Green man ( groene man)

P

Pel

Guest
Ik heb een tijdje les gehad van een kunstenaar beeldhouwer, schilder, eigenlijk was ik een buitenbeentje op die cursus. Het merendeel van de al oudere mede cursisten was van professie o.a. psycholoog, vervroegd uitgetreden ambtenaar van een gemeente, een ex afdeling baas van de Philips. Kortom het niveau van hun was heel stuk hoger als mijn drie jaar ambachtschool, maar het klikte toch, vooral met de psycholoog kon ik het goed vinden we werkten aan dezelfde werkbank, ik aan een kant, hij aan de andere kant. In de pauze werd er een kop thee geserveerd, en werden er in de groep hele bomen opgezet over kunst, dat liep soms zo hoog op dat we de les waar we eigenlijk voor kwamen bijna vergaten. Daar heb ik toen toch het een en ander van opgestoken, soms deelde de leraar voor iedere cursist een papiertje en een potlood uit, hij gooide dan een doos om met van allerlei kleine poppetjes, o.a. smurfen, kleine kermis figuurtjes, of van die plastic figuurtjes die je ooit bij het tanken kreeg, een heel scala aan verschillende mini popjes. Dan vroeg hij om een poppetje te nemen en dat na te tekenen maar dan in vierkanten, het kubisme begreep ik er later uit, toen ik zijn mooie kunstwerken in brons gegoten zag. Hij maakte handig gebruik van de inspiratie van de leerlingen, die er natuurlijk een heel andere kijk op hadden als hij zelf. Hij spoorde ons zelfs aan om ook wat van was te maken, en dat te laten gieten, want hij moest zijn werkstuk toch laten gieten. Ik heb toen twee vrouwelijk figuren gemaakt en een winterkoninkje in brons gegoten. Ik vond het prachtig om dit te maken, weer een beetje geleerd, van wat ik nog nooit gedaan had, jammer dat het brons zo duur is tegenwoordig anders zou ik misschien weer wat beelden gaan maken. Ik denk achteraf wel dat de leraar voor zijn beeld bij de bronsgieter veel minder hoefde af te rekenen als wij cursisten;)

Groet Pel.

Deze prachtige zin van H.Katan, bleef nog lang bij mij hangen, m.i. een waarheid als een koe.

Je moet ook nooit vergeten dat we als mensen tegenwoordig minder tijd hebben en dat nieuwe vaardigheden tijd vergen die je moet nemen om die te leren. En dat geldt dus ook voor het leren waarderen en leren zien, je kunt niet iets afwijzen alleen maar op grond van een te snelle beslissing waarbij je je eigen " onwetendheid" als leidraad neemt .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verwoord,

Ik denk dat wij allen vaak te kritisch zijn op ons eigen werk. Dit komt denk ik mede door het feit omdat wij het zelf zijn die het product creëren.
Vaak ( eigenlijk altijd :cool: ) vraag ik Kitty (mijn wederhelft ) om haar mening, soms laat ik ook bewust dingen die nog niet klaar zijn aan anderen zien. Hun reactie spreekt vaak boekdelen. Dit werkt ook heel fijn op dit forum iets wat ik erg prettig vind. Ook als dit niet altijd positief is , is het altijd leerzaam.
Soms krijg ik een verzoek om iets te maken ( iets waar ik maar zelden mee in stem). Als ik dan later als bedankje zo een kaartje krijg
14741797_1038656432922178_606828906_n.jpg

Zegt dat voor mij meer dan voldoende.

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Goh Edwin,
daar raak ik ook van onder de indruk; ik hoef het niet te weten, maar ik denk dat er een triest verhaal steekt achter de hartjes die je gemaakt hebt voor Diny. Heel mooi dat je dan zo een reactie terug krijgt, en op jou manier steun hebt kunnen geven.
Zo een reactie doet je goed.

Kritisch zijn op je werk; dat moeten we zijn denk ik omdat we anders niet op een hoger niveau zullen komen. Bij jou is het Kitty, bij mij is het mijn wederhelft Jeanette die ik net ook vroeg naar Touchstone te kijken; andere ogen kijken anders naar zo'n werkstuk; als je al vele uren met een beeld bezig bent krijg je een blinde vlek; dan is het goed om een ander te laten kijken of je werk even te laten rusten om het daarna opnieuw te bekijken.
N.a.v. een eerdere reactie van Pel op de groene man zal ik ook wanneer nodig kritischer gaan reageren op het werk van anderen; niet om af te kraken maar om hun niveau omhoog te tillen; die kritiek zal altijd positief zijn. Ik heb de reactie van Pel erg gewaardeerd( ik schreef hierover al iets in de geest van "hier heb ik meer aan dan aan misplaatste lof").

Gisteren kreeg ik een leuke "drive" op de les houtsnijden: "verwacht niet dat je het niveau van Ian Norbury kunt halen die al 40 jaar houtsnijder is", dat te horen maakt dat ik nog meer de lat hoger ga leggen.
Als je zo een interpretatie geeft aan zo een opmerking heeft dat ergens een basis in je verleden, die is mij bekend en wil ik verder niet delen. Ik denk dat velen zich daar in zullen herkennen.

Hans; wie zonder fouten is werpe de eerste steen. Je reactie was goed bedoeld, no offence:)

Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
HoI,

voor wie het leuk vindt, er is een aardig boekje van Wil Gompertz over Moderne kunst: Dat kan mijn kleine zusje ook! Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het geeft wel een aardig beeld over de ontwikkeling van moderne kunst in de laatste decennia.

groet! Hans van Wijk
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je Hans, ik probeer dat boek te pakken te krijgen. Wie weet, ga ik moderne kunst nog waarderen( eerlijk gezegd zeg ik nu al dat te betwijfelen).
Voor de collega-houtsnijders nog een interessante link m.b.t. beitsen en inkleuren; http://www.fredzavadilwoodcarving.com
Zie bij "posts".
Ik ga die beitstechniek uitproberen op Touchstone na eerst uitgeprobeerd te hebben op een stuk afval-linnenhout.
Touchstone heeft zijn ruwe bewerking nu zo'n beetje gehad en ben ik nu bezig met het insnijden van de eerste grove detailleringen.
Groet,
Frans.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.