfde als een 2017? (zijn er waardevolle veranderingen doorgevoerd?).
Reden dat ik het vraag is dat er een 2e hands uit 2011 te koop staat en ik daar wel interesse in heb.

Ik hoor het graaaaaag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.