werkbankje

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou niet schaven maar eerder met de schuurmachine met grove korrel (100)en dan tot bijv korrel 240 ofzo.
Uitgeharde verf inderdaad met een grote verfkrabber.
Haal even een vijl langs de scherpe punten en rondt ze wat af anders heb je kans op diepe krassen in je werkbank.
Lak niet doen want dat geeft krassen, een werkbank wordt op gewerkt.
Of niets erop (heb ik ook) of olie bijv.
Als je geen kaars hebt is een waxinelichtje ook goed., doe ik het ook mee.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
is precies wat ik heb gedaan willem! ik heb de polijst machine gepakt op 3000 toeren gezet met een 60 korrel alle lak verf, vet etc eraf geschuurd. was binnen een uurtje klaar :)
Net nog even een schapje gemaakt met een plaatje spaanplaat, prullenbakje ernaast zodat het mooi opgeruimd blijft, en dan nog even wat olie erop smeren :)
Unknown-6.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah, ik had het niet gezien dat je al geschuurd had maar goed, prima toch zo?
Ik heb bij mijn werkbank net als jij een plaat eronder maar dan over het hele stuk en dan al m'n handmachines erop gezet (bovenfrees, schuurmachines, lamellofrees enz) heb je alles lekker bij de hand.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ook handig willem. Ik heb aan de overkant van de garage nog 2 werkbanken (1 tafelblad, en 1 grote oude keuken werktafel met grote lades) en 2 grote gereedschapskisten vol staan. Maar 80% daarvan is gereedschap om aan mijn motoren te sleutelen. Gelukkig kan ik wel veel elektrisch gereedschap kwijt. Dingen als slagmoersleutel, pneumatische boor, tacker etc nemen toch redelijk wat ruimte in beslag.

Ik wil heel graag een verdieping maken in mijn garage, die is ruim 5 meter hoog, helaas is de man die daarbij zou komen helpen niet in contact geweest. Ik moet hem nog maar eens bellen. Het andere is dat er 35m2 gespijkerde asbest platen in de garage tegen het plafond aan zitten op de schuine kant. Dit laten verwijderen blijkt nogal een klus (mag het niet zelf doen om verschillende redenen, incl mijn eigen gezondheid) Heb daar offertes voor opgevraagd maar die verschillen zo enorm veel en zijn aanzienlijk hoger dan de richtprijzen die ik hoorde. Als die platen eenmaal weg zijn kan ik een hele boel zooi kwijt, inclusief wat hout, iets waar ik op het moment geen ruimte voor heb.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
om even een idee te geven:
Unknown-7.jpgUnknown-8.jpg

Het is dus best hoog, helaas zijn de platen die je aan de linker kant ziet op de tweede foto Asbest platen. k heb een inventarisatie report laten maken, maar heb offertes van 1500 ex tot 3500 ex btw gekregen. en dat is helaas toch echt te veel geld voor mij
 

busje303

Nieuw lid
13 sep 2015
8
0
Asbest binnen hoeft ook in de toekomst niet verwijderd te worden. Zo te zien zijn ze niet beschadigd, dan zou ik ze lekker laten zitten. Uiteraard niet in boren oid....
Asbest verwijderen hebben wij vorig jaar laten doen, dakplaten van de schuur. Daar wordt je niet vrolijk van, hele schuur leeg halen, alles schoonspuiten met hoge druk anders kunnen ze niet garanderen dat er bij het verwijderen geen Asbest vezels blijven liggen.
Je kunt vast wel een vliering (laten) maken zonder dat je in de asbest moet boren of zagen. Eventueel maak je daarna onder het asbest met richels (klemmen tussen vlieringvloer en stenen muur in de nok) en folie en hard board? Oid een nieuwe aftimmering. Kun je meteen isolatie tussen werken. (Dan wel even iemand laten kijken naar welke folie etcetera ivm vocht)
Hebben we bij onze boerderij ook zo gedaan in overleg met de aannemer, werkt prima.

Groet, René.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Als het hechtgebonden asbestplaten zijn zou ik voordat je gaat verbouwen de asbest platen goed afdekken.
Goed en vetvrij schoonmaken, 2x een goed kwaliteit primer en 2x een goede kwaliteit verf 2x erop smeren.
Je kan daarna ook nog een beschermlaag aanbrengen met een speciale coating.
https://www.ast.nl/producten/010-inkapselproducten-en-oplosmiddelen/asbest-afdekken en er daarna niet meer in boren, zagen enz.
Het zou best kunnen dat de regels na 2024 weer veranderd worden en dat het dan toch weg moet, tja.... dan ben je toch nog de pineut.
Mvg,:).
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Toch maar schaven.. Na al het schuren was ik toch niet helemaal tevreden, dus met een stift en een zaklamp alle spijkertjes en nietjes markeren en verwijderen wat ik kon verwijderen. De rest heb ik er maar dieper ingeslagen met een drijvertje... ook weg..min of meer :)
Vervolgens met de schaaf de boel maar wat netter gemaakt, begint er al aardig op te lijken en vind het eigenlijk ook wel best zo, morgen de achterste helft nog even spijker vrij maken en schaven, dan de boel schuren tot 240 (denk ik?) en dan de olie er maar op. :)
Unknown-10.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Even een kleine update hier. Heb vandaag een van de bankschroeven eraf gehaald om wat verbeteringen aan te brengen, en toen ben ik het merk van de werkbank ook tegengekomen.
Kan nog niet zien hoe oud die is, maar ik schat een jaar of 30 - 35? het schijnt dat nooitgedacht een aantal keren van logo is veranderd, en dat aan de hand daarvan een leeftijds indicatie te zien is. Iemand ideeën?

Unknown-6.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
grappig, nooit geweten dat dat bestond. :) dankje voor de link. Vind het niet zo heel belangrijk overigens hoor, ben gewoon heel nieuwsgierig :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.