Wagonschot

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier is een paneel van echt wagonschot wat houdt in dat het is van gekloofd eiken delen, geschaafd tot 10 a 12 mm dikte. Die delen van mij gerend wat betekent taps toelopende en voorzien van groef en messing. Het is een schilderpaneel.

P9122061.jpg
P9122062.jpg

P9122063.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Toevallig vandaag iemand op bezoek en samen gekeken naar een oude Friese staartklok. Hij gebruikte dezelfde naam, doelend op de dunne kwartiers eiken planken van de achterkant, en noemde dat ook wagonschot.

Mooi paneeltje!

jaap
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Opmerkelijk dat zo'n mooi paneel wordt beschilderd. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Omdat het begrip wagenschot mijn interesse wekte ben ik wat gaan zoeken. Wikipedia zegt het volgende:
'Onder wagenschot worden eikenhouten planken verstaan van een bijzondere kwaliteit.

De eiken stam wordt daartoe eerst gekloofd in vier stukken (kwartieren genaamd). Deze kwartieren worden vervolgens tot planken gezaagd, waarbij de zaagsnede loodrecht op de jaarringen komt te staan. Aldus worden planken verkregen waarin zich fraaie patronen van mergstralen aftekenen. Deze patronen worden spiegels genoemd.

Wagenschot werd en wordt vooral gebruikt voor toepassingen waar het patroon in het oog loopt: scheepsbetimmeringen en woningen. In de wagenmakerij werd wagenschot - in tegenstelling tot wat de naam zou vermoeden - niet in bijzondere mate gebruikt.

Aldus is het voorvoegsel wagen waarschijnlijk afkomstig van waag of wand, en niet van het voor de hand liggende vervoermiddel. Het achtervoegsel schot komt van beschieten.'

Voor de geinteresseerden: zie de volgende link met meer info over vervaardiging en gebruik in voorbije eeuwen. http://www.restauratieatelierutrecht.nl/documenten/EvdBrink_proefdrukHemel&Hel.pdf
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Opmerkelijk dat zo'n mooi paneel wordt beschilderd. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Omdat het begrip wagenschot mijn interesse wekte ben ik wat gaan zoeken. Wikipedia zegt het volgende:
'Onder wagenschot worden eikenhouten planken verstaan van een bijzondere kwaliteit.

De eiken stam wordt daartoe eerst gekloofd in vier stukken (kwartieren genaamd). Deze kwartieren worden vervolgens tot planken gezaagd, waarbij de zaagsnede loodrecht op de jaarringen komt te staan. Aldus worden planken verkregen waarin zich fraaie patronen van mergstralen aftekenen. Deze patronen worden spiegels genoemd.

Wagenschot werd en wordt vooral gebruikt voor toepassingen waar het patroon in het oog loopt: scheepsbetimmeringen en woningen. In de wagenmakerij werd wagenschot - in tegenstelling tot wat de naam zou vermoeden - niet in bijzondere mate gebruikt.

Aldus is het voorvoegsel wagen waarschijnlijk afkomstig van waag of wand, en niet van het voor de hand liggende vervoermiddel. Het achtervoegsel schot komt van beschieten.'

Voor de geinteresseerden: zie de volgende link met meer info over vervaardiging en gebruik in voorbije eeuwen. http://www.restauratieatelierutrecht.nl/documenten/EvdBrink_proefdrukHemel&Hel.pdf
Hij is gister opgehaald door de schilder. Ik weet niet waneer ik heb terug heb maar zou je een foto laat zien als het zo ver is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zonde om zo een mooi hout te beschilderen!
Maar de link van Hubert heeft veel verduidelijkt. Wat moet het precies worden van schilderwerk?
Is dit zomer of wintereik?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zonde om zo een mooi hout te beschilderen!
Maar de link van Hubert heeft veel verduidelijkt. Wat moet het precies worden van schilderwerk?
Is dit zomer of wintereik?
Helemaal niet, zo'n geklooft kwartiers eiken is heel duurzame en stabile, perfect om op te schilderen. Ik zou het laten zien als hij af is ik ben ook nieuwsgierig maar in eider geval een of andere landschap onderwerp komt erop. Hout is quercus robur.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Leuk! Al zag het eiken er ongeschilderd ook al tof uit :) Ik vraag me wel af of hij de achterkant ook een laagje gegeven heeft?.. Kwartiers hout is dan wel stabiel, maar als je maar 1 kant gaat behandelen loop je toch nog altijd het risico op krom trekken denk ik?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Leuk! Al zag het eiken er ongeschilderd ook al tof uit :) Ik vraag me wel af of hij de achterkant ook een laagje gegeven heeft?.. Kwartiers hout is dan wel stabiel, maar als je maar 1 kant gaat behandelen loop je toch nog altijd het risico op krom trekken denk ik?

Een eerlijk vraag. Weet jij als dat ook door de oude schilders gebeurd? Er is wel een wit driehoek als paring over de hele achterkant geschilderd. Misschien als ik de vernis er op doet doe ik de achterkant ook.

Het is wel een schilderij van het huis.P5220458.jpg Zie je een overeenkomst?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.