Beste bescherming voor kops hout buiten

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wat gebruiken jullie om kops hout in een buitenomgeving extra te beschermen? Wat voor Sealer, Beits, Olie?

Vroeger gebruikte ik Carbolineum hiervoor.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Grapjassen. Dat vind ik nou niet echt een elegante oplossing. Zou misschien voor een wiedepaal handig zijn bovenop. Maar ik bedoel meer voor vlonderplanken, rabatdelen tegen de gevel en dat soort werk.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat er maar enkele manieren zijn om dat op te lossen, als met bladlood, of met zinken of koperenplaat, en er is nog een mogelijkheid om er een lap dakleer op te branden. Wat stel je zelf voor, aan je vraag te zien wil je rabatdelen tegen een gevel maken in jou geval wil je ze verticaal tegen maken neem ik aan, dan zul je de kopsekant toch af moeten dekken? Een afdeklat zal het ook een tijdje uit houden, maar na verloop van tijd zul je die ook moeten vernieuwen.

Groet Pel.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Misschien ben ik in mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk geweest, maar ik ben dus op zoek naar een smeersel. Niet persé voor verticale delen, maar voor al het houtwerk buiten. Zodat het kopse hout niet zoveel water opzuigt. Vroeger smeerde ik alles in met Cabolineum.
 
P

Pel

Guest
Bedoel je schuttingen, je hebt tegenwoordig ook tuinbeits?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Uierzalf, is overal goed voor zei mijn moeder vroeger?;)

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Voor hout in buitentoepassing is het lang niet altijd nodig om de kopse kanten te behandelen, laat staan dat er één universele oplossing voor is. Gebruik de juiste houtkwaliteit en detaillering, dan is er meestal geen bescherming nodig. Scheelt in werk, kosten en milieubelasting.

Geef anders even een paar concrete voorbeelden?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Dit hebben we meegenomen uit Zweden, maar Tenco verkoopt ook dennenteer onder de naam Stockholm teer.
Het ruikt net als heel sterke lapsang souchongthee. :)

DSCF1152.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.