Hoe schuine tafelpoot maken?

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo, is er een bepaalde regel om de verhoudingen van een schuine tafelpoot te maken?
Mvg,
Rudy
Schermafbeelding 2016-09-26 om 08.33.38.png
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hoeft niet op youtube te kijken dat weten genoeg houtbewerkers hier ook wel.

Het hangt er van af of je de poten aan alle zijden wil verjongen of maar aan 2 zijden, b.v. de binnenkant. Je moet een beetje inschatten wat je aan de dunne kant wil overhouden, als je aan 4 zijden materiaal wegzaagt, dan gaat het hard. Op een poot van 10 cm dik zou ik 1,5 of 2 cm wegzagen. Doe een proefje en kijk wat je zelf mooi vindt, geef je eigen signatuur aan je meubel!

jaap
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Gewoon wat doen wat je mooi vindt! Het kan misschien afbreken als het te taps toe loopt maar ik zou gewoon experimenteren en dan zie je het vanzelf wel:)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Mensen hanteren verschillende proporties. Je kan testen door het stuk dat je wil verjongen af te plakken met donkere (blauwe) plakband. Dan heb je visueel een goed idee van hoe het er uit gaat zien. Succes.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ligt aan het meubel wat je maakt hoe fijn of grof je het maakt.
Maar let vooral op of het in verhouding is met de rest.
Als je een goede schets maakt van het geheel dan kom je vanzelf op een verhouding die klopt.
Ik heb toen het op de zaagtafel gedaan tot een paar mm van de uiteindelijke maat en de rest op de vlakbank.
Let op dat je niet meteen afzaagt tot waar je aftekent want met het vlakken daarna ga je snel naar boven naar het gedeelte wat recht moet blijven.
Zoals kastanjeboom al vertelt, eerst afplakken of aftekenen waar het rechte stuk begint en dan bewerken.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb ze destijds van 105 naar 70 mm laten verlopen op 750 mm hoogte.
Met een stuk plaat heb ik uitgeprobeerd wat ik mooi vond, met afplakken vond ik het moeilijker in te schatten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Heb nu een antieke tafel onderhanden.
Daar verlopen de vierkante poten van 5.5 naar 2.5 cm in het vierkant aan alle kanten
 

A.N

Actieve deelnemer
Het rechte stuk bovenaan is bij mijn tapse tafelpoten 170 mm bij een gebruikte standaard tafelscheen van 110
De poten op de foto zijn 90x90 en de een loopt taps toe naar 50x50 en de ander naar 70x70

De laatste jaren is de vraag naar een wat strakker model (onder 70x70 taps) groter dan het in mijn ogen sierlijke model (50x50)

Als je trouwens een poot van 120x120 taps gaat zagen zorg dan wel dat je het het goed vast zet op de jig, de poot wil nml nog wel eens weg slaan de hoogte in.

Albert.
Tapse tafelpoot 002.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.