tuinschutting hardhout olie

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Hallo allemaal, ik heb net een tuinschutting gezet in hardhout massaranduba en zou willen dat deze zijn natuurlijke kleur behoudt . Welke olie is hiervoor geschikt ? En is het erg dat ik maar 1 zijde in olie zet want de andere kant kan ik niet aan. Of gaat dit kromtrekken ?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vergrijzing komt door UV licht, UV licht tegenhouden kan enkel met pigmenten. Hoe donkerder hoe sterker de bescherming.
Het mirakel product dat doorzichtig is en de natuurlijke kleur behoudt is nog niet uitgevonden helaas.

Olie zal het hout voeden tegen uitdroging waardoor het er wat langer fris uit kan zien, maar tegelijk zijn schimmels dol op olie dus als het op een vochtige en schaduwrijke plek staat kan het uiteindelijk ook zwart gaan uitzien door de schimmels en bacteriën die de resten olie afbreken.

Er zijn chemische producten die het grijs ervan afbijten enz... maar waar ben je dan mee bezig om vandaag de dag nog chemische rotzooi te gebruiken op een product dat natuurlijk is en geen enkele behandeling nodig heeft.

Ik heb douglas beplanking gezet, ook al is dat nieuw wondermooi heb ik mij erbij neergelegd dat ik het beter met rust laat vergrijzen.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Het staat niet supervochtig, en tamelijk in de zon. Ik dacht dat je het om de 6 maand in de olie zet dat dan de vergrijzing wordt tegengegaan? bv met een soort bankirai olie. Of is dat maar verkoopspraat ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vergrijzing komt door UV licht, UV licht tegenhouden kan enkel met pigmenten. Hoe donkerder hoe sterker de bescherming.
Het mirakel product dat doorzichtig is en de natuurlijke kleur behoudt is nog niet uitgevonden helaas.

Da's niet helemaal waar. UV licht is onzichtbaar - en in theorie kan een UV-filter dan ook gemaakt worden met verbindingen die wel UV-licht maar geen zichtbaar licht absorberen - en die ook niet fluoresceren (waarbij het UV licht in zichtbaar licht van langere golflengte wordt omgezet, wat tot gevolg heeft dat het pigment/filter zelf een kleur krijgt door het uitzenden van licht (in plaats van het selectief absorberen van licht)). Er zijn bij mijn weten een aantal (metaal)verbindingen met dergelijke eigenschappen, die als UV filter in kunststoffen gebruikt worden.

Ik neem aan dat dergelijke filters niet in vernissen en andere houtverduurzamingsproducten gebruikt worden omdat ze er chemisch niet compatibel mee zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Celestron, het zal helpen om de vergrijzing te stabiliseren of te vertragen maar de fel rode kleur langdurig behouden dat nooit. Mijn buur heeft een afrormosia poort die ze jaarlijks met dure olie behandelen, hierdoor heeft ze nog altijd na een jaar of 10 een donker bruine grijsachtige kleur. Niet meer de fel bruine kleur van oorsprong maar ook niet de licht grijze kleur van geen behandeling.

@ Henk, ik had het inderdaad enkel over doorschijnende houtbehandelingen. Anders kan je ze ook gaan bedekken met verf enz... dan heb je opeens heel wat andere mogelijkheden maar telkens onderhoudsintensief.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Oke ik ga het toch proberen met olie en dan zie ik wel. Iemand idee welk merk olie goede kwaliteit is ? Of is van de dhz zaak ook doenbaar ?
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik zeg ook niet behandelen, heb vorige jaar nog een boomstam stoel in meerder lagen UV bestendige olie gezet en binnen 2 maanden in de volle zon was hij compleet grijs. En een olie laag die vergrijsd is ook niet om aan te zien dus als je eenmaal 1 keer te laat bent met oliën maak je het ook niet meer goed.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
En als olie tegenvalt, kan je dan er nog een beits opzetten ? Wel een hoop werk natuurlijk
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Update : ik heb vorige week alles in transparante olie gezet en ben er heel tevreden van . Hiervoor als het geregend had kwamen er lelijke kringen op die zichtbaar bleven. Nu is het mooi egaal en geen plekken meer.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
De kleur komt er ook veel mooier uit , ervoor was het tamelijk dof. Ik zal het wel moeten herhalen geregeld maar dat vind ik niet erg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.