Toothing Plane restaureren

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Een tijdje geleden heb ik een setje schaven gekocht via marktplaats. Een van deze schaven had mijn aandacht getrokken, ik dacht eerst dat het een schraper was, maar het is dus een 'toothing plane' (NL vertaling?). Er zit een net 'JNIJ' slagmerk in, en een mooie beitel die nog wel eventjes mee kan. In het verleden heb ik al wel eens een schaaf weer aan het werk gekregen, maar deze vind ik wat lastiger. De zool is gebroken, en lijkt van een heel hard soort kunststof te zijn.

Mijn vragen aan u, forumleden met ervaring:

- Is deze zool origineel?
- Hoe zouden jullie te werk gaan om hier weer een mooie zool onder te krijgen? Wat voor materiaal, hoe te werk gaan? Ik heb geen vlakbank.


P9260287.jpg

P9260286.jpg
P9260285.jpg
P9260284.jpg
P9260283.jpg

Een van de twee stukken onderkant kan helemaal los, het is wel geplakt met iets dat qua structuur lijkt op Bison kit (bruinig, beetje klonterig).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als je er een nieuw plaatje formica op plakt, en de beitel slijpt, zal hij het weer goed doen.
Deze schaaf hoeft geen ingewikkeld werk te doen, alleen het oppervlak van je werkstuk mee opruwen voordat je er fineer o.i.d. op plakt.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Denk ook dat er formica onder zit. Geen pokhout, want dat was meestal ongeveer 1 cm dik.
Zitten er wel tanden op het scherp van de beitel?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De tandschaaf wordt vooral gebruikt
om de beide vlakken van twee harde stukken
hout, die aan elkander moeten gelijmd worden,
in alle richtingen te overschaven, ten einde alzoo
de aangesmeerde lijm goed te doen vasthouden
(Gent 1898)

Gezien de hoek kan de mond waarschijnlijk vrij open staan en vraagt de zool dan vrij weinig aandacht.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
ornament zei:
nl = tandschaaf

Dank u! Soms is het zo makkelijk....

Denk ook dat er formica onder zit. Geen pokhout, want dat was meestal ongeveer 1 cm dik.
Zitten er wel tanden op het scherp van de beitel?

Ja, gelukkig wel. Er was een andere bij die gewoon een zaagblaadje had ingeklemd met behulp van een stukje hout; dat deed me aan Paul Sellers' filmpje denken.

SunRayes zei:
Deze schaaf hoeft geen ingewikkeld werk te doen, alleen het oppervlak van je werkstuk mee opruwen voordat je er fineer o.i.d. op plakt.


Nadat ik er achter kwam dat dit geen schraapschaaf was ben ik gaan zoeken op veneering plane / toothing plane, en kwam ik ook tegen dat dit soort schaven handig zijn om noesten enigszins vlak te maken om vervolgens met een schraapstaal te bewerken. Dat leek mij wel eens leuk om te proberen.

 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik denk, dat het een orriginele Nooitgedagt beitel uit IJlst. De zool was meen ik van pokhout. In dit geval meerdere keren gevlakt en daarom zo dun. Nooitgedagt als fabriek bestaat niet meer. Wel als museum in IJlst (Friesland).
Vr.gr. Jan Pranger.
Zie ook woodworking januari 2012 -tandschaaf
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jan, op de beitel staat het logo van Bracht, een beitel, en snijgereedschapmaker uit Duitsland. Ze maken/maakten ook draaibeitels, ook uit dat, in het logo vermelde, wolfram-vanadium staal. Ik heb er daar eentje van hangen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
In de schaaf zelf staat een mooi 'JNIJ' logo geslagen, dus het zal wel een Nooitgedagt zijn; gezien de rest van de partij spullen was de vorige eigenaar niet zo heel precies op z'n spulletjes, dus de ene beitel in de andere schaaf zal 'm niet veel gescheeld hebben.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben er ondertussen ook uit wat er onderop de schaaf zat voor materiaal... Ik haalde het er af, en er kwam mij een heel bekend luchtje in de neus. Het duurde best een tijd, maar toen dacht ik ineens aan alle oude apparaten die ik gesloopt en gerepareerd heb: het is Pertinax! Ik ken het als goedkoop printplaatmateriaal, maar blijkbaar is het als 'hardpapier' ook als algemene grondstof verkocht.
Wanneer ik er formica onder plak in plaats van Lignum Vitae hoef ik me dus niet te schamen :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Zo, het is ondertussen een tijdje geleden, maar toen forumlid Willempie wat formica aanbood leek me dat een prima gelegenheid om dit project weer op te pakken. Wat foto's :

IMG_0057_small.JPG
Alle pertinax van de zool getrokken. Bij de mond zat een stuk los, dat heb ik opnieuw geplakt:

IMG_0061_small.JPG

Nu het formica op maat maken. Eerst de opening voor de mond gemaakt:

IMG_0062_small.JPG
IMG_0063_small.JPG

Plakken, en bijsnijden:

IMG_0066_small.JPG
IMG_0068_small.JPG

Ondertussen de beitel bijgeslepen, die was nogal hol (niet erg) en bot (wel erg):
IMG_0067_small.JPG

Zo! Alles weer in mekaar gezet, en op een marmertegel gevlakt.
IMG_0082_small.JPG

Dit soort grappig zaagsel / schaafsel krijg je; iemand noemde het ergens anders al 'confetti', en daar heeft het inderdaad wel wat van weg.
IMG_0083_small.JPG

Dit stukje esdoorn heb ik onder handen genomen (daar komt de confetti dus ook af), hoef niet na te denken over de nerfrichting!
IMG_0084_small.jpg

Dit kan je met een schraapstaal nabewerken. Op internet vond ik een handige tool om schraapstalen een consistente braam te geven, leuke 'jig' om te zagen:

IMG_0085_small.JPG

Eindresultaat:
IMG_0086_small.JPG

Ik ben blij met m'n toothing plane!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik zie net ook dat ik de tweede foto heb gemaakt van een stukje dat ik niet zo heel hard geschaafd had (zie eerste foto, stukje van de bovenhoek). Ik heb gisteren de schaaf nog een keer gebruikt, het ging best OK, maar als er een 'goede manier' is, dan hoor ik het graag. Als autodidact en hobbyist doe ik maar wat, wat sturing naar de juiste manier is altijd welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.