Werktekeningen vertalen

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik wil mijn werktekeningen met handleiding vertalen naar het Engels.

Nu vraag ik mij af of Amerikanen en Engelsen zouden worden afgeschrikt door een maatvoering in millimeters ipv. inches.
Ik ga steeds uit van de hier bekende standaardmaten: b.v. 6, 12, en 18 mm dikte. Kan een Amerikaan hiermee uit de voeten?

Verder zie ik dat Amerikanen veelvuldig de Kreg Jig verbinding gebruiken. Ik gebruik alleen schroeven, deuvelen en lijmen. Ook daarvan vraag ik me af of dat een drempel is.

Is er iemand op het forum die daar iets over kan zeggen?
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@ Ernest: Jij kan het beoordelen ;) (heb net je blog bekeken)
Maar is het, volgens jou, een dealbreaker? En wat denk je over mijn andere opmerkingen?

@ Bijtel: Ja ik werk in Sketchup -en Indesign- maar alle maten veranderen in 40 tekeningen en tekst is toch nog een hele kluif. En ik mik ook op non-native speakers (Noren, Japanners, Brazilianen etc..) Dus als het even kan zou ik liever alles metrisch houden.

Bedankt voor jullie reactie,
Rob
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je mikt op een internationale markt, zou ik het zeker in metrisch laten staan. Er zijn maar 3 landen die het imperiale systeem gebruiken: US, Myanmar en Liberië.
 

WR1944

Oud hout
Momenteel is de USA het enige land ter wereld waar het imparial systeem nog gebruikt wordt. In de 70er jaren is in de USA het metrische systeem als officieel aangenomen maar het werd niet verplicht gesteld. Het bedrijfsleven protesteerde hier tegen.
Alleen als je de Amerikaanse markt (ook) wilt bedienen zul je voor hout in inches moeten werken want maar een klein deel van de houtbewerkers werkt metrisch. Maar dan zul je ook je tekeningen moeten aanpassen want simpelweg vertalen is niet genoeg. Dan krijg je onwerkzame fracties. Maataanduidingen in achtsten van inches is zo'n beetje de grens. Alleen als het niet anders kan kun je een maat in zestienden van een inch hebben.
Ik denk niet dat het de moeite waard is om de maten om te zetten. Als de Amerikanen geïnteresseerd zijn leg je de bal bij hen, dan kunnen zij het omzetten doen maar ik denk eerder dat zij naar een maatlat of rolmaat grijpen met beide maataanduidingen.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties.
Een opluchting dat omzetten naar imperial geen must is, gewoon -laten- vertalen is is al een hele kluif...

Als ik verder nog implicaties over het hoofd zie, ik hou me aanbevolen voor opmerkingen en tips.

(overigens lijkt werken met metrisch me fijner/makkelijker/logischer dan imperial. Vraag me af waarom de Amerikanen er zo aan vast houden. Het lijkt toch een achterhoede gevecht.)
 

WR1944

Oud hout
...... (overigens lijkt werken met metrisch me fijner/makkelijker/logischer dan imperial. Vraag me af waarom de Amerikanen er zo aan vast houden. Het lijkt toch een achterhoede gevecht.)

Het werken in het metrisch systeem is veel prettiger, zelfs Amerikanen die een tijdje metrisch hebben gewerkt moeten dat toegeven. Maar het machinepark en alle bijbehorende zaken is inperiaal. Omschakelen is een dure kwestie en zolang het niet verplicht is wordt het moeilijk. In de metaalbewerking wordt al veel metrisch gewerkt omdat imperiaal te grof en/of te omslachtig is. Om die grofheid te omzeilen heeft men zelfs decimale inches in het leven geroepen. Maar in hout is er nauwelijks een noodzaak om zo nauwkeurig te werken. En zestiende inch, ruim 1,5 mm, is vaak nauwkeurig genoeg. Zelfs in de auto-industrie is het metrisch systeem doorgedrongen. Met al die buitenlandse auto's was het voor garages lastig om twee sets gereedschap aan te houden.

Zoals in de UK de mile nog aangehouden wordt zo zullen in de USA voorlopig ook zaken op geografisch gebied zoals de mile, de acre etc. nog gehandhaafd blijven omdat die bij het landmeten als juridisch bindende maten zijn.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb dit weekend een skateboard-quarter-pipe gebouwd, de site waar het ontwerp op stond vertelde ook dat het onhandig was dat de Amerikaanse en Europese houtmaten verschillen; de ontwerper daar tekent alles in Amerikaanse plaatafmetingen..... Zo kwam ik er wel achter dat een '2x4' dus niet 2x4" is..... http://www.diyskate.com/info_wood.html

Ik weet dus niet wat je ontwerpt, maar wanneer je plaatmateriaal als basis hebt is dat ook nog iets om rekening mee te houden.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
@ Nerf: Meubels meestal uit plaatmateriaal: standaardplaat 2440x1220x18. De Sketchup plugin 'Cutlist' hanteert zowel inches als millimeters. Bij plaatmateriaal (sheets) houden ze ook 2440x1220 aan, meen ik.
Alhoewel die link zegt: 
In America, plywood is generally sold in sheets that are 4 × 8 feet and available in many different thicknesses and species of wood. Outside of the US, the sheets are slightly smaller at 1.2 × 2.3 meters. All plywood referenced within this site (at this time) will be in the American size of 4 ×8 feet.

4x8 feet is practisch 1220x2440 dus dat lijkt me okee. Ik ben gewend de nerfrichting vooraan te zetten, Doen ze dat in de U.S .ook?
Hoe ze aan die 1200x2300 komen weet ik niet. 2x4 en 2x4" hebben denk ik te maken met handelsmaat en netto geschaafde maat van massief...

@ WR 1944: Een duidelijk verhaal. Een (on)nauwkeurigheid van 1,5 mm lijkt me toch niet prettig werken. Maar dat zeiden de ervaringsdeskundigen dus ook al ;)

Kan ik al met al de conclusie trekken dat ik alle maten in mm kan houden en 'alleen' alle tekst moet vertalen? Misschien mis ik wat diehards maar dat is in het licht van een groter internationaal publiek te overzien..
 

WR1944

Oud hout
Als je het over massief hout hebt hanteert men in Amerika de afmetingen van het ruwe vers gezaagde materiaal, zeker voor constructiehout. Zo is het gladgeschaafde 2x4tje in werkelijkheid een halve inch kleiner, dus 1.5 x 3.5". Dat "krimpen" komt door het krimpen tijdens het droogproces en daarna door het glad schaven. Dus net zo min als men de inch wil afschaffen wil men deze vorm van aanduiding schrappen. Alleen als het hout bijvoorbeeld naar Canada wordt verscheept zie je naast de USA-maataanduiding ook de maat in mm, 38X89mm voor een 2x4". En dan praten we nog niet eens over de board feet. Maar dat mag je zelf opzoeken. ;)
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Ik ben als mechanisch ingenieur werkzaam bij een internationale club. R&D is een mengelmoes van USA en Europa. Elke USA engineer die ik ben tegengekomen snapt niet waarom zijzelf nog inches gebruiken. De meeste technische USA personen werken gewoon in millimeters en gebruiken ook steeds vaker metrisch bevestigingsartikelen (m8 bouten e.d.). Deze zijn net zo makkelijk te verkrijgen als 'standard' bevestigingsartikelen in de USA.

Ik merk ook dat de industrie in USA bijvoorbeeld steeds vaker overstapt naar 220Vac ipv 110Vac Een USA collega heeft standaard 220v in alle stopcontacten in zijn woonhuis.

Ze beginnen het al te leren...

Mijn advies: laat het aub in metrisch staan en je doet elk technisch persoon op deze aarde een plezier.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ook in de wetenschappelijke wereld gebruiken ze metrisch systeem in de USA. Heb daar een tijdje in een labo gewerkt. Het lijkt er dus op dat enkel de gewone burger vasthoudt aan het imperiaal systeem?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Is er niet een manier om in Sketchup op twee manieren te printen? Lijkt me voor een tekenprogramma wel logisch.

Maar is het niet wat voorbarig? Je merkt op den duur vanzelf wel wat voor vragen er komen.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Het heeft me helpen besluiten om het gewoon bij metrisch te houden en te zien welke vragen op me af komen. Dat lijkt me een practische opstelling.
Bovendien scheelt me dat een hoop extra werk en geld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.